کد خبر: ۶۱۲۴۰

استاندار مرکزی گفت: در پی شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان در تالاب میقان اراک ۲ هفته اخیر لاشه یک‌هزار و ۱۰۰ پرنده تلف شده از سوی محیط زیست و تشکل‌های مردم نهاد از سطح این زیستگاه طبیعی جمع‌آوری و به‌صورت بهداشتی دفن شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «سید علی آقازاده» عصر جمعه در حاشیه بازدید از منطقه تالاب میقان اراک، افزود: با مشاهده نخستین مورد مشکوک، اقدامات تشخیصی لازم از پرندگان تلف شده تالاب میقان اراک انجام شد و با تایید شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مراقبت‌های سختگیرانه انجام گرفت.

وی بیان کرد: نشست مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با محوریت ستاد بحران استان فعال است و اقدامات خوبی در راستای مقابله با این ویروس صورت گرفته است.

استاندار مرکزی ادامه داد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در زمره بیماری‌های مهم است و برای مهار شیوع آن در تالاب میقان اراک اعتباراتی به محیط زیست استان مرکزی تزریق شده است و انجمن‌های مردم نهاد نیز به خوبی پای کارآمده‌اند.

آقازاده اظهار داشت: کار کردن در تالاب بسیار سخت است اما نیروهای زیست محیطی و تشکل‌های مردم نهاد در ۲ هفته اخیر به‌صورت شبانه‌روزی در این منطقه مشغول جمع‌آوری پرندگان تلف شده و دفن بهداشتی آن‌ها بوده‌اند تا دامنه بیماری در سطح آلوده باقی مانده و به زودی مهار شود و از گسترش ویروس به طیور اهلی جلوگیری شود.

وی گفت: تاکنون موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور روستایی و مرغداری‌های حاشیه تالاب و سایر مناطق استان مرکزی گزارش نشده است.

استاندار مرکزی اضافه کرد: ستاد بحران استان عملکردی خوبی در کنترل این بیماری داشته و انتظار است مرغداران و اهالی روستایی مراقبت‌های لازم را به کار گیرند تا این ویروس به طیور آن‌ها منتقل نشود.

آقازاده عنوان کرد: گزارشی‌های مبنی بر تردد سگ‌های روستاییان در تالاب میقان وجود دارد که این امر می‌تواند باعث انتشار و انتقال این ویروس شود و نیاز است اهالی حیوان‌های خانگی خود را رها نکنند.

وی تصریح کرد: اگر ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور روستایی و صنعتی شیوع پیدا کند شاید مجبور به معدوم کردن ۱۰ هزار قطعه مرغ در  شرایط دشوار اقتصادی خواهیم بود بنابراین نیاز است همه مراقبت‌ها برای جلوگیری از شیوع این ویروس به کار گرفته شود.

تالاب کویری میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم ۱۴۰ گونه پرنده است.

دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون‌های تولید شن، نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.

کنگر، خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنچه، حواصیل، اردک سبز از جمله پرندگان مهاجر استان مرکزی هستند.

درنای خاکستری از گونه‌های خاص و مهم تحت حمایت بین المللی است که تالاب میقان هر ساله با آغاز فصل سرما میزبان کوچ موقت این گونه ارزشمند است.

تالاب کویری میقان اراک در مجموع ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن ۱۰ تا ۱۲ هکتار برآورد می‌شود.

 

خبرهای مرتبط
نظر شما
ادامه