کد خبر: ۶۱۱۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

اگر گربه نگه داشته باشید، حتما می‌دانید میومیو کردن یک ابزار مهم ارتباطی این حیوان با انسان‌ها است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از همشهری آنلاین گربه‌های خانگی به شکلی منحصربه‌فرد از صدایشان برای ارتباط برقرار کردن با همراهان انسانی‌شان استفاده می‌کنند- گربه‌ها ندرتا برای یکدیگر میومیو می‌کنند. اما چه چیزی باعث شده است که این دوستان پشمالوی ما این همه صدا از خودشان دربیاورند؟

پاسخ به گفته کارشناسان روند اهلی‌شدنی که این حیوانات از سر گذرانده‌اند.

پیش از اینکه گربه‌ها تقریبا ۱۰۰۰۰ سال پیش با انسان‌ها همراه شوند، آنها حیواناتی تک‌وتنها بوند. از آنجایی که این نیاکان گربه‌ها ندرتا با سایر اعضای گونه‌شان روبرو می‌شدند، نیازی به استفاده از صدایشان برای ارتباط برقرار کردن با آنها نداشتند. در عوض، این گربه‌های وحشی از طریق حس بویایی‌شان یا با مالیدن خودشان به چیزهایی مانند درختان یا ادرار کردن روی آنها با گربه‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کردند. به این ترتیب آنها مجبور نبودند برای فرستادن پیام با گربه‌های پرخاشگر دیگر رو در رو شوند. هنوز هم گربه‌ها عمدتا از این روش برای رابطه برقرار کردن با یکدیگر استفاده می‌کنند.

چرا در هنگامی که حس‌های دیگر گربه‌ها اینقدر کارآمد است، از صدا در آوردن استفاده کنند؟

اما انسان‌ها حس بویایی قوی مانند گربه‌ها ندارند (و احتمالا بعید است ادرار کردن گربه روی کاناپه جدید خوششان بیاید). بنابراین گربه‌ها با انسان‌ها به شیوه‌ای ارتباط برقرار می‌کنند که با بیشترین احتمال خواسته‌هایشان برآورده شود: با میومیو کردن. آنها از ارتباط با صدا به نفع خودشان استفاده می‌کنند.

بسیاری از گربه‌ها مجموعه‌ای از میوهای م تفاوت برای نیازها و احساسات متفاوت با برای برانگیختن پاسخ‌های متفاوت دارند. برای مثال، گربه‌شما ممکن است از میومیوهای با شدت و لحن‌های متفاوتی برای خوش‌آمدگویی به شما، تقاضای دوستانه برای بیرون رفتن یا غذا خواستن استفاده کند.

میومیو کردن برای انسان‌ها یک رفتار آموخته‌شده است. همه گربه‌ها در دوران بچگی برای جلب توجه مادرشان هنگامی درد دارند، احساس سرما می‌کنند یا هنگامی مادرشان به طور اتفاقی رویشان می‌نشیند، میومیو می‌کنند. اما در حالیکه گربه‌های خانگی این رفتار را در دوران بزرگسالی‌شان هم حفظ می‌کنند، (گربه‌های اهلی‌شده بدون صاحب که در بیرون زندگی می‌کنند) اغلب با بزرگ شدن دیگر میومیو نمی‌کنند

بررسی‌های نشان داده‌اند گربه‌های غیراهلی با احتمال بسیار بیشتری نسبت به گربه‌های اهلی‌شده که صاحب دارند، غرش یا فش‌فش می‌کنند. هنگامی که گربه‌های غیراهلی میومیو می‌کنند معمولا صدایی که از خود برای انسان‌ها، عروسک‌ها یا سگ‌ها در می‌آورند، مشابه است. گربه‌های خانگی بسیار بیشتر میومیو می‌کنند و اغلب این کار را برای انسان‌ها انجام می‌دهند که نشان می‌دهد میومیو کردن در آنها به زبانی خاص برای صاحبانشان بدل شده است. به عبارت دیگر، گربه‌ شما به این علت برای شما میومیو می‌کند که از ابتدا آموخته است این کار توجه شما را به او جلب می‌کند.

اگر در برابر میومیوهای گربه‌تان کنجکاوی نشان دهید، احتمالا می‌توانید از این طریق با او ارتباط برقرار کنید. اگر انسان‌ها با کلمات و توجه نشان دادن به سروصدای گربه‌ها پاسخ دهند، می‌توانند نوعی مکالمه با آنها انجام دهند. اگر پاسخ‌های شما به اندازه کافی مثبت و قابل‌پیش‌بینی باشد، گربه‌تان به صداهای شما گوش خواهد داد و تلاش می‌کند با شما ارتباط برقرار کند.

منبع: لایوساینس

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مصطفی قلاوند
|
Luxembourg
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
1
0
آوا شناسی گربه ها پیچیده است و به کمک هوش مصنوعی می‌توان تا حدی از این پیچیدگی کاست
مقاله منتشر شده به نظر بایاس دارد چرا که گربه اهلی بدون صاحب در کیس های بسیاری درقبال دریافت غذا از انسان یا ارتباط با هم نوع خودش میو می‌کند
شاید بهتر باشه روی عقیم شده *جنس نر بخصوص* یا نشده مطالعه دقیق تری انجام بشه چرا که بعد از عقیم شدن جنس نر به نظر میرسه توانایی ارتباط برقرار کردن خودش رو از دست میدهد
نظر شما
ادامه