کد خبر: ۶۱۱۴۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
در گفت‌وگوی حکیم مهر با «دکتر رحمان میرزایی» تشریح شد:
مدیرکل دفتر سازمان‌های تخصصی روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: یکی از مهمترین نقاط قوت، توسعه‌ی بخش خصوصی در سال‌های گذشته در ایران بوده است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ نخستین جلسه کمیته اجرایی ارزیابی سرویس دامپزشکی کشور (PVS ) چند روز پیش با حضور مدیرکل و همکاران دفتر سازمان‌های تخصصی و امور بین‌الملل و نمایندگان تام‌الاختیار معاونت‌های سازمان دامپزشکی کشور برگزار و در آن درخصوص شروع اجرایی‌شدن روند عملیاتی کردن گزارش سازمان جهانی بهداشت دام، بحث و تبادل نظر شد.

به این بهانه به سراغ «دکتر رحمان میرزایی» مدیرکل دفتر سازمان‌های تخصصی روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور رفتیم تا در خصوص نتایج پروژه ارزیابی عملکرد کشور که در ماه‌های مهر و آبان سال گذشته توسط 4 نفر از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت دام به مدت 2 هفته انجام شد، به گفت‌وگو بنشینیم.

حکیم مهر: آقای دکتر، نتیجه ارزیابی عملکرد سال گذشته کارشناسان OIE  از دامپزشکی ایران چه شد؟

بحث ارزیابی دامپزشکی ایران از حدود ۱۰ سال پیش اتفاق افتاده بود. کارشناسان OIE آن زمان یک بررسی انجام داده بودند که بنا به درخواست سازمان، سال گذشته هم این موضوع اتفاق افتاد و بررسی‌ها انجام شد. طی مدتی که کارشناسان OIE در ایران بودند، یک گزارش اولیه را ارسال کردند. بعد از اینکه این گزارش اولیه در سازمان کنترل و بررسی شد، یک سری نقطه نظرات به OIE منتقل شد و کارشناسان گزارش نهایی را ارسال کردند.

حکیم مهر:‌ این گزارش نهایی چیست؟ آیا امکان آن هست که از سوی پایگاه خبری حکیم مهر منتشر شود؟

علت اینکه این گزارش PDF تاکنون منتشر نشده، این است که خود این ارزیابی باید نسبت به ارزیابی قبلی بررسی و مقایسه شود. سازمان در حال حاضر کمیته اجرایی برای این موضوع تشکیل داده که خبر آن هم منتشر شد. این بررسی‌ها به کمک تعدادی از کارشناسان خبره سازمان که تجربه بالایی دارند و نماینده دفاتر فنی و معاونت‌های خود سازمان هستند، در حال انجام است تا به نتیجه برسیم. اینها موضوعاتی است که نیاز است به دفاتر فنی خود سازمان منتقل و روی سیاست‌گذاری‌های سازمان و دستورالعمل‌هایی که طراحی می‌شود، اعمال شود. نقاط ضعف و قوت آن بررسی و آماده‌سازی شود و در دفاتر قرار گیرد.

در این بین موضوعاتی که مربوط به بخش خصوصی است باید در اختیار سازمان نظام قرار گیرد که از آن طریق برنامه‌های خود را کنترل و اجرا کنند و با سازمان دامپزشکی در تعامل باشند که این مساله زمان‌بر است، لذا فعلا امکان اینکه گزارش چاپ و منتشر شود، وجود ندارد. کمااینکه طبق بررسی ما، نزدیک به ۱۳۰ کشور این ارزیابی را انجام دادند، اما کشورهای محدودی این گزارش را از طریق OIE منتشر کردند. چون باید روی آن برنامه‌ریزی داشته باشند و تلاش ما این است که این دوره از این گزارش استفاده بهینه کنیم. به همین دلیل این کمیته را با نظر رئیس سازمان و شورای معاونین تشکیل دادیم.

حکیم مهر: نحوه تشکیل جلسه این کمیته چگونه است؟

فعلا هر هفته یا ۲ هفته یکبار جلسات آن تشکیل می‌شود. در جلسات صفحه به صفحه گزارش بررسی می‌شود تا به یک متن واحد برسیم که قابل فهم برای تمام مجموعه‌ها باشد و بتوانند از آن استفاده کنند. به محض اینکه آماده شد، در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته و منتشر می‌شود.

حکیم مهر: پیش‌بینی شما از زمان انتشار گزارش چیست؟

فکر می‌کنم این کار حداقل ۶ ماه زمان ببرد. چون کار خیلی سنگین و ظریفی است. محدوده زمان‌هایی که معمولا این خودارزیابی اتفاق می‌افتد، حدود ۱۰ سال است. ما فکر کردیم زمان‌بندی طوری باشد که مطالب دقیق و درست باشند و بخش خصوصی یا دولتی یا سیاست‌گذاری دامپزشکی در کشور یا حتی قسمت‌های آموزشی بتوانند بهره‌برداری خوبی از نتایج آن داشته باشند و سیاست‌های خود را بهبود ببخشند که صنف دامپزشکی در مجموع، رو به پیشرفت باشد.

حکیم مهر: گذشته از ریز موارد گزارش نهایی، لطفا شاخص‌ترین‌ نقاط قوت و ضعف را بفرمایید.

یکی از مهمترین نقاط قوت، توسعه‌ی بخش خصوصی در سال‌های گذشته در ایران بوده است. نقطه قوت دوم، بحث برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌ها و به‌روز کردن اطلاعات سازمان دامپزشکی مخصوصاً در حوزه مطالعات اپیدمیولوژیک و کنترل بیماری‌ها بوده است. اصلاح استراتژی‌های سازمان و تعامل بین بخش خصوصی، بهره‌برداران و بخش دولتی یکی دیگر از نقاط قوت بوده که می‌توان گفت رو به پیشرفت بوده است.

حکیم مهر: و مهمترین نقاط ضعف؟

مواردی که خود ما باید روی آنها برنامه‌ریزی‌های جدید داشته باشیم، بحث‌های Documentation (مستندسازی) است و تفاوتی نمی‌کند که این مساله در درمانگاه‌ها یا کلینیک‌ها باشد یا در بخش دولتی. به هر حال باید بتوانیم عملکردی را که داریم، به نحو احسن در خودارزیابی‌ها ارائه دهیم. در واقع دسترسی به اطلاعات و در مرحله بعد، استفاده از بخش خصوصی و بهره‌برداران در برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها از نقاط ضعفی بود که می‌توان به آن اشاره کرد. 

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
2
3
ضمن احترام بسیار بالایی که به شخص دکتر میرزایی قائلم و در شرایط حاضر بدون تقصیر است ولی در خصوص این برهه از سازمان دامپزشکی کشور باید گفت انتقاد و نوشتن در مورد چیزی انجام میشه که امید به اصلاحش هست گاهی باید همه چیز را رها کنی تا خودبخود در این سراشیبی عمدی که مدیریتش میکنند به ناگهان غرق گردد
...................
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
0
6
سازمان دامپزشکی هر روز ی سامانه درمیاره هر روزم صدبار قط میشه اخرشم معلوم نیست هدفشون چیه از این سامانه های من درآوردی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
0
4
باید کلا واکسن های بخش دولتی قطع بشه و به بخش خصوصی کاملا واگذار شه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
چشم
اوامری باشه
حق شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
0
7
سازمان دامپزشکی در سازماندهی نیروها خیلی ضعف داره مخصوصا در چینش نیروها در ادارات کل دامپزشکی استانها
تبعیض و پارتی بازی بیداد میکند در حق نیروهای اداری اجحاف زیاد میشه.
مدیران مستبد و کم دانش که در پستهای حساس رخنه کردن بزرگترین سرمایه سازمان که همون نیروی انسانیست به راحتی نابود میکنن و انگیزه ی کار کردن را از اونها میگیرند بنظرم رئیس سازمان دامپزشکی به یک تجدید نظر اساسی درمورد انتخاب و انتصاب معاونین توسعه در ادارات کل دامپزشکی نیاز دارد . انسان محور توسعه پایدار و پیشرفت است باید از کسانی در پست معاون توسعه استفاده کرد که تخصصش را داشته باشن .......................... مقام و پست عرصه خدمت کردن هست نه عرصه تسویه حساب و مسائل شخصی و نه عرصه فک و فامیل بازی و همشهری بازی
پاسخ ها
کارمند دامپزشکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
کاملاً با شما موافقم جانا که حرف دل ما را میگوئی حداقل اداره کل من نیازمند اصلاحات هست مسائل مالی جی خودشو داره و این رفتارها جای خودش خودشان را ارباب و مالک اداره میدونن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
............ گزارش محرمانه نیست مگه
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
نچچچچچچچچچچچ
نظر شما
ادامه