کد خبر: ۶۰۹۴۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

حکیم مهر: مشاور وزیر و مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی در چهارمین کنگره بین‌المللی تحقیقات شیلات و آبزیان، سخنرانی کرد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از دفتر محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی، چهارمین کنگره بینالمللی تحقیقات شیلات و آبزیان با همکاری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران و با مشارکت انجمن علمی ماهیان زینتی ایران برگزار شد .

«دکتر علیرضا رفیعیپور» مشاور وزیر و مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا در چهارمین کنگره بین المللی تحقیقات آبزیان که به صورت وبینار برگزار گردید، در بخش سخنرانان کلیدی به موضوعاتی چون توسعه آبزیپروری پایدار، حفظ محیط زیست، کیفیت و بهداشت آبزیان و نیز پایش مستمر و سرمایه گذاری صنعت آبزیپروری تاکید داشت.

جهت استفاده کاربران محترم، متن ترجمه شدهی سخنان ایشان در ذیل میآید:

بنام خداوند بخشنده ی مهربان

عنوان

۱ - توسعه پایدار آبزیپروری و حفاظت از طبیعت و محیط زیست

۲ - بهداشت و کیفیت آبزیپروری

۳ - لزوم ملاحظات مداوم بر سرمایهگذاری در زمینه آبزیپروری

۱ - اعتقاد بر این است که تا سال ۲۰۵۰ جمعیت کره زمین به ۶/۹ میلیارد نفر خواهد رسید و برای تغذیه این جمعیت عظیم دائم الرشد دانشمندان بر افزایش تولید، بهبود کیفیت و جلوگیری از هدررفت موادغذایی حین فرایند تولید غذا تاکید کرده و ایده پردازی می کنند .

بخاطر محدودیت منابع آب و زمین دردسترس، توجه و سرمایه گزاری فراوانی در زمینه کشاورزی صورت گرفته و آنرا به یکی از بزرگترین صنایع در مقیاس جهانی نموده است . آبزی پروری سالانه تولیدی بالغ بر ۸/۷۳ میلیون تن دارد و رشد سالانه آن طی سالهای ۲۰۰۰- ۱۹۷۰ معادل % ۹/۶ است که از تمام دیگر شاخه های کشاورزی بالاتر است و همین طور در زمینه جذب سرمایه و رشد که این امر مدیون تنوع گونه ای و تنوع تولید است که توانسته توجه بسیاری از کشورهای جهان را بخود جلب نماید . چنین برآورد می شود که تا ۲۰۳۰ تولیدات آبزی پروری به ۱۸۶ میلیون تن برسد. اما در جریان این پیشرفت مشکلاتی جدید و از قبل مانده نیز وجود دارد که دو مورد از اهمیت بیشتری برخوردارند، نخست آثار آبزی پروری بر محیط زیست و اکولوژی محیط و بعدی بیماریهای نوظهور است .

۲ - اما مهمترین خطری که محیط زیست در ارتباط با آبری پروری با آن مواجه است؛ کاربری اراضی برای آبزی پروری است. چه بر سر آبی می آید که برای آبزی پروری مورد استفاده قرار می گیرد؟ بهترین راه حل برای پساب و فاضلاب حاصله چیست؟

تکیه بر تولید گونه خاصی از آبزیان و افزایش تکثیر آن می تواند با برهم زدم توازن زیست محیطی به محیط زیست و طبیعت آسیب وارد نماید. استفاده از نهاده های شیمیایی، آنتی بیوتیکها و دفع آنها در پسابها می تواند سبب راهیابی انها به دریاچه ها و رودها شود. وجود این نگرانیها در کنار ایمنی محیط زیست منجر به سیاست گزاری جدیدی برای کنترل آلودگی های حاصل از آبزی پروری شده است . در سال ۲۰۱۷ تولید گوشت ماهی ۱۷ درصد کل تولیدات پروتئینی و غذای بازارهای جهان را تشکیل می داد. گوشت ماهی بعنوان منبع عمده ی پروتئینی که دارای کیفیت بالا و هضم ساده استف ملاحظه می شود که دارای مقادیر فراوانی اسیدهای امینه و امگا۳ است . همچنین منبع مهمی از ویتامین های  A,B,D  ، کلسیوم، منیزیوم؛ آهن، روی، ید و سلنیوم است .

دز اندکی از گوشت ماهی در یک بشقاب سبزیجات می تواند براحتی اکثر مواد غذایی مورد نیاز بدن انسان را برطرف نماید و این موضوعی است که می تواند در راستای منافع و سود کشورهای توسعه یافته، در حال توسعه و کمتر توسعه یافته باشد. باید توجه داشت که گوشت ماهی منبع پروتئینی مهمی است که براحتی می تواند جایگزین دیگر انواع گوشت شده و هزینه ی زندگی را برای خانوارهای متوسط و کم درآمد کاهش دهد .

۳ - مهمترین عامل تهدید کننده کشاورزی حال حاضر؛ بروز بیماریهای نوظهور است. تولید عمده و سریع آبزیان؛ منجر به بروز بیماریهای نوظهورشده است. گرچه عواقب حاصل از بروز بیماری نوظهور در مقیاس اندک را می توان جبران کرد اما در مقیاس بزرگ و راهیابی به مناطق آزاد می تواند ویران کننده باشد .

بیماریهای آبزی پروری، با توجه به روشهای حمل و نقل امروزی پراکنش وسیعی در سطح قاره ای دارند. تشخیص سریع می تواند از گسترش سریع بیماری جلوگیری کرده و منجر به کنترل، درمان و حذف بیماری شود . یکی از اقدامات مهم انجام شده برای تشخیص بیماری در مراحل اولیه گسترش آن، راه اندازی برنامه پایش است که مدتهاست اثرگذاری خود را نشان داده است .

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
1
2
متن اصلی را می‌گذاشتند.چون میخوام بدونم واژه دایم الرشد به انگلیسی چی میشه؟
Goodluck
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
عالی بود.. مردم از خنده....
باید مینوشتند متن سخنرانی. نه ترجمه متن.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
1
ever growing
permanent growing
دائم الگرووینگ
نظر شما
ادامه