کد خبر: ۶۱۲۰۵

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: ۹۷۰ لاشه پرنده تلف شده بر اثر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تا کنون در تالاب میقان اراک کشف شده که این رقم در ابتدای هفته جاری ۴۰۱ مورد بوده و نشانگر افزایش به نسبت چشمگیری در این خصوص است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «رضا میرزایی» روز چهارشنبه افزود: تمام پرندگان جمع‌آوری شده بصورت اصولی و بهداشتی و از طریق آهک پاشی دفن شده است.

وی بیان کرد: پایش مستمر تالاب میقان با جدیت در حال انجام است و تیم‌های پایش محیط زیست تمام منابع آبی و سایر مناطق تحت مدیریت استان را در خصوص این بیماری رصد می‌کنند و تاکنون به جز منطقه تالاب میقان، موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی مشاهده نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: تاکنون ۲۰۶ گونه پرنده در تالاب میقان اراک شناسایی شده است اما بیشترین تلفات پرندگان مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مربوط به غازهای خاکستری است و چندین گونه اردک و تنجه نیز  در میان پرندگان تلف شده مشاهده شده است.

میرزایی تاکید کرد: تردد به محوطه تالاب میقان اراک با شیوع این بیماری ممنوع است و تدابیر لازم نیز در این خصوص اندیشیده شده است.

وی عنوان کرد: کنترل بیماری آنفوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک با مشارکت و هماهنگی دستگاه‌های متولی در حال انجام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، از مردم خواست در صورت مشاهده لاشه پرندگان به هیچ عنوان به آن ها دست نزنند و مراتب را برای پیگیری لازم  به محیط زیست و دامپزشکی اطلاع دهند.

تالاب کویری میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم ۱۴۰ گونه پرنده است.

دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون‌های تولید شن، نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.

کنگر، خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنجه، حواصیل، اردک سبز از جمله پرندگان مهاجر استان مرکزی هستند.

درنای خاکستری از گونه‌های خاص و مهم تحت حمایت بین المللی است که تالاب میقان هر ساله با آغاز فصل سرما میزبان کوچ موقت این گونه ارزشمند است.

 

نظر شما
ادامه