کد خبر: ۶۱۵۷۴

حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه گزارشی از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحد‌های صنعتی پرورش طیور نداشتیم، گفت: شیوع بیماری آنفلوانزا تنها محدود به حیات وحش است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر سید بهمن نقیبی» درباره آخرین جزئیات شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد: بنابر آخرین اطلاعات مورد جدیدی از شیوع بیماری در استان‌های مازندران و اردبیل نداریم.

وی با اشاره به اینکه تلفات در تالاب میقان ادامه دارد، افزود: بر اساس آخرین اطلاعات تا ۲۴ آذر، مجموع تعداد تلفات به ۱۲۱۵ قطعه رسید.

نقیبی از شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان در ۲ واحد غیر مجاز خبر داد و گفت: ۲ واحد غیرمجاز بوقلمون در تهران و ملارد درگیر آنفلوانزای حاد پرندگان هستند که همکاران پس از آزمایش، نمونه برداری نسبت به معدوم سازی و ضدعفونی محل اقدام می‌کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نگران شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان در واحد‌های صنعتی هستیم، بیان کرد: تاکنون موردی از بیماری در واحد‌های صنعتی پرورش طیور نداشته ایم.

وی ادامه داد: اخیرا گزارش مشکوکی از تلفات در شهرستان ملارد شهرک جعفریه که در یک خانه اقدام به نگهداری ۱۰ مرغ و خروس کرده اند، مطرح شده که به احتمال زیاد نمونه مثبت است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی با بیان اینکه واکسیناسیون هزینه نیست بلکه نوعی سرمایه گذاری است، گفت: با حذف ارز ترجیحی واردات واکسن همانند بسیاری از کالاها، قیمت این کالا افزایش یافت، اما باید این موضوع را در نظر گرفت که واحدی که به واسطه عدم استفاده از واکسن با بیماری طیور درگیر شود، خسارتش هزاران بار بیشتر از گله‌ای است که واکسینه می‌شود.

نقیبی در پایان تصریح کرد: انجام واکسیناسیون و اقدامات بهداشتی در واحد‌های پرورشی به منظور حفظ وضع موجود با هدف استمرار تولید نوعی سرمایه‌گذاری است و هزینه محسوب نمی‌شود.

 

نظر شما
ادامه