کد خبر: ۶۱۷۰۷
 

سرپرست اداره مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت: نتایج بررسی‌های کارشناسی دامپزشکی مشهد نشان می‌دهد علت تلف شدن شیر باغ ‌وحش این شهر، عفونت و نوعی مسمومیت غذایی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمد صفا» افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ۲۸ آبان ماه تلفات باغ وحش مشهد را که مربوط به شهریور و مهر ماه امسال بود به این اداره کل ارسال و خواستار بررسی علت آن شد.

وی ادامه داد: این تلفات شامل یک راس قوچ، یک قلاده شیر نر، یک گراز و یک راس گوزن بود که علت را پس از بررسی سوم دی ماه جاری طی نامه رسمی به این اداره کل اعلام کرده‌ایم.

سرپرست اداره مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه بررسی و انجام آزمایشات مربوطه از سوی اداره دامپزشکی شهرستان مشهد انجام شده است گفت: بر این اساس علت تلف شدن شیر نر که لاشه آن دارای تورم شدید در سر، خونریزی جزئی از بینی بوده و کالبدشکافی، پرخونی محوطه بطنی را نشان می‌دهد، نوعی مسمومیت غذایی بوده است.

وی در باره علت تلف شدن دیگر حیوانات نیز افزود: بر اساس آزمایشات انجام شده، وجود جسم خارجی و انسداد در دستگاه گوارش به مرور موجب تلف شدن گراز این باغ وحش شده است.

صفا با بیان اینکه علت مرگ گوزن ماده نیز آسیب به نخاع بر اثر درگیری در فصل جفتگیری با گوزن نر تشخیص داده شده است ادامه داد: علت تلف شدن یک راس قوچ نیز بزرگ شدن غدد داخل شکمی، پرخونی روده و اسهال و عفونت باکتریایی بوده است.

وی گفت: طبق شنیده‌ها تلف شدن شیرنر در اول مهر ماه امسال رخ داده ولی نامه محیط زیست در ۲۸ آبان ماه به همراه اعلام سایر تلفات به اطلاع دامپزشکی رسیده است و این میزان تاخیر جایز نیست و البته اداره دامپزشکی مشهد نیز باید زودتر جواب آزمایشات را اعلام می‌کرد.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طی دو مرحله در پنجم و ۲۸ مهر ماه طی نامه به دامپزشکی خواستار بررسی و اعلام نتایج تلفات باغ وحش مشهد شدیم اما پاسخی دریافت نکردیم.

بتول عابدی افزود: مرجع تشخیص و اعلام علت تلف شدن گونه‌های جانوری در باغ وحش مشهد، اداره کل دامپزشکی است.

وی با بیان اینکه شیر نر تلف شده در باغ وحش مشهد ۶ سال داشته است، ادامه داد: تلف شدن حیوانات در اسارت و خارج از رابطه صید و صیادی، اتفاق طبیعی است اما مشخص شدن علت تلف شدن می‌تواند در بررسی شرایط نگهداری به ما کمک کند.

تلف شدن یک قلاده شیر نر و چندین گونه جانوری دیگر در باغ وحش مشهد طی شهریور و مهر ماه امسال بدون اطلاع ‌رسانی به رسانه‌ها رخ داد و اکنون که علت مرگ روشن شده آن هم نه از طریق اداره کل حفاظت محیط زیست بلکه از سایر کانالها وارد جریان اطلاع‌ رسانی شده است.

باغ ‌وحش مشهد سال ۱۳۳۹ در محدوده خواجه ‌ربیع تاسیس و با ایجاد شرکت باغ ‌وحش وکیل ‌آباد در سال ۱۳۵۶ در ورودی پارک جنگلی وکیل ‌آباد مستقر شد .

این مکان به عنوان بزرگترین باغ ‌وحش ایران دارای بیشترین گونه‌های جانوری است که از آن جمله می‌توان به شیر، ببر، خرس، خوک، گراز، گربه وحشی، انواع پرندگان، چهار نوع گوزن، شامپانزه و جانداران دیگر اشاره کرد
پیش از این ۱۰۷ گونه شامل ۶۴ گونه بومی و ۴۳ گونه غیربومی و ۶۸۰ نمونه جانوری شامل ۲۴۰ پستاندار، ۳۹۳ پرنده و ۴۷ خزنده و دوزیست در باغ وحش مشهد نگهداری می‌شد اما هنوز آمار جدیدی در این زمینه اعلام نشده است .
 
نظر شما
ادامه