کد خبر: ۶۱۰۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

سازمان دامپزشکی کشور ضمن هشدار از تولیدکنندگان طیور صنعتی و بومی درخواست کرد تا با بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، هرگونه تلفات غیرمتعارف را به اداره های دامپزشکی استان ها اعلام کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، برابر این اطلاعیه به تولیدکنندگان طیور بومی و واحدهای صنعتی با هدف جلوگیری از انتقال عامل بیماری گزارش  هرگونه بروز تلفات غیرمتعارف در طیور بومی در اسرع وقت به اداره های دامپزشکی شهرستان‌ها و یا خانه‌های بهداشت، محصور کردن محل نگهداری طیور بومی و قطع ارتباط با پرندگان آزاد پرواز، اعلام گزارش هر گونه تلفات غیر متعارف، کاهش مصرف دان و آب و کاهش تولید در واحدهای صنعتی توسط مسئول فنی بهداشتی و یا مدیریت واحد به نزدیکترین اداره دامپزشکی و ممنوعیت خرید و فروش طیور بومی بصورت دوره‌گردی توصیه می شود.

مهار بیماری آنفلوانزای پرندگان در حیات وحش سه استان کشور 

براساس عملیات انجام گرفته رصد و پایش برنامه ملی کنترل، پیشگیری بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، سه کانون بیماری در حیات وحش استان های مرکزی، اردبیل و مازندران شناسایی و اقدام های مرتبط با مهار و مختومه کردن آنها در جریان است.

به گزارش ایرنا،  طبق آمارها سرایت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان توسط پرندگان مهاجر از کشوری به کشور دیگری انجام می شود و سالانه بیش از چهار میلیون قطعه پرنده  به ۶۲۰ نقطه آبگیر ایران مهاجرت می کنند،  بنابراین با تمام اقدام های کنترلی و پیشگیرانه در مناطق روستایی ویروس وجود دارد و تالاب ها و محل برخواستن پرندگان مهاجر می توانند عامل بروز و تشدید بیماری آنفلوانزای پرندگان باشند.

پیشتر طبق گزارش های سازمان جهانی بهداشت دام، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تیپ H5N8  در یک مزرعه مرغ گوشتی در ژاپن مشاهده شد.

سازمان دامپزشکی در دو سال گذشته در زمینه طرح ملی هدفمند کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از جمله واکسیناسیون، رصد و پایش بیماری در مناطق روستایی و صنعتی اقدامات خوبی انجام داده است به طوری که سالانه  برای مقابله با این بیماری بیش از  ۱۲۰ میلیون دوز واکسن تزریقی تامین می شود.

طرح ملی هدفمند کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که از اواخر سال گذشته آغازشده، یک برنامه سه ساله است که ادامه دارد.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
France
|
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
0
اونا هم گفتن چشم
شما اگر کرونا نبود جمعه بازارهای پرندگان رو نمیتونستین مدیریت کنید.
شهرستان جویبار خودم دیدم از ۱۰ برند مرغ مادر و جوجه کشی، جوجه یکروزه میفروختن در کنار مرغ و اردک و غاز و ... اگر آنفلوآنزایی هم نیست یا کنترل شده باید بگید خدابیامرزد پدر کرونا رو.
نظر شما
ادامه