کد خبر: ۶۱۵۰۶
تعداد نظرات: ۹ نظر
در نامه‌ای به مدیرکل دامپزشکی استان کردستان عنوان شد:
رابط کانون انجمن‌های صنفی درمانگران در استان کردستان صمن انتقاد از اجرای طرح واگذاری مسئولیت‌های تصدی‌گری به مسئولین فنی بهداشتی مزارع مرغ گوشتی، به ارائه نکاتی در این خصوص پرداخت ...
 

حکیم مهر: «دکتر سید معروف محمدی» رابط کانون سراسری انجمنهای صنفی درمانگران در استان کردستان در نامهای به مدیرکل دامپزشکی استان، صمن انتقاد از اجرای طرح واگذاری مسئولیتهای تصدیگری به مسئولین فنی بهداشتی مزارع مرغ گوشتی، به ارائه نکاتی در این خصوص پرداخت.

به گزارش حکیم مهر، متن این نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

مدیرکل محترم دامپزشکی استان کردستان

جناب آقای دکتر ورمقانی

احتراما حسب وظیفه شغلی و نمایندگی همکاران شاغل در صنف دامپزشکی، نکاتی را جهت اجرای هر چه بهتر «طرح واگذاری مسئولیتهای تصدیگری به مسئولین فنی بهداشتی مزارع مرغ گوشتی» خدمت جنابعالی ارائه مینمایم. امید است با بررسی آنها و همچنین در نظر گرفتن دیگر بحثهای کارشناسی نهایتا خدمات ارزنده دامپزشکی به بهترین نحو ممکن در اختیار تولید کننده قرار گیرد و با دوری جستن از روش آزمون و خطا، خدای ناکرده ناکارآمدی یا تحمیل هزینه اضافی به مرغدار به ذهن متبادر نگردد.

قبل از هر چیز انتقادپذیری آن اداره کل محترم و همچنین مشورت با صاحبنظران در موارد مرتبط همیشه شایسته تقدیر بوده است و دلیل نگارش این نامه ضیق وقت و رعایت دستورالعملهای بهداشتی در پرهیز از ملاقاتهای حضوری و تشکیل جلسه در این باره میباشد.

1. از آنجایی که از نام طرح استنباط میگردد، قرار است تصدیگریهای نظارتی دولتی به مسئولین فنی واگذار گردد و این امر شرح وظایف مدون و از پیش تعیین شده خاص خود را دارد و واگذاری کلیه خدماتی که مربوط به صنف دامپزشکی میباشد، میتواند سبب سردرگمی و عدم تمرکز شخص مسئول فنی بر وظایف ذاتی خود شود. لذا تفکیک مسئولیت فنی و مدیریت بهداشتی در این طرح ضروری به نظر میرسد.

 2. بنا به قوانین و دستورالعملهای موجود، بخش خصوصی دارای رکنهای شکل یافته اعم از مراکز درمانی، داروخانهها و مراکز واکسیناسیون میباشد که سالیان متمادی برای ارائه خدمات در بخش خود مهارت یافتهاند و آوردن این اقدامات در شرح وظایف مسئولین فنی، غیرقانونی و نقض غرض است.

 3. شکست طرح در صورتی خواهد بود که مرغدار احساس کند مسئولین فنی برای ایجاد اشتغال به هزینههای تولید اضافه شدهاند که این خود سبب عدم همکاری و حتی پنهانکاری خواهد شد، در صورتی که این ذهنیت دور از شأن دامپزشک بوده و قطعا ارتقا سطح بهداشتی و استانداردسازی پارامترهای بهداشتی با کمک به تولید و ایجاد ارزش افزوده هدف بوده، پس لازم است مسئول فنی با آموزشهای لازم و شرح وظایف از پیش تعیین شده به مرغداری قدم بگذارد، نه با اختیارات نامحدود و بدون اجازه مالک فارم. پر واضح است در صورت عدم همکاری مرغدار، مسئول فنی از هیچکدام از مواردی که وظیفه گزارش آن را دارد باخبر نخواهد شد.

 4. اجرای ایدهآل طرح مستلزم هماهنگیهای بین سازمانی دقیق است. اداره کل دامپزشکی به عنوان واگذارنده باید تلاش کند با سازمان جهاد کشاورزی استان، نظام دامپزشکی، نظام مهندسی، تعاونیهای مرغداران و دیگر نهادهای مرتبط کار را به پیش ببرد ولی متاسفانه بیم آن میرود که ناگهان دستورالعمل ابلاغ شود، در صورتی که هماهنگیهای لازم انجام نگرفته است.

 5. قوانین غیر از قانونهای دامپزشکی میتواند اجرای طرح را با مشکلات بسیاری مواجه کند زیرا در این طرح به نقش کارفرمایی و کارگری، بیمه، آموزش و متولی آن، ارائه پروتکلهای کاری، عقد قراردادهای رسمی، مرجع رسیدگی به تخلفات احتمالی و موارد متعدد دیگر اشاره نشده است و هر دو طرف این طرح امکان سوء استفاده از این ابهامات را دارند.

 6. با وارد شدن مسئول فنی به بحث واکسیناسیون و درمان، علاوه بر اینکه حقی از افراد شاغل در این بخشها -که صرفا در این رسته مشغول به کارند- ضایع میشود، بیم آن میرود که شبکهای موازی با شبکه توزیع دارو و واکسن به صورت غیرمجاز در مرغداریهای استان تشکیل شود و امکان رصد اقدامات بهداشتی و درمانی را از آن اداره محترم سلب کند که کاملا خلاف اهداف این طرح میباشد و به نوعی بازگشت به عقب خواهد بود.

 7. در تعرفههای ابلاغی سال 99 سازمان نظام دامپزشکی با علم به اجرای قریبالوقوع طرح مسئولین فنی، تعرفههای متناسب با اقدامات این همکاران لحاظ گردیده و تقلیل مسئولیت به تعداد نوبت ویزیت حضوری و چشمپوشی از مواردی همچون تعرفههای ثبت سامانه، نمونهگیری و تردد میتواند در ادامه کار مشکلاتی را به وجود آورد.

 8. سایر ردههای دامپزشکی همیشه سبب ارتقای خدمات دامپزشکی بودهاند ولی گویا در طرح مذکور نقشی برای آنها در نظر گرفته نشده است. بدیهی است مسئولین فنی با توجه به شرح وظایف مسئول ثبت و ارائه اقدامات هستند ولی به عنوان مثال بازدید جهت صدور تایید تخلیه سالن یا ورود نهادهها و خروج کود از فارم میتواند از مواردی باشد که با مسئولیت مسئول فنی و به وسیله همکاران سایر ردهها نظارت گردد.

 9. در صورت حرکت صنعت مرغداری به سمت زنجیره‌های تولید که از اهداف متعالی وزارت جهاد کشاورزی میباشد، بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد گردید که این خود مستلزم تبیین اصولی نقش مسئولین فنی بهداشتی در همین ابتدای کار است و انتظار میرود اداره کل محترم دامپزشکی استان کردستان با ایجاد همگرایی هدفمند چند واحد تولیدی با محوریت یک مسئول فنی، زمینهساز این مهم باشد. این همگرایی میتواند به دلیل اشتراکات منطقهای، اقتصادی و یا سایر دلایل باشد.

در پایان بنا به اصل همه چیز را همگان دانند، مطمئن هستم که راه حل اکثر این مشکلات را بخشهای مختلف صنفی مخصوصا همکاران پیشکسوت میتوانند ارائه دهند ولی اینجانب علاوه بر توصیههایی که در متن نامه داشتهام، بر این باورم که اجرای اولیه حداقلی و گام به گام این طرح و همچنین جلوگیری از تداخل شرح وظایف مسئول فنی و به رسمیت شناختن نقش نهادهای ذیربط، دامپزشک فارم و مراکز واکسیناسیون میتواند ضامن حسن اجرای این مهم باشد.

دکتر سید معروف محمدی

رابط کانون انجمنهای صنفی درمانگران در استان کردستان

بیست و چهارم آذر نود و نه

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
دامپزشک
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
7
5
دو کلمه حرف حساب
پاسخ ها
أشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
الان هم همين جوري داره اجرا ميشه،مثل اينكه تو هنوز خبر نداريد ...............
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
1
4
باید برخی اختیارات رو هم به مسولین فنی مراکز مایه کوبی بدن مثل صدور و امضای مجوز کودکشی و جوجه ریزی و...
مسول فنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
1
3
ظاهرا توپ از اصفهان پاس شد سمت شما سه ماه اصفهان جنگ بود آخرش هیچی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
7
4
درود بر دکتر محمدی عزیز از دیار دلیر مردان کرد، دوره دانشجویی هم حرف های حسابی و پخته می زد. کاش سازمان قبل از اقدام، نظر خواهی موثر بکنه تا بقیه مجبور نشند سنگ ته چاه را در بیارند.
مسول فنی بهداشتی دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
0
4
قضاوت با دامدار و مرغداری هاست
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
1
4
متن طوری بود که بیشتر کار و سود کلینیسین و مایه کوبیه مدنظرشون بود
ناشناس
|
Germany
|
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
1
0
دخالت در نظام صنفی به هر شکل توسط شبکه های دامپزشکی و تقسیم واحد ها بین افراد و از این قبیل اقدامات بدوی و عجیب واقعا شرم آور و باعث تعجب تمامی فعالان عرصه طیور میباشد . مرغدار مخیر است تا دامپزشک خود را در سطح کشور انتخاب کند همچنانکه انسان مخیر است ، پزشک خود را از هر نقطه ای از سطح کره زمین انتخاب کند و تنها خط قرمز ، داشتن پروانه طبابت است . دنبال مصوبه گشتن و تحریک آقایان سازمان به ارائه چنین طرح های بی منطق برای ........ مرغدارها واقعا زشت هست .این تصمیم واقعا غیر پخته و باعث شروع تبانی و ... و تکرار فضاحت های قبلیست که داشت رفع میشد !
مسول فنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
0
0
ضمن تشکر از حکیم مهر محترم فعلا همه نداریم بخوریم
نظر شما
ادامه