کد خبر: ۶۱۵۹۹

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تلاش برای تکمیل زنجیره مرغ لاین با کمک فناوری در کشور خبر داد و گفت: این کار با تحقیق و پژوهش در حوزه فناوری‌های کاربردی مرتبط با تولید مرغ لاین، واکسن و خوراک مرغ آغاز شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه زیست‌فناوری در تلاش است تا با کمک فناوری‌های نوین صنعت وابسته به طیور مانند مرغ لاین، اجداد و مادر را ارتقا دهد.

ایران در حوزه تولید صنعتی مرغ لاین در فهرست ۸ کشور برتر دنیا قرار دارد؛ اما به دلیل استفاده نکردن درست از فناوری هنوز زنجیره تولید آن را تکمیل نکرده است. این کار قرار است با حمایت‌های ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با کمک فناوری‌های نوین انجام شود.

با وجود همه توانمندی‌های تولیدی داخلی، همچنان شاهد واردات مرغ لاین به کشور هستیم. این اتفاق باعث شده است کشور به واردات این محصول از دیگر کشورها وابسته باشد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به این‌که مرغ لاین یک محصول پرمصرف در کشور است و واردات آن هزینه زیادی برای اقتصاد دارد به این حوزه ورود کرده است تا تمام نیاز بازار را با تولیدات داخلی مرتفع کند.

«دکتر مصطفی قانعی» دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم درباره این موضوع، افزود: در تلاش برای تکمیل زنجیره مرغ لاین در کشور هستیم. این کار با تحقیق و پژوهش در حوزه فناوری‌های کاربردی مرتبط با تولید مرغ لاین، واکسن و خوراک مرغ آغاز شده است.

وی بیان کرد: این کار کمک می کند در صنعت تولید مرغ لاین به خودکفایی برسیم و دیگر واردات نداشته باشیم.

اصولا حیوانات لاین به یک جمعیت خالص از حیوانات خاص، اعم از دام و طیور می گویند که متعلق به یک نژاد مشخص با ویژگی های ژنتیکی کاملا مشخص بوده و صرفا با حیوانات خالص و هم نژاد خود آمیزش می کنند و قادر به تولید حیواناتی مشابه خود است.

تعداد کشورهای صاحب علم و فناوری موسوم به لاین در جهان کمتر از تعداد انگشتان دست است و کشورهای آمریکا، انگلیس، هلند، برزیل، هند، آلمان، فرانسه و ایران تنها دارندگان این توانایی هستند.  

 
نظر شما
ادامه