کد خبر: ۶۱۱۱۲

زمانی که مرغداری برنامه واکسیناسیون نیوکاسل را بطور کامل اجرا نکرده، تنها راه در امان ماندن از نیوکاسل رعایت دقیق موازین امنیت زیستی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، «دکتر قاسم عجم» رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، زنبور عسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان از وقوع چند مورد تلفات بالا ناشی از نیوکاسل به دلیل نقص برنامه واکسیناسیون خبر داده و هشدار داد: زمانی که مرغداری برنامه واکسیناسیون نیوکاسل را بطور کامل اجرا نکرده، تنها راه در امان ماندن از نیوکاسل رعایت دقیق موازین امنیت زیستی است.

عجم توضیح داد: در ماههای گذشته به دلیل گرانی و کمبود واکسن های متداول نیوکاسل، تعدادی از مرغداران مناطق مرکزی استان از واکسیناسیون طیور خود علیه نیوکاسل خودداری کردند و با رسیدن طیور به سن حساس، درگیر بیماری شده و تلفات سنگینی را متحمل شدند.    

وی افزود: تا کنون پنج مورد تلفات بالا ناشی از نیوکاسل گزارش شده که سه مورد آن با هدف کاهش اشاعه بیماری به مرغداری های اطراف توسط دامپزشکی معدوم گردیدند. واحد های معدوم شده با توجه به اینکه بیمه پایه داشتند غرامت جوجه های معدوم شده را از صندوق بیمه کشاورزی دریافت کردند. البته مرغداران توجه داشته باشند مبلغ غرامت پرداخت شده برای واحدهایی که برنامه واکسیناسیون آنها ناقص باشد، ناچیز بوده و هزینه های تحمیل شده بر مرغدار را پوشش نمی دهد.

عجم در پایان به مرغدارانی که به هر دلیل واکسیناسیون کامل انجام نداده اند، توصیه کرد تنها راه ایمن نگه داشتن مرغداری، رعایت سخت گیرانه موازین امنیت زیستی و اعمال محدودیت شدید رفت وآمد به مرغداری است. نفوذ ناپذیری کامل انبار و سالن های پرورش به پرندگان آزاد پرواز مانند گنجشک و کبوتر و ضد عفونی مداوم اطراف سالن ها و لوازم مرغداری نیز کمک کننده خواهد بود.     

 
نظر شما
ادامه