کد خبر: ۶۱۱۶۸

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت که شیوع احتمالی آنفلوآنزای حاد پرندگان تحت کنترل است و طی پنج روز اخیر هم هیچ گزارشی از تلفات پرندگان مهاجر، بومی و یا صنعتی در استان دریافت نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، زنگ خطر ورود آنفلوانزای حاد پرندگان به مازندران هفته پیش پس از مشاهده مواردی از تلفات در میان جمعیت پرندگان مهاجر در تالاب ازباران شهرستان فریدونکنار به صدا درآمد. دامپزشکی مازندران هم ۲ روز بعد از اعلام ورود این بیماری به استان، اعلام کرد که کانون بیماری شناسایی و تمامی مرغ و ماکیان محلی در شعاع خطرپذیری این بیماری با همکاری بخشداری و دهیاری ها معدوم شد تا جلوی پیشروی ویروس گرفته شود.

«دکتر حسین رضوانی» امروز سه شنبه در پیگیری خبرنگار ایرنا از وی پیرامون وضعیت شیوع آنفلوانزای پرندگان در استان، افزود: معدوم سازی پرندگان بومی تا شعاع ۱۰ کیلومتری اطراف کانون این بیماری با هماهنگی فرمانداری فریدونکنار، بخشداری و دهیاران و اهالی منطقه ازباران سبب شد تا بخش زیادی از نگرانی از بین برود.

وی ادامه داد: اگرچه اکنون دیگر نگرانی از شیوع این بیماری در استان وجود ندارد، ولی تیم های دامپزشکی در منطقه مستقر هستند و در صورت مشاهده هر گونه تلفات پرندگان وحشی و یا بومی شرایط را رصد می کنند.

رضوانی از شهروندان مازندرانی بویژه روستائیان و ماموران محیط زیست خواست تا هرگونه تلفات غیر طبیعی پرندگان وحشی و یا بومی را در صورت مشاهده حتی در تعداد کم به دامپزشکی اعلام کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران تاکید کرد: مراقبت های بهداشتی از مرغداری ها در حال انجام است و هشدارهای لازم نیز به مرغداران و دست اندارکاران این صنعت در استان برای چگونگی مراقبت از واحدهای مرغداری داده شد تا مانع سرایت بیماری به بخش صنعتی شوند.

این مسئول همچنین به شهروندان مازندرانی و افراد غیربومی ساکن یا مسافر هم هشدار داد تا از خوردن گوشت پرندگان وحشی و خرید آن  برای تامین سلامتشان خودداری کنند.

استان مازندران با داشتن بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مرغداری و تولید سالانه ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تن گوشت مرغ حدود ۱۱ درصد از نیاز کشور به گوشت سفید (مرغ) را تامین می کند و یکی از قطب های مهم تولید این مواد پروتئینی در کشور محسوب می شود.

علاوه بر این، مهاجرت سالانه ۱.۵ میلیون بال پرندگان مهاجر زمستان گذران داخلی و خارجی به تالاب و آبگیرهای استان و وجود چند صد هزار مرغ بومی با رویکرد پرورش خانگی، مازندران را به عنوان یکی از کانون های اصلی در معرض خطر بیماری آنفلوانزا، نیوکاسل و برونشست در فصل سرما قرار می دهد.

تالاب ازباران شهرستان فریدونکنار یکی از بزرگ ترین مقاصد پرندگان مهاجر و زمستان گذر در استان مازندران است که سالانه یک سوم پرندگان مهاجر فصل زمستان را در این تالاب می گذرانند.

 

نظر شما
ادامه