کد خبر: ۶۱۵۳۸
تعداد نظرات: ۳ نظر

تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که ابتلا به بیماری خراش گربه سلامت روان انسان را تهدید کرده و مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه‌ خبرنگاران جوان، خراش گربه، عفونت ناشی از نوعی باکتری به نام بارتونلا (Bartonella henselae)  است. خراش پوست توسط گربه یا حیوان دیگری مانند سگ یا لیس زدن زخم باز پوست انسان توسط حیوانات باعث ابتلای فرد به بیماری خراش گربه می‌شود.

دانشمندان دانشکده دامپزشکی دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی در مقاله خود در ژورنال پاتوژنز، ۳۳ نفر را مورد مطالعه قرار دادند که ۲۹ نفر از آن‌ها به بارتونلا آلوده شده بودند و ۲۴ نفر نیز جراحاتی مانند کشش روی پوست را گزارش کرده بودند.

طی این تحقیق مشخص شد افراد آلوده شده به بارتونلا علائم روانی نیز داشتند و گزارش کرده‌اند که با اختلالات خواب، گیجی، کج خلقی، خشم، عصبانیت، اضطراب، افسردگی، سردرد و میگرن دست و پنجه نرم می‌کنند. همچنین اکثر بیماران با حیواناتی مانند گربه، پرنده، سگ، اسب و خزندگان در تماس بوده اند.

به گفته محققان احتمال ابتلای افراد مشغول به کار در مراکز دامپزشکی به علت آن که دائما در تماس نزدیک با حیوانات هستند، بیشتر از سایرین است.

علائم بیماری خراش گربه

علائم بیماری خراش گربه شامل تب، خستگی، سردرد و تورم غدد لنفاوی است. البته در موارد شدید، افراد از تورم مغز و عفونت‌های قلبی نیز رنج می‌برند.

منبع: سایت دسان

 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اشکان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
0
1
سلام مطلب جالبی بود خصوصا برای من که فارغ التحصیل دامپزشکی و الانم دانشجوی روانشناسی هستم. ای کاش به میزان ماندگاری مشکلات خلقی و اضطرابی توی این افراد هم اشاره ای میشد.
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
1
0
برا همینه تو خارج از کشور ما همه روانین، سر چراغ قرمز و.... دعوا میکنن
پاسخ ها
اشکان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
لطفا مسائل علمی رو با بحث های این چنینی به بیراهه نبرید. فقط کافیه سری به یافته های علمی در مورد، برای مثال، آلودگی به انگل توکسوپلاسما گوندی و تاثیرات منفی اون بر ری اکشن تایم در انجام تکالیف شناختی در یافته های متعدد زیست شناسان، روانشناسان و روانپزشکان بزنید و همچنین میزان همبستگی مثبتی که در این توع آلودگی انگلی و بیماری شیزوفرنی هست تا ببینید که این مباحث جدی و علمی هستن. بنده با توجه به آشنایی نسبی که با این دو رشته ی علمی دارم خدمتتون عرض می کنم که مسائلی همچون خشونت در سطح اجتماعی به مولفه های متعددی بستگی داره و لذا تقلیل اون به اینکه، اونطوری که شما تلویحا اشاره کردید، خارج (حالا هرجا منظورتونه) کمتر شاهد خشونت بر سر چهار راه ها هستیم (مطالعه ی مقایسه ای در این زمینه از روانشناسی اجتماعی میان ایران و به قول شما خارج هنوز ندیده ام) پس بیماری هایی از این دست در اثر تماس با گربه، سگ، و ... هیچگونه ربطی به این تاثیرات روانی ندارند درست نیست.
نظر شما
ادامه