کد خبر: ۶۱۵۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: پلنگ ماده بشاگرد از استان هرمزگان که به علت گرفتاری در تله زخمی شده بود برای معالجه به تهران منتقل شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، «دکتر شهاب الدین منتظمی» روز یکشنبه افزود: این پلنگ ماده که سه شنبه هفته گذشته در تله گیر افتاده و روز جمعه با حضور دامپزشک و نیروهای محیط زیست از استان های فارس و هرمزگان بیهوش و زنده گیری شد.

وی اظهار داشت: به دلیل آسیب دیدگی انگشتان دست چپ و نیاز به رسیدگی بیشتر دامپزشکی، «نازَک» امروز (یکشنبه) ۳۰ آذر با هواپیما از بندرعباس به تهران منتقل و برای مداوا به بیمارستان دامپزشکی «دکتر فتاحیان» انتقال داده خواهد شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش  سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با اعلام معاینه اولیه توسط دامپزشک، نازَک ماده پلنگ پنج ساله بشاگردی در سلامت کامل بوده و سرم تراپی و رادیوگرافی اولیه برای مشخص شدن سلامت این حیوان انجام شده است.

پلنگ ایرانی یا پلنگ پارسی به لحاظ جثه بزرگ‌ترین زیرگونه پلنگ است که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» آی‌ یو سی‌ ان قرار دارد، طبق برآوردی در سال ۲۰۰۵ کمتر از هزار و ۳۰۰ پلنگ در گستره‌ای شامل قفقاز، ترکمنستان، جنوب روسیه، پاکستان، افغانستان و ایران زیست می‌کنند. حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد این جمعیت در داخل مرزهای ایران به سر می‌برند به این ترتیب ایران مهم‌ترین زیستگاه پلنگ ایرانی در غرب آسیا به شمار می‌رود.

اصلی‌ترین تهدید پیش‌روی بقای این حیوان جدا شدن زیستگاه‌ها و قطع ارتباط ژنتیکی گروه‌های مختلف این حیوان است که معمولا به تشکیل گروه‌های بسیار کوچک منجر شده‌ است به‌طوری‌که در همه قلمرو زیستی این حیوان هیچ گروه جمعیتی وجود ندارد که دربرگیرنده بیش از ۱۰۰ پلنگ بالغ باشد.

کاهش طعمه بر اثر شکار انسان‌ها، گسترش زیربنایی، مزاحمت‌های انسانی و از میان رفتن زیستگاه (شامل چیدن گیاهان و قارچ‌های خوراکی، ساخت معدن، جاده‌سازی، جنگل‌زدایی، آتش‌سوزی و چرای دام) عواملی‌ست که منجر به تکه‌تکه شدن زیستگاه‌های حیوان شده‌ است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
3
1
چرا اونجا؟!
بیمارستان دیگه نداریم؟؟؟
نظر شما
ادامه