کد خبر: ۶۰۹۵۹

جشنواره فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مرغ سایز با هدف سلامت بیشتر خانوار، مصرف کمتر دارو و آنتی بیوتیک، صرفه اقتصادی و دورریز کمتر برای خانوار و تامین گوشت با کیفیت‌تر و لذیذتر،‌ در ماه‌های آذر و دی سال جاری برگزار می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، ستاد ملی رسانه وزارت جهاد کشاورزی، کلیه امکانات و ظرفیت‌های خود را برای برگزاری جشنواره فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مرغ سایز در اختیار این موضوع مهم ملی گذاشته شده است.

در این راه و برای سایز شدن مرغ‌ها، دو وظیفه اصلی بر عهده موسسه آموزش و ترویج کشاورزی است، وظیفه اول ترویج یافته‌های پژوهشی مورد نیاز بهره‌برداران و کشاورزان و وظیفه دوم ترویج سیاست‌ها و اولویت‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است که در این برنامه ملی نیز، با هماهنگی بیشتر و تبیین و شفاف‌سازی نقش حوزه آموزش و ترویج کشاورزی در کنار بخش‌های اجرایی و بخش خصوصی، مانند اجرایی شدن سایر طرح‌ها و پروژه‌های مهم وزارت متبوع، با تمام توان اهداف و برنامه‌ها را پیش خواهیم برد. تولید مرغ سایز تا وزن ۲ کیلوگرم قابل رقابت با نژادهای خارج از کشور است، اگر این برنامه ملی به‌صورت درست اجرا شود عرضه گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان هم سالم‌تر است است و هم در سبک زندگی آنها تغییر ایجاد خواهد کرد که برای این تغییر ما به ادراک سازی در مصرف کننده و همچنین تغییر ادراک در تولید کنندگان نیاز داریم.

از جمله اقدامات اولیه، تامین نهاده به مدت ۴۰ روز و همچنین انعقاد قراردادهایی برای تضمین خرید مرغ سایز بوده است. در بحث‌های بعدی اولویت‌های استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان سیاستگذار و مجری در حال اجرا است که با توجه به مشکلات و چالش‌های به وجود آمده در نوسانات قیمت جوجه یک‌روزه، نهاده‌ها و مرغ گوشتی، فعلا سیاست‌ها تشویقی است و پس از رسیدن ثبات قیمت در بازار مصرف، اقدامات بازدارنده هم به‌صورت جدی پیگیری خواهد شد.

بررسی ها نشان می دهد، فروش مرغ سایز صرفه‌جویی سالانه ۱۴ هزار میلیارد تومان در مصرف دان مرغ و نهاده‌ها و همچنین کاهش مصرف واکسن و دارو، سالانه به میزان ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و مواردی همچون افزایش دوره‌های جوجه‌گیری، افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش، ارزش افزوده سویا و ذرت، بهبود کیفیت کشتارگاه‌ها و .... را در پی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا،‌ این جشنواره در راستای برنامه ملی ارتقای امنیت و سلامت گوشت مرغ اجرا می شود و به بهترین جریان سازی های رسانه ای در حوزه فرهنگ سازی مصرف عمومی مرغ سایز جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه