کد خبر: ۶۱۴۰۱

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزای پرندگان حتما گوشت و تخم آن ها کاملا پخته شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر افشین دلشاد» با اشاره به این که در شرایط فعلی و شیوع همزمان پاندمی کرونا نباید از آنفلوانزای پرندگان غافل شویم، گفت: شنا کردن در آب هایی که پرندگان از آنان استفاده می‌کنند، خطرناک است و برای نوشیدن و هرگونه استفاده دیگری از این آب ها حتما در دمای بالایی جوشانده و سپس مصرف شوند.

وی بیان کرد: پوشاندن دست و بدن در هنگام کار با پرندگان و تمیز کردن کفش و پاها، قبل از ورود به خانه و اجتناب از زندگی در نزدیکی مزارع نگهداری پرندگان و آوردن آنان به خانه در کاهش ابتلا به این بیماری مفید است همچنین از بازی و ارتباط مستقیم کودکان با پرندگان و تخم آن ها و همچنین تماس زنان باردار با پرندگان جلوگیری شود.

دکتر دلشاد با اشاره به نحوه پخت و پز فرآورده‌های پرندگان از قبیل گوشت و تخم مرغ، گفت: گوشت خام پرندگان را از دیگر غذاها دور نگه دارید و پس از برش گوشت خام، شست و شو و نظافت دست و سطوح برش و سایر ابزارآلات را رعایت کرده و در صورت امکان از ضد عفونی کننده‌های قوی استفاده کنید.

وی با بیان اینکه یخ زدن و یا سرد نگه داشتن گوشت پرندگان، ویروس بیماری آنفلوآنزای پرندگان را از بین نخواهد برد، افزود: تنها پختن کامل آنان ویروس را خواهد کشت بنابراین حتما گوشت پرندگان قبل از مصرف کاملا پخته شود و در هنگام خوردن تخم پرندگان نیز قسمت زرده و سفیده تخم مرغ کاملا پخته و جامد شده باشند.

وی در خصوص محافظت از مزارع در برابر این بیماری توصیه کرد: هنگام خرید جوجه‌ها آن ها را از سایر پرندگانی که دارید به مدت حداقل دو هفته دور نگه داشته و ظرف آبی که پرندگان از آن مصرف می‌کنند را بپوشانید به طوری که توسط پرندگان وحشی مصرف نشوند و به محض اینکه یک پرنده بیمار به نظر رسید، آن را از محل زندگی سایر پرندگان دور کنید همچنین از امانت گرفتن تجهیزات مزارع دیگر و امانت دادن تجهیزات خود به دیگران خودداری کنید.

دکتر دلشاد خاطرنشان کرد: نظافت و ضد عفونی ظرف و بسته‌های حمل این پرندگان از دیگر اقدامات محافظتی در برابر این بیماری است.

 
نظر شما
ادامه