کد خبر: ۶۱۵۱۳

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی، گفت: آخرین تعداد تلفات پرندگان مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به هزار و ۲۱۵ قطعه می رسد که خوشبختانه شیب تلفات نیز رو به کاهش است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیار آفتاب، «دکتر شانقی» مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در خصوص آخرین وضعیت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان، گفت: خوشبختانه این بیماری صرفا محدود به تالاب میقان است و هیچ گزارشی از تلفات ناشی از این بیماری در هیچ نقطه دیگری از استان –نه در پرندگان وحشی و نه در میان مرغداری ها- نداشته ایم.

وی با بیان اینکه اگر بتوان این بیماری را در همین تالاب کنترل کرد، موفقیت بزرگی بدست آمده است، افزود: آخرین تعداد تلفات پرندگان مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به هزار و ۲۱۵ قطعه می رسد که خوشبختانه شیب تلفات نیز رو به کاهش است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با بیان اینکه بیش از ۹۰درصد از لاشه جمع آوری شده مربوط به غازهای وحشی است، گفت: کمتر از ۱۰ درصد نیز از سایر گونه های پرندگان است. این آمار نشان می دهد غازها نسبت به این بیماری حساس تر بوده و نسبت به سایر پرندگان از مقاومت کمتری در برابر آن برخوردارند.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود با سرمای بیشتر هوا، پرندگان مهاجر به نقاط گرمتر کشور مهاجرت کنند ولی تا زمانی که این پرندگان در تالاب میقان حضور داشته باشند، شاهد افزایش تلفات خواهیم بود.

شانقی تصریح کرد: مرغداری ها، خصوصا آنهایی که اطراف تالاب میقان هستند، باید اصول امنیت زیستی و بهداشتی را جدی بگیرند و همچنان با حساسیت بالا آن ها را اجرا کنند. همچنین نیاز است تا از ورود پرندگان وحشی بومی مانند گنجشک و کلاغ به مرغداری ها جلوگیری شود، چرا که ممکن است این پرندگان نیز مبتلا باشند و بیماری را به مرغ ها انتقال دهند.

 
خبرهای مرتبط
نظر شما
ادامه