کد خبر: ۶۱۱۸۳

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با توجه به درگیر شدن پنج مرغداری استان به ویروس نیوکاسل، ۴۸ هزار قطعه مرغ معدوم شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر قاسم عجم» روز چهارشنبه افزود: بیرجند، درمیان، خوسف و سربیشه همواره از شهرستان‌های مستعد آلودگی ویروس نیوکاسل به دلیلی تراکم طیور بومی و غیر مجاز هستند که متاسفانه به دلیلی رعایت نکردن برنامه واکسیناسیون تعدادی از مرغداری‌ها درگیر این ویروس شدند.

وی ادامه داد: از پنج مرغداری درگیر ویروس نیوکاسل سه مرغداری به صورت کامل معدوم و بقیه تلفات بالای ۹۰ درصد را تجربه کردند که به غیر از ۴۸ هزار معدوم‌سازی شاهد تلفات ۱۵ هزار قطعه مرغ در مرغداری‌های استان بودیم.

عجم با بیان اینکه هیچگونه کمبودی در تامین واکسن مورد نیاز مرغداران در استان نیست اظهار داشت: در ارتباط با کمبود ۲ ماه گذشته هم واکسن قابل تغییر با دیگر واکسن‌ها بود.

وی یادآور شد: علت اصلی درگیری مرغداری‌ها به این ویروس را عدم استفاده از واکسن به موقع عنوان کرد و گفت: گرانی نهاده‌ها باعث شد که مرغداران با استفاده نکردن واکسن بخواهند هزینه‌ها را کاهش دهند.

عجم در ادامه با بیان اینکه مرغداران نسبت به واکسیناسیون به موقع طیور اقدام کنند افزود: واکسیناسیون طبق برنامه جلوی بسیاری از خسارت‌ها را به مرغداران خواهد گرفت.

خراسان جنوبی با هزار میلیارد تومان یکی از تکمیل‌ترین زنجیره غذایی در حوزه طیور را دارا است.

 

نظر شما
ادامه