کد خبر: ۶۱۰۸۶

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: لازم است برای مبارزه با مقاومت میکروبی، میان بخش‌های درمان و بهداشت و دام، با توجه به استفاده گسترده از آنتی‌بیوتیک برای پرورش دام‌ها، هماهنگی صورت گیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: امروزه مقاومت میکروبی به یکی از مهم‌ترین چالش‌های سازمان جهانی بهداشت و سایر سازمان‌های متولی سلامت در سطح جهان تبدیل‌شده و مبارزه با مقاومت میکروبی یک مسئولیت همگانی است.

او افزود: ایجاد مقاومت میکروبی و گسترش جهانی آن، توانایی انسان در درمان بیماری‌های عفونی معمول را به‌شدت تهدید کرده است.

این مقام مسئول بهداشتی  عنوان کرد: کشف آنتی‌بیوتیک توانسته مرگ ناشی از بیماری‌های عفونی به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش دهد؛ با این حال با استفاده نابجای آنتی‌بیوتیک این بیماری‌ها در حال بازگشت هستند.

خواجه‌ئیان ادامه داد: با توجه به افزایش مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک، لازم است جهان، الگوی مصرف و تجویز این منبع با ارزش دارویی را تغییر دهد.

او با بیان اینکه شواهد موجود نشان می‌دهد که ایران نیز از مخاطرات مربوط به مقاومت میکروارگانیسم‌ها مصون نبوده است، گفت: روند افزایشی مقاومت میکروبی به نگرانی و چالش عمده درشبکه سلامت کشور تبدیل‌شده، به‌گونه‌ای که بررسی شیوع مقاومت میکروبی در باکتری‌های منتخب، حاکی از آن است که در ایران نیز میزان مقاومت میکروبی به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای بالا است.

رئیس مرکز بهداشت استان بوشهر بیان کرد: به منظور مقابله با این معضل، هماهنگی‌های همه‌جانبه بین بخشی در بخش‌های درمان و بهداشت و به خصوص در بخش‌های کشاورزی و دامی که امروزه به‌طور گسترده از آنتی‌بیوتیک برای پرورش دام‌ها استفاده می‌کنند لازم است.

از سال ۲۰۱۶ سازمان جهانی بهداشت اقدام به تهیه برنامه اقدام عملی جهانی در مورد مهار مقاومت میکروبی کرده و از تمام کشور‌ها خواسته است که با توجه به امکانات به اجرای مفاد این برنامه در کشور خود بپردازند.

با توجه به اهمیت موضوع، از یکم تا هشتم آذر امسال به عنوان «هفته اطلاع‌رسانی مقاومت میکروبی» در نظر گرفته‌شده است.

 

نظر شما
ادامه