کد خبر: ۶۱۶۰۴
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
نگاه شما:
دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارومیه در یادداشتی در ماهنامه هدهد (خبرنامه انجمن جراحی دامپزشکی ایران) به ضرورت جداسازی دو رشته جراحی دام‌های بزرگ و جراحیدام‌های کوچک پرداخت ...
 

آیا زمان اندیشیدن در مورد جداسازی دو بخش جراحی دامهای بزرگ و جراحی دامهای کوچک در دوره دستیاری فرا نرسیده است؟

دکتر رحیم محمدی

دانشیار گروه جراحی و تصویربرداری تشخیصی دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارومیه

جراحی دامپزشکی یک دانش کاربردی است و هدف آن حفظ تندرستی، درمان و بازتوانی آسیبدیدگان است. این منظور با شناخت بیماریها، تشخیص، درمان و احیاناً جلوگیری از بروز آنها به انجام میرسد. جراحی دامپزشکی نظیر سایر علوم مرتبط بر روی طیف وسیعی از رشتهها از جمله بیولوژی و فناوریهای نو بنا شده است. هدف استفاده از فناوریهای دانشمبنا، رسیدن به راه حل مشکلات بالینی است. انقلاب فناوری در کلیه بخشهای اقتصادی و اجتماعی و سلامت کشورها تاثیراتی قابلتوجه بر جای گذاشته است.

با توسعه این فناوریها در بخش جراحی نیز تحول عظیمی در نظام ارائه خدمات شکل گرفته است. توسعه و گسترش خدمات بخش خصوصی دامپزشکی در سالهای اخیر با سرمایهگذاریهای بزرگ در نقاط مختلف کشور همراه بوده است و هماکنون شاهد استفاده از ابزار و تجهیزات به روز دنیا در بیمارستانها و پلیکلینیکهای تخصصی در بخش خصوصی هستیم؛ به طوریکه استفاده از خدمات تخصصی بیهوشی، جراحی چشم، ارتوپدی، آرتروسکوپی، لاپاروسکوپی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی و توانبخشی در حوزه دامهای کوچک و جراحی آرتروسکوپی و لاپاروسکوپی و تکنیکهای پیشرفته تشخیص لنگش در اسب که از مدتها قبل در پایتخت و شهرهای بزرگ ارائه میشده است، به شدت در حال گسترش به سایر نقاط کمتر توسعه یافته میباشند.

این مراکز درمانی نیازمند متخصصین توانمندی خواهند بود که بتوانند در بخشهای تخصصی مذکور ارائه خدمات نمایند. خوشبختانه هماکنون مشکلی در تامین نیروهای متخصص به چشم نمیخورد. لازم به ذکر است ایجاد دوره دستیاری بیهوشی و مراقبتهای ویژه توسط دانشمند فرهیخته پروفسور ناصر وصال در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز در پاسخ به چنین نیازی شکل گرفته است.

هماینک جراحی دامهای بزرگ و کوچک در قالب یک دوره دستیاری در حال ارائه میباشند و دستیاران این دوره با توجه به حجم بالای مطالب در دوره کوتاه حداکثر سهساله قادر به فراگیری تمامی علوم و فنون مورد نیاز در دو بخش جراحی دامهای بزرگ و کوچک نبوده و نمیتوانند از حداکثر ظرفیتهای موجود در دانشکدههای مجری دوره استفاده بکنند. به طوریکه فراگیری روشهای جدید بعضاً مغفول میمانند.

همانطور که در شماره قبل سرکار خانم دکتر توکلی همکار محترم و متخصص دستاندرکار دندانپزشکی دامهای کوچک به این نکته صحه گذاشتند که البته چنین نیازی در سایر شاخههای جراحی در حوزه دامهای کوچک و بزرگ نیز احساس میشود. به لحاظ اینکه دانشکدههای دامپزشکی با سابقه در امر تربیت دستیاران جراحی دامپزشکی کشور ماهیت دولتی دارند و با عنایت به پتانسیل بالای دستگاههای دولتی در تطبیق با نیازهای جامعه، بیم آن میرود که در آینده جوابگوی نیاز جامعه نبوده و به زبان سادهتر از بازار کار عقب بیفتند. کما اینکه چنین اتفاقی در سایر حوزههای علوم (به ویژه شاخه صنعت) در کشور رخ داده است.

البته در سالهای اخیر در شورای بازنگری، با سرعت و شتاب و در برخی از سرفصلها بسیار سهلانگارانه، تغییراتی در سرفصلهای آموزشی دوره دستیاری صورت گرفته که به هیچوجه نخواهد توانست مطلوب را حاصل کند. از اینرو به نظر میرسد که از امروز در اندیشه جداسازی دو گروه جراحی دامهای بزرگ و جراحی دامهای کوچک باشیم تا جامعه علمی کشور بتواند در زمان مناسب پاسخگوی نیاز جامعهای باشد که به شدت در حال گسترش و به روزرسانی خود با پیشرفتهای بشری در حوزه جراحی دامپزشکی میباشد.

بدیهی است که توان دانشکدههای مختلف در امر برگزاری این دورهها متفاوت است ولی خوشبختانه دانشکدههای باسابقه در امر اجرای دورههای دستیاری جراحی دامپزشکی قطعاً توانایی برگزاری این دورهها را به طور مجزا خواهند داشت.

منبع: ماهنامه هدهد (خبرنامه انجمن جراحی دامپزشکی ایران)
 
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
1
4
بعضی از اساتید میگن چون دام بزرگ پول نداره .کثیف کاری هست میگن باید رشته جدا بشه و فقط جراحی دام کوچک کار کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
اتفاقا دکتر محمدی دام بزرگ درس میدهند
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
0
2
اوضاع خیلی خوب که جداسازی کنید
الان من کسی میشناسم متخصص دام بزرگ داره دام کوچک کار میکنه
جداسازی هم بشه قطعا جراح دام کوچک جراحی دام بزرگ کار میکنه
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
1
3
لطفا به مشکلات پیش آماده در آزمون جامع دوره تخصصی دامپزشکی دانشگاه آزاد ورود کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
با عمومی چه گلی به سرت زدی که حالا رفتی
تخصص بگیری
همکار
|
United States of America
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
1
0
خدا قوت آقای دکتر عزیز
یاشاسین شهر شاهین دژ آذربایجان غربی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
2
3
با مدرک عمومیت هردوتا کارشو میتونی انجام بدی دیگه تخصص جدا کردن چه کاری هس؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
شما با مدرک عمومیت میتونی کارهای ساده جراحی انجام بدی و کیسه‌ای پیچیده را باید مثل تمام دنیا ارجاع بدی به متخصص. البته گذشتن از پول سخته
ناشناس
|
France
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
0
5
الان در دنیای جدید جراحی دامپزشکی به ۴ رشته جراحی تبدیل شده
جراحی اسب، جراحی حیوانات فارم (food animals)، جراحی ارتوپدی دام کوچک، جراحی بافت نرم دام کوچک
اگر میخواهید بروز رسانی کنید ترجیحا به دیروز رسانی نکنید! به روز رسانی کنید.
دکتر نریمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
0
1
سلام. سرور گرامی و استاد گرانمایه بسیار عقیده و نظر جالبی را مطرح نموده اند. چرا که حوزه های کار دامپزشکی شاخه ها و شعب متفاوتی را در بین جانوران مهره دار! شامل می شوند و هر کدام لازم است که از لحاظ نظری و عملی هر چه زودتر و هر چه بیشتر به سرمایه گذاری نیروی علمی آینده کشور در آنها اندیشیده شود. در کشور های جنوب شرقی آسیا این امر به صورت حیرت آوری انجام شده است ولی ما از لحاظ قانون گذاری در این حیطه هنوز در گیر (اما و اگر) هستیم. همکاران عزیز منتقد در نظر داشته باشند که عواقب انجام کار توسط متخصص غیر مربوط از لحاظ مادی و صنفی بسیار وخیم و هزینه بر می باشد و قابل پیگیری قضایی سنگین خواهد بود!
دامپزشک- متخصص جراحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
2
0
بسیار عالی خواهد بود.
متأسفانه این اقدام بایستی حتی چندین سال قبل انجام میشده است.
به علاوه این مسئله، بایستی تلاش نمود که آزمون بورد نیز به صورت سراسری و توسط هیئت بورد مشترک کشوری برگزار شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
آزمون بورد برای هیئت علمی شدن است دکتر
..............
دکتر افروزی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
همکار گرامی بورد سراسری و کشور جز به هدر دادن انرژی رزیدنتها نتیحه دیگری ندارد. لطفا تجربه بورد سراسری دانشگاه آزاد را با دقت پیگیری کنید متوجه خواهید شد این تصمیم گیریهای هیجانی نتیجه اش کاملا برعکس خواهد شد
وزارت علوم طی بخشنامه سال ۸۶ بر دانشکده ای شدن بورد صحه گذاشت زیرا نتایج فاجعه بار و استرس آور آنرا تجربه کرده بود
مجید
|
Germany
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
0
0
جدا بشه یا نه پول توی دام کوچک و تا حدود کمی روی اسب است اصلا هم فرقی ندارد جدا هم بکنند همه روی دام کوچک تمرکز میکنند .
دامپزشك متخصص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
1
1
باسلام
اساتيد گرامي ،به نظر مي رسد اينگونه جداسازي ها كار مناسبي نباشد و بهتر است جداسازي بر پايه نوع حيوان باشد مثلا متخصص دام كوچك با تمام ملزومات آن(طب ،جراحي،تصوير برداري و...).
در ايران علاقه زيادي به الگوبرداري از رشته پزشكي هست .
دکترافروزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
1
3
بعنوان رزیدنت جراحی که این رشته را به نیمه رساندم. کاملا با دکتر محمدی موافق هستم.
اینجانب هرگز در طول ۲۵ سال کار حرفه ایم حتی به نشخوارکننده ها د اسب یک آمپول نزده ام و فصد هم ندارم در شاخه های دیگر فعالیت درمانی داشته باشم چرا باید انرژی من در دوره رزیدنتی برای مطالعه دروسی که هرگز از آنها استفاده نخواهم کرد تحلیل برود؟
بعنوان یک کلینیسین در طول ۲۵ سال به این نتیجه رسیده ام که اگر در دوره رزیدنتی درس کلینیکال پاتولوژی در دوره جراحی در کنار سایر دروس تدریس میشد اثرات مفید تری داشت تا اندام حرکتی اسب برای من که فقط دام کوچک کار می کنم اما متاسفانه در بازبینی اشتباهی که دو سال پیش صورت گرفت همان دو واحد کلینیکال پاتولوژی را حذف کردند.
و از طرفی وفتی تمرکز بر روی دروس کاربردی باشد نتیجه اش را نشان خواهد داد
یکی از دلایلی که امتحان بورد برای رشته جراحی تا این حد سنگین شده است عدم تفکیک دام بزرگ و کوچک است.
عملا حس می کنم با خواندن دروس دام بزرگ وقتم تلف می شود
اشکان فرخی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
0
0
سلام برای همه، ممنونم از جناب آقای دکتر محمدی که به این موضوع مهم پرداخته اند، قطعا ایشان استاد این رشته هستند و بعد از کلی دست و پنجه نرم کردن با این رشته دارند نظر میدند!!!
چو میشنوی سخن اهل دل مگو که خطاست/ سخن شناس باید، خطا اینجاست

من قبل از اینکه این کامنت را بخوانم، همیشه با خودم فکر میکردم، آیا ممکنه من وارد یه دانشکده ای بشم که فقط از اسب سخن در میان باشد!!!
آخه کجای کار اسب با گاو شباهت دارد، این برای ورزش و اون برای غذا، مالک این هدفش کسب جام قهرمانی است و مالک اون اگه نوک پستان گاوش زخم شود به جای اندیشیدن به درمان بیشتر به فکر گرفتن غرامت بیمشه که از قیمت گاو بیشتر است دیگه چه برسد اگه نوک سمش زخم بشه که بیمه هم نمی خواد و کلا از گاو داری میندازدش بیرون همراه با دکتر، چون اصلا گاودارا از دکتر جراح متنفراند، شما میتونید امتحان کنید با هر گاوداری از درمانهای جراحی صحبت کنید احساس کوچیک شدن و افسردگی بهتون دست میدهو...!!!
ولی بروید به یه اسب دار بگید من میخوام اسبتونو از تاندونایتیس و ناویکولار و لامینایتیس و اوستئوکندروزیس خلاص کنم یا از کولیک یا از سخت زایی یا از شکستگی فک یا از سینوزیت یا از شاش بند یا از اختلالات دندانی یا از خیلی از بیماری هایی که کلیدشون دست جراح است، مطمئنن ۹۹ درصد استقبال خواهند کرد با رعایت تمام جوانب احترام و قدردانی ولی گاو دار چی؟ گاودار عاشق مامایی و تولید اسا و بس!!!
از اون طرف بازار و توسعه افکار عمومی به جایی داره میرسه که دکتران همه کاره را هیچ کاره میپندارند!!!

در جمع، من فکر میکنم، تفکیک شاخه های جراحی از شام شب واجب تر است و ممنون از استاد محمدی بزرگوار!!!
نظر شما
ادامه