کد خبر: ۶۰۸۰۴

کره شمالی به دنبال برنامه‌های مشابهی که پیش‌تر در آمریکا و روسیه دنبال شده بود، به آموزش دلفین‌ها برای اهداف نظامی متهم شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، مؤسسه نیروی دریایی آمریکا (USNI)، یک سازمان خصوصی و غیرانتفاعی که هدف آن فراهم آوردن زمینه‌ای برای بحث درباره امنیت ملی است، می‌گوید تصاویر ماهواره‌ای، تأسیسات آموزش دلفین‌ها در یک پایگاه دریایی در نامپو، در ساحل غربی این کشور را نشان می‌دهند.

گزارشی که در وب‌سایت این مؤسسه منتشر شد، می‌گوید تاریخ تصاویر این تأسیسات به ۲۰۱۵ برمی‌گردد، زمانی که آنچه به قفس‌های حیوانات شباهت داشت در نزدیکی کارخانه کشتی‌سازی در مجاورت واحدهای دریایی ظاهر شد. بنا بر این گزارش، فعالیت اصلی به مکانی بالای رودخانه در حاشیه شهر منتقل شد. این پایگاه که احتمالاً محل پرورش دلفین‌ها است، فعالیت خود را در اکتبر ۲۰۱۶ آغاز کرد.

مؤسسه نیروی دریایی آمریکا می‌گوید تأسیسات در تصاویر، بسیار مانند مراکز آموزش دلفین‌ها که توسط ارتش‌های آمریکا و روسیه ساخته شده، به نظر می‌رسند. با این وجود، این مؤسسه همچنین می‌گوید قفس‌های مربوطه می‌تواند "نوعی مزرعه ماهی" باشد.

کره شمالی در سال‌های اخیر تأکید فزاینده‌ای بر پرورش ماهی داشته و این امر در سراسر کشور در حال انجام است. بسیاری از آن‌ها تحت اداره نیروهای مسلح هستند. با این وجود، گزارش این مؤسسه یادآور شده که این قفس‌ها با دیگر مزارع ماهی که در کره شمالی مشاهده شده، متفاوت بوده‌اند.

«هری کازیانیس»، مدیر ارشد مطالعات کره در در مرکز منفعت ملی به نیوزویک گفت ممکن است تصاویر نشان‌دهنده یک برنامه ارتش دلفینی باشند. وی اظهار کرد: در حالی که خیلی اوقات مردم کره شمالی را فقیر، گرسنه و عقب‌مانده تلقی می‌کنیم، چالش‌های اقتصادی‌شان آن‌ها را به سمت نوآوری در طریقی سوق می‌دهد که ما گاهی اوقات نمی‌توانیم متوجه شویم. آن‌ها به خاطر کمبود منابع، بسیاری اوقات سلاح‌هایی خلق می‌کنند که ما هیچ‌موقع به آن‌ها فکر نمی‌کنیم و استفاده از دلفین‌ها برای کاربردهای نظامی هم در چنین زمینه‌ای، معنا می‌دهد. در حالی که دانستن اینکه آن‌ها از دلفین‌ها برای چه مأموریت‌ها و تحت چه سناریوهایی استفاده می‌کنند دشوار است، فکر می‌کنم این امر امکان‌پذیر است.

آنچه کره شمالی ممکن است با ارتش دلفین‌ها انجام دهد، نامشخص است. گزارش USNI می‌گوید دلفین‌ها علاوه بر شناسایی مواد منفجره‌ زیرآبی و بررسی کابل‌ها و دستگاه‌های ردیاب آوایی در کف دریا، همچنین می‌توانند از پایگاه‌های دریایی در برابر خرابکاران دفاع کنند. بنا بر این گزارش آن‌ها همچنین می‌توانند غواصان دشمن را برای تحقیق و خنثی‌سازی علامت‌گذاری کنند.

منبع: نیوزویک

 
نظر شما
ادامه