کد خبر: ۶۱۱۲۰

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به تایید شیوع آنفلوانزا در میان پرندگان مهاجر در فریدونکنار، گفت: یکی از کانون‌های اصلی که می‌تواند محل شیوع این بیماری باشد، بازار است، بازار پرندگانی که با همه هشدارها و پیگیری‌های محیط زیست، همچنان باز و فعال است و باید دامپزشکی، بهداشت و شهرداری برای بستن این بازارها ورود کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از بلاغ، «حسینعلی ابراهیمی کارنامی» در خصوص صحت‌ و سقم برخی شنیده‌ها مبنی بر شیوع ویروس آنفلوانزا در میان پرندگان مهاجر در فریدونکنار، اظهار کرد:  دو قطعه لاشه پرنده، جهت نمونه‌برداری و  آزمایش از سوی دامپزشکی استان به آزمایشگاه انتقال داده شد و پس از بررسی اعلام شد که ویروس آنفولانزا در این لاشه‌ها مشاهده شده است.

وی در خصوص میزان تلفات، افزود: فعلا تلفات گسترده نداشتیم، چرا که این بیماری به صورت نهفته است و اکنون در مرحله نهفتگی قرار دارد و اگر در اراک و اردبیل شاهد تلفات به نسبت گسترده در میان پرندگان بودیم به خاطر برودت هوا در این نقاط است و طبیعتا این بیماری، اثرات خود را بیشتر بروز داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، خاطرنشان کرد: در مازندران از آنجا که هنوز دمای هوا معتدل است، هنوز به مرحله بروز و تلفات گسترده نرسیده است.

این مسئول ادامه داد: البته این حالت معمولا حالت خطرناک‌تری است؛ چرا که اگر پیشگیری نشود و اقدامات لازم صورت نگیرد، تلفات وسیعی را پیش‌رو خواهیم داشت.

ابراهیمی کارنامی در پاسخ به امکان احتمال ابتلای پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله که میزبان شمار گسترده‌تری از پرندگان نیز نسبت به فریدونکنار است؛ بیان کرد: فعلا در مرحله رصد هستیم و هنوز گزارش وضعیت پرندگان را نگرفتیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این بیماری قابل انتقال به انسان نیز هست یا خیر؛ عنوان کرد: بله، آنفلوانزا پرندگان قابل انتقال بین انسان و دام است و لذا باید خیلی مراقبت صورت بگیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، تصریح کرد: ما به جد پیگیر تعطیلی بازار پرندگان در فریدونکنار هستیم؛ چرا که می‌تواند منشاء گسترش این بیماری بین انسان و دام باشد.

این مسئول با بیان اینکه فعالیت بازار پرندگان فریدونکنار می‌تواند هم در بحث شیوع بیماری آنفلوانزا و هم ویروس کرونا بسیار خطرناک باشد؛ تاکید کرد: یکی از کانون‌های اصلی که می‌تواند محل شیوع این دو بیماری باشد، بازار است، بازار پرندگانی که متاسفانه با همه هشدارها و پیگیری‌های محیط زیست، همچنان باز و فعال است.

ابراهیمی کارنامی اضافه کرد: متاسفانه علیرغم تعطیلی بازار در تمامی شهرها در ایام کرونا، بازار پرندگان فریدونکنار همچنان فعال است؛ شهرداری به تکلیف خود عمل نمی‌کند، دامپزشکی و بهداشت نیز شاید دارند کمی کم‌کاری می‌کنند و طبق قانون این دستگاه‌ها مکلف‌اند نسبت به این امر، ورود پیدا کنند.

وی اعلام کرد: پرندگا مهاجر همانند طیور اهلی نیستند که در یک مرغداری یا یک فضای محدود باشند، برخی از آن‌ها روزانه بعضا تا صد کیلومتر پرواز می‌کنند و رفت و برگشت دارند و لذا خیلی راحت می‌توانند این بیماری را منتقل کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، متذکر شد: در بخش صیادی و بازار پرندگان، خطر اینکه این افراد مبتلا به آنفلوانزا شوند و بخواهند در ادامه به مردم منتقل کنند، به شدت بالا است و لذا به شدت بدنبال این هستیم که در این شرایط، بازار را حداقل تعطیل کنیم.

این مسئول گفت: البته در این خصوص، باید دامپزشکی و بهداشت ورود کنند و اصلا شهرداری برابر قانون وظیفه دارد که این مراکز غیرقانونی را ببندد؛ اما متاسفانه هیچ خبری نیست.

ابراهیمی کارنامی توصیه کرد: از مردم تقاضا می‌کنیم از ورود به بازار و خرید پرندگان مهاجر جدا خودداری کنند و از صیادان هم می‌خواهیم از شکار پرندگان مهاجر در این ایام که خطر انتقال بیماری بالا است، خودداری کنند.

 
نظر شما
ادامه