کد خبر: ۶۰۹۸۷
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
منتخب فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر دنیا در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر عزیزاله فلاح مهرجردی» افزود: فرآورده‌های خام دامی وقتی فراوری می‌شوند، زیر نظر وزارت بهداشت قرار می‌گیرند، لذا به نظر من یک‌کاسه کردن نظارت در این موارد می‌تواند کمک‌کننده باشد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهرکرد که بر اساس رتبه‌بندی پایگاه اسکوپوس در فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر دنیا قرار گرفت، در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر، به بیان چگونگی این اتفاق می‌پردازد.

 «دکتر عزیزاله فلاح مهرجردی» معتقد است بین دانشکده‌های دانشگاه شهرکرد، با اینکه تعداد اعضای هیات علمی دانشکده دامپزشکی از تمام دانشکده‌ها کمتر است، اما وقتی شاخص‌های علمی را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که دانشکده دامپزشکی همیشه عملکرد خوبی داشته است.

وی می‌گوید: «با توجه به اینکه عمده پژوهش‌های ما نیاز به فیلد دارد و فیلدمحور و آزمایشگاه‌محور است، امکانات آزمایشگاهی، وسایل مصرفی و مواد مصرفی از مهمترین چالش‌ها و مشکلات به شمار می‌رود. در حال حاضر با گران شدن مواد مصرفی، برای خرید تجهیزات جدید کمی به مشکل خوردیم و تامین هزینه مواد مصرفی برای پایاننامه دانشجویان و تحقیقات خودمان سخت شده است.»

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، چه شد که به دامپزشکی علاقه‌مند شدید؟

از نوجوانی ارتباط خوبی با حیوانات داشتم و با توجه به اینکه منزلمان بزرگ بود، همیشه حیوانات اهلی از جمله مرغ، خروس، گربه و... را در خانه نگهداری می‌کردم. از همان دوران جوانی، علی‌رغم میل باطنی پدر و مادرم به تحصیل من در رشته دندانپزشکی، من به دامپزشکی علاقه‌مند بودم. در سال ۷۳ در آزمون کنکور شرکت کردم و دامپزشکی را به‌عنوان رشته تحصیلی خودم انتخاب کردم. در نهایت در همین رشته در دانشگاه شهید باهنر کرمان پذیرفته و سال ۷۹ فارغ‌التحصیل شدم.

در ادامه، دوره سربازی را به صورت امریه در اداره کل دامپزشکی کرمان گذراندم. بعد از آن نیز علاقه‌مند به ادامه تحصیل در رشته بهداشت و کنترل کیفیت مواد غذایی شده و در سال ۸۲ در آزمون دکترای تخصصی دانشگاه ارومیه پذیرفته و ۵ سال بعد فارغ‌التحصیل شدم.

در سال ۸۸ به عضویت هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهرکرد درآمدم و تا امروز که حدود ۱۱ سال از آن می‌گذرد، مشغول انجام خدمت هستم.

حکیم مهر: آقای دکتر، ضمن تبریک به مناسبت قرارگیری حضرتعالی در فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر دنیا، لطفا کمی از سازوکار این انتخاب برایمان بگویید.

پایگاه اسکوپوس که یکی از معتبرترین پایگاه‌های علمی در دنیاست، این انتخاب را بر اساس ۶ شاخص انجام می‌دهد. یکی از شاخص‌ها اچ-ایندکس و دومین شاخص تعداد ارجاعات به مقالات است. به صورت کلی این انتخاب بر اساس مجموع شاخص‌ها انجام می‌شود و صرف تعداد مقاله و میزان سابقه اهمیتی ندارد. درخصوص سایر شاخص‌های انتخاب، بهتر است به پایگاه‌های علم‌سنجی در پزشکی و وزارت علوم مراجعه شود که به شکل دقیق‌تر به پاسخ برسید.

بنده چند سالی بود که حداقل در ایران و بین متخصصین بهداشت مواد غذایی وزارت علوم، بالاترین اچ-ایندکس را داشتم. البته وزارت بهداشت هم رشته ما را دارد اما بنده این افتخار را در وزارت علوم داشتم.

حکیم مهر: اچ-ایندکس شما چند است؟

اچ-ایندکس من در پایگاه اسکوپوس عدد ۲۲ است.

حکیم مهر: چه تعداد مقاله دارید؟

در اسکوپوس ۴۹ مقاله دارم.

حکیم مهر: گویا غیر از شما افراد دیگری هم از دانشگاه شهرکرد در این لیست قرار گرفته‌اند.

بله. اگر به سایت دانشگاه شهرکرد مراجعه کنید، غیر از بنده ۶ نفر دیگر از دانشگاه شهرکرد در این لیست قرار گرفتند. ۴ نفر از دانشکده فنی و ۲ نفر از دانشکده کشاورزی. در صورتی که مثلا از دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، تنها یک نفر در لیست قرار گرفت. بنابراین فکر می‌کنم دانشگاه شهرکرد در این زمینه کارنامه خوبی دارد و موفق عمل کرده است. علی‌رغم اینکه امکانات ما کم و توقع ما برای فراهم کردن امکانات برای تحقیقات کاربردی خیلی بیشتر است، اما به نسبت عملکرد خوبی داشتیم. بین دانشکده‌های دانشگاه شهرکرد، با اینکه تعداد اعضای هیات علمی دانشکده دامپزشکی از تمام دانشکده‌ها کمتر است، اما وقتی شاخص‌های علمی را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که دانشکده دامپزشکی همیشه عملکرد خوبی داشته است.

حکیم مهر:‌ تعداد اعضای هیات علمی دانشکده دامپزشکی چند نفر هستند؟

دقیق نمی‌دانم اما قطعا زیر ۴۰ نفر است؛ در صورتی که با توجه به رشته‌های تخصصی، باید خیلی بیشتر از این باشد.

حکیم مهر: مهترین مشکلات و چالش‌های حوزه پژوهش از نظر شما چیست؟

با توجه به اینکه عمده پژوهش‌های ما نیاز به فیلد دارد و فیلدمحور و آزمایشگاه‌محور است، امکانات آزمایشگاهی، وسایل مصرفی و مواد مصرفی از مهمترین چالش‌ها و مشکلات ما به شمار می‌رود. البته می‌توانیم بگوییم گروه بهداشت و مواد غذایی دانشگاه شهرکرد از گروه‌هایی است که امکانات نسبتا خوبی دارد. کمااینکه از ارتباط خود با سایر مراکز و امکانات آزمایشگاهی آنها استفاده می‌کنیم. در خود دانشگاه شهرکرد نیز می‌توانیم از آزمایشگاه مرکزی و امکانات گروه‌های دیگر استفاده کنیم. اما در حال حاضر با گران شدن مواد مصرفی، برای خرید تجهیزات جدید کمی به مشکل خوردیم و تامین هزینه مواد مصرفی برای پایان نامه دانشجویان و تحقیقات خودمان سخت شده است. 

حکیم مهر: یکی از انتقادات به حوزه پژوهش این است که غالبا پژوهش‌ها غیر کاربردی هستند. نظر شما چیست؟

پژوهش کاربردی یا باید تقاضامحور باشد یا اینکه بعد از انجام، نتایج آن به صنعت نیز منتقل شود. به نظر من نقص در هر دو قسمت است؛ مثلا در رشته خودم، هم بحث کنترل کیفی مواد غذایی اشکال دارد و هم پژوهش‌هایی که ما انجام می‌دهیم، زیرا ممکن است به درد صنعت نخورد. البته برخی پژوهش‌هایی که ما در حوزه مواد غذایی اانجام می‌دهیم، نهایتا نتایج آن ممکن است به درد صنعت نخورد اما برای حوزه سلامت کاربردی خواهد بود و می‌توان از آن برای سیاست‌گذاری سلامت و بحث امنیت غذایی استفاده کرد، اما متاسفانه در همین حوزه‌ها نیز کارهایی که ما انجام دادیم، به مشکل خوردیم.

ریشه این مشکل از خود ماست، چراکه باید مقداری دید خود را صنعتی‌تر و تقاضامحورتر کنیم. مشکل صنعت هم هست، چرا که به همین مواردی که هست، اکتفا می‌کند و خیلی در جهت ارتقای محصولات، سلامت و کیفیت قدم برنمی‌دارند. به نظر من این قضیه باید اصلاح شود.

حکیم مهر: به‌عنوان یک پژوهشگر نظر شما در خصوص جایگاه امروز آموزش دامپزشکی چیست؟ آیا با الحاق آن به وزارت بهداشت موافقید؟

اگر به عنوان یک پژوهشگر به این مساله نگاه کنم، تقریبا عمده پژوهش‌هایی که انجام می‌شود در ارتباط با سلامت مردم و حوزه وزارت بهداشت است. اگر بحث اجرایی را هم در نظر بگیرید، بخش فراورده‌های خام دامی در حیطه دامپزشکی است. همین فراورده وقتی فراوری می‌شود، زیر نظر وزارت بهداشت قرار می‌گیرد. لذا به نظر من یک‌کاسه کردن نظارت در این موارد می‌تواند کمک‌کننده باشد.

بنده جزو موافقین این طرح هستم که دامپزشکی یا لااقل رشته بهداشت و کنترل مواد غذایی زیر مجموعه وزارت بهداشت قرار گیرد، چرا که اجرای این طرح از نظر اجرایی و خدماتی بسیار مناسب خواهد بود و دیگر شاهد مشکلات گذشته نخواهیم بود. کمااینکه سالیانی بحث خمیرمرغ را داشتیم و وقتی محصول فراوری می‌شد، وزارت بهداشت باید محصول فراوری شده را تایید می‌کرد که آنها این کار را نمی‌کردند و این تبدیل به یک چالش بزرگ هم برای تولید کننده و هم برای مصرف کننده شده بود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
10
7
آره بریم ریر نظر وزارت بهداشت تا داروخانه های دامو بدم به داروسازا مسئول فنی های کارخانجات گوشت و فراورده هاشم بدن به لیسانسای تغذیه و بقیه رشته های خودشون دامپزشکا میمونن و یک عدد دام واسه درمان اگه گیرشون بیاد... فقط نظام مستقل دامپزشکی چاره هست
پاسخ ها
Dvm
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
اره بمونیم زیر نظر جهاد تا شما لیسانس های علوم دام وقت ناوقت تو کتر درمان دخالت بکنید، عزیزم ما دامپزشک ها خودمون بهتر از هرکسی میدونیم کجا بریم شما به فکر کلاه خودت باش، با الحاق رشته دامپزشکی به زیر نظر وزارت بهداشت دست هر درمانگر غیر مجازی تو کار ما قطع خواهد شد و فاصله جایگاه ما با شما دیگه زمین تا اسمون نخواهد بودبیشتر و بیشتر میشه، با رفتن ما زیر نظر وزارت بهداشت نه داروخانه های دامپزشکی تعطیل میشن نه اتفاقی برای مشاغلمون می افته رشته امون هدفمندتر وضعیت کارمون بهتر و قانونمندتر و فاصله ما با شما خیلی بیشتر خواهد شد و شما ها میمونید و یک دنیا حسرت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
زهی خیال باطل....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
1
2
سازمان دامپزشکی توان طرح مسأله برای دانشکده دامپزشکی را ندارد و شاید اراده طرح مسأله را ندارد
دانشکده برای خودش دنبال تحقیق است در سازمان هم مشکلات پیش آمده در عرصه سلامت دام و مواد غذایی و ... با طرفندهایی مثل تکذیب و مصاحبه و نهایتا جابجا شدن مسئولی و آمدن دیگری به فراموشی سپرده میشود به جای حل مسأله
این روند را 20سال است در سازمان شخصا شاهدم
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
4
3
هی شما ،موافق نیستید ،کل دامپزشکان موافقند
دامپزشک
|
Germany
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
4
5
۹۰ درصد جامعه دامپزشکی و نخبگان ان موافق الحاق به بهداشت هستند. فقط مرد پیگیر این کار را نداریم
محسن
|
Germany
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
2
6
از حکیم مهر تقاضا مندیم.به جد پیگیر این موضوع باشد.
بیش از ۹۰ درصد دامپزشکان موافق الحاق این سازمان با وزارت بهداشت هستند.
اگه کسی هم مخالف هست حتما۰۰۰۰
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
مهندس علوم دامیه!!!
دانشجوی دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
2
7
ازحکیم مهر عاجزانه.خواهشمندیم که پیگیری کنید تا دامپزشکی به وزارت بهداشت ملحق بشه.سخن مارا به مدیران و مسولین برسونین.ما معمولا دامپزشکی نداریم که راضی باشه.من دامپزشکی میشناسم که در یکی از شرکت های خصوصی همبر سازی در اطراف ......... (50کیلومتر تا .........) کار میکنه و در اون شرکت مرغ های گندیده را تبدیل به همبر و سوسیس وسایر محصولات میکنن.ولی دامپزشک از ترس اخراج شدن اعتراض نمیکنه.به نظرتون چرا ارزش دامپزشک روز به روز کم رنگ تر میشه.سازمان دامپزشکی با سلامت مردم سرکار دارن.بخدا اگه دامپزشکی جز وزارت. بهداشت بشه معمولا مشکلات دامپزشکی کمتر میشه.
Dvm
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
4
4
خواهش میکنیم حکیم مهر تو صدای ما باش تو قدم های عملی برای انتقال وزارت بهداشت پیگیری کن، حیف این رشته اس حیف زحمات 6 و10سال درس خوندنه مه بر باد بره، بخدا زير نظر وزارت بهداشت بریم و برای رشته برنامه ریزی بشه و به جایگاه واقعی خودمون برگردیم هم به نفع ماست هم جامعه هم تعداد پذیرش دانشجوها تعدیل میشه هم هر ننه قمری تو کار درمان دخالت نمیتونه بکنه و هم نظارت بیشتری برای خدمت به جامعه صورت میگیره، امیدوارم دفترچه بیمه برای دام هم صادر بشه، کسایی که مخالفن تکلیفشون مشخصه از اساتید صاحب نام کم تقاضا نکردن کم کمپین و امضا جمع نشده، حکیم مهر صدای ما باش
صادقلو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
3
6
از همکاران خواهشمندیم جای انتقال به این وزارت و اون وزارت و این سازمان و اون سازمان به فکر این باشن که جایگاه شغلیمون تثبیت بشه و با الحاق به وزارت بهداشت درواقع حکم شهروندی درجه دوم رو گرفتیم و تو وزارت جهاد هم دایگه جایی نداریم
پاسخ ها
Dvm
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
علوم دام
صادقلو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
منظورت اینه بریم از اول علوم دام بخونیم؟؟؟
Dvm
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
قابل توجه دوستان و اساتید و همکاران عزیز
این اعجوبه ها رو خوب بشناسین، اینا همونایی هستن که رشته و کار دامپزشکی تخریب میکنن و به اسم دامپزشک کامنت مخالفت با انتقال رشته دامپزشکی به وزارت بهداشت میزارن.
ممنونم عزیزم از خدای منان بابت خلقت شما واقعا شاکریم
صادقلو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
واقعا متاسفم برای شما، شما اصلا همکار نیستی که اسم خودتو دامپزشک گذاشتی که به هر مخالفی برچسب میزنی، اونی که داره رشتمون رو تخریب میکنه امثل شما بی درک هستن که تحمل شنیدن حرف مخالف رو ندارن، موید باشی
Dvm
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
بی درک شما هستین که اینجا رو جای تخلیه ............ ناکامی هاتون میبینین، بله من همکار شما نیستم دکتر دامپزشک همکار دکتر دامپزشک و بس، هر انسان عاقل و بالغی با مشاهده کامنت های شما پی به وضعیت روحی و جایگاه شغلیتون میبره، این حرف هاتون تکراری شده و یرای همه آشناست، بچسبین به رشته خودتون و این حسادت ها رو در راستای تعالی رشته خودتون به کار بگیرین، ناراحتین از جایگاهتون برین کنکور بدین از نو هر رشته ای که حالتون خوب میکنه براش تلاش کنید
صادقلو
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
فکر کنم با خودت مشکل داری در اسرع وقت یه دکتر برو . منه دامپزشک تو رو همکار خودم نمیدونم .خودتو گردن ما ننداز بی زحمت . رشته ی کیا؟؟با کی اصلا صحبت میکنی؟
دانشجوی دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
4
من واقعاً متاسفم که این رشته رو انتخاب کردم چون نه حمایتی میشه و نه درآمد خوبی داره و یه دارو خانه ی انسانی بسیار ضعیف از یه داروخانه دامی بسیار قوی بسیار پر درآمد بوده و حتی حمایتش بیشتر است بنابراین خواهشمندم که با الحاق دامپزشکی به وزارت بهداشت و حمایت این نظام مقدس مقدار کمی از زحمات دامپزشکانمان را بر طرف کنید
Vet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
1
2
احتراما.

همکاران دامپزشک، بیایید رویایی و احساسی اندیشیدن و سودا ی الحاق به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی را از سر بدر کنیم.
موضوع الحاق و یک کاسه شدن با وزارت بهداشت ، بینشی است از زاویه ای بسیار کوچک به موضوع الحاق به وزارت بهداشت. اگر علاقه مندی برخی از همکاران به دامپزشکی در دوران کودکی با، دوست داشتن جوجه های کوچولو، مرغ، خروس بوده است ، این انگیزه ای کودکانه و غیر منطفی تلقی میگردد. اجراییات در دامپزشکی و پزشکی با این تنوعات سلیقه ای و احساسی، آسیبی بزرگ بر تنه اصلی دامپزشکی را در پی خواهد داشت. هوشمندانه سخن برانیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
1
2
بدون اینکه در خصوص انتقال به وزارت بهداشت چیزی بدونیم همه سنگ رفتن به وزارت بهداشت رو به سینه میزنن متاسفانه تصمیم گیری بر اساس جو هیجانی نتیجش از قبل معلومه
دوستان موافق لطف کنن تصور خودشون از بهشت وزارت بهداشت بگن اصلا مشخص بشه با واقعیت هم خوانی داره
کارشناس ارشد علوم دامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
2
2
سلام و عرض ادب
بنده به عنوان یک مهندس از دوستان و همکاران مهندس علوم دامی که احساس سرخوردگی دارند خواهشمندم شان ما اکثریت رو به عنوان یک مهندس با نظر دادن به اسم دامپزشک در رابطه با مسائل دامپزشکی پایین نیاورید دامپزشکی و علوم دام دو رشته کاملا متفاوت میباشند با و اصلا نه نیازی به مقایسه کردن دارند و نه ربطی به همدیگر دارند از دوستان علوم دامی که چنین دخالت های بی جایی میکنند خواهشمندم این احساس حقارت و خود کم بینی با رفتن به زیر نظر یک روانپزشک خبره درمان کنند وگرنه یک علوم دامی موفق جایگاه خودشو میدونه و در مسائل که به او ربطی نداره دخالت نمیکنه. کسانی که در کنکور ناکام بوده و ارزوی قبولی در رشته دامپزشکی داشته اند و حسرت شنیدن عنوان دکتر از دامدار و... به دل مانده اند، آقایان دامپزشک این سوء تفاهم را برای شما ایجاد کرده اند وگرنه ما علوم دامی ها به رشته خودمان علاقمندیم و علاقه ای به دخالت در امورات دیگر رشته ها و مشاغل نداریم
پاسخ ها
DVM
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
دوست و همکار عزیز علوم دامی من، خوشبحالت که داری علوم دامی خوندی و کار میکنی و حمایت شغلی داری و تثبیت شده جایگاهت در همه جا، مطمئن باش از همکاران تو هیچکس ارزو نمیکنه جای مایی باشه که نه درامد درستی داریم و نه یه لنگه پا معلق در هوا موندیم که کدوم وری هستیم و هرسری هم یکی میاد یه بخس از حیطه ی وظیفمون کم میکنه، اتفاقا عاقل شما و همکارات بودین که رفتید سراغ صنعت و درامد والا ما صبح تا شب اصلا مریض پیدا نمیشه برامون و اکثرا به خاطر ناکام بودن پزشکی اومدیم که چیزی فکر میکردیم و نشونمون دادن نبود و متاسفانه هممون بیکاریم، فقط میتونم بگم خوشبحالتون که هم زودتر وارد بازار کار شدین و هم حمایت دارین و انسجام و همبستگی دارین و اگر بنا به ناکامی باشه ما داریم چند ساله تلاش میکنیم بتونیم مثل پزشک حقمون رو بگیریم اما دامدار داره امر و نهی میکنه، پس برو خداروشکر کن هم فوق لیسانسی هم درامدت عالیه و هم تثبیت شغلی و پروانه داری.
نظر شما
ادامه