کد خبر: ۶۱۷۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

فوق تخصص بیماری‌های عفونی نوشت: افرادی که با گوشت ماکیان سر و کار دارند، مانند مرغداران، مزرعه‌داران، ‌دامپزشکان و دامداران بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر ایلاد علوی» در یادداشتی افزود: تاکنون در دنیا بیش از  ۸۰۰-۹۰۰ مورد ابتلای انسانی به آنفلوآنزای پرندگان گزارش شده که گاهی بسیار شدید و مرگ‌آور نیز بوده‌ است. آنفلوانزای پرندگان لزوما ناشی از یک ویروس منفرد نیست و همانند بسیاری دیگری از سویه‌های مشترک انسان با پستانداران، موارد متعددی را شامل می‌شود.

وی تاکید کرد: گاهی در سیر تغییرات طبیعی حضور هم‌زمان دو سویه مختلف مانند سویه پرندگان و انسان در بدن یک میزبان واحد مانند خوک‌ها به ادغام برخی خصوصیات ژنتیکی دو ویروس و ایجاد مورد جدیدی منجر می‌شود که قابلیت‌های تازه‌ای هم‌چون توان طغیان یا افزایش قدرت سرایت و بیماری‌زایی تغییر یافته دارد؛ مانند آن‌چه درباره ویروس H1N1 سال‌ها پیش اتفاق افتاده است.

علوی خاطرنشان کرد: از طرفی با این که انتقال انسان به انسان در ویروس‌های آنفلوانزای پرندگان به ندرت اتفاق می‌افتد، اما این میزان هیچ‌گاه غیرممکن نیست و آنفلوانزای پرندگان می‌تواند مستقیم از پرندگان بیمار، لاشه آن‌ها و گاهی از محیط‌ های آلوده مانند تالاب‌ها به انسان منتقل شود. غذا و دان نظارت نشده‌ پرندگان نیز یکی از راه‌های گسترش آن بین مرغداری‌ ها است.

وی یادآور شد: هر از گاهی طغیان‌هایی در سراسر جهان از جمله ایران به ویژه در استان‌های شمالی و اردبیل گزارش می‌شود و اخیرا نیز مواردی در این مناطق کشور گزارش شده است. بی‌توجهی به قوانین و ملاحظات بهداشتی از مزرعه‌داری و دامداری سنتی محلی تا صنعتی، شکار و مواردی از این دست می‌تواند به راحتی به همه‌گیری میان پرندگان و تلف شدن و مرگ بسیاری از آن‌ها بینجامد و با توجه به شیوع بالا، موارد انسانی نیز اتفاق افتد.

فوق تخصص بیماری های عفونی ادامه داد: یکی از راه‌های اصلی کنترل موارد انسانی نظارت دقیق بر آلودگی پرندگان است. ممنوعیت ورود به مناطق آلوده و تالاب‌های درگیر باید به طور دقیق پیگیری شود و از طرفی به غذای دام و طیور و نحوه خرید و فروش گوشت پرندگان نظارت بیش از پیش صورت پذیرد.

وی افزود: درس‌های طبیعت به خصوص در همه‌گیری مهیب کرونا ویروس جدید و نیز رخدادهای ناشی از آنفلوانزهای پیشین به خوبی نشان می‌دهد؛ سهل انگاری و بی توجهی به امکان سرایت و شعله‌وری بیماری در انسان می‌تواند فجایع گسترده و جانکاهی مانند کووید ۱۹ به بار آورد.

علوی در پایان تصریح کرد: مسایل زیست محیطی و طبیعت جز لاینفک سلامت جوامع بشری است و با بی‌توجهی به آن‌ها و قرار ندادن این موضوع ها در اولویت‌های بهداشتی مشکلات بیش از پیش خواهد شد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
0
0
تعجب نکنید اگر جامعه دامپزشکی از حیث اقتصادی و جایگاه اجتماعی روز به روز عقب تر می ایسته ، چون افکاری نظیر ایشان بر اون حاکمه اگر تکنسین کاردان راننده و کلیه پرسنل دامپزشکی در فارم محل تحویل نمونه آزمایشگاه نباشند جسارتا دامپزشک به تنهایی چه معنایی دارد فقط خودتون رو میبینید و بس ، نگاه کنید بخاطر پرستاران کل جامعه پزشکی منتفع شد پس پزشکا هم فقط خودشون رو مطرح میکردند آیا راه بجایی میبردند برای خودم متاسفم با همچین همکارانی با این دیدگاه هو
نظر شما
ادامه