کد خبر: ۶۰۷۶۳

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: افراد مشکوک و مبتلا به کرونا باید تماس مستقیم خود را برای پیشگیری از ابتلا به کرونا حیوانات به حداقل رسانده و نکات بهداشتی را رعایت کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمدباقر حاج‌کاظمی» با بیان اینکه تاکنون شواهدی از انتقال بیماری کرونا از طریق فرآورده های دامی به انسان گزارش نشده است، اظهار کرد: تست کرونا در برخی حیوانات مانند سگ، گربه و راسو که در تماس با انسان مبتلا بوده‌اند، مثبت شده که در گربه‌ها همراه علائم تنفسی و گوارشی و در راسوها همراه با علائم تنفسی و مرگ و میر بوده است.

وی با بیان اینکه تاکنون چندگونه حیوانی به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، افزود: در حال حاضر علت همه‌گیری کرونا انتقال از انسان به انسان بوده، اما احتمال آلودگی برخی از گونه‌های جانوری از طریق تماس نزدیک با انسان آلوده وجود دارد و طبق یافته‌های مطالعات عفونتی، طیور و خوک‌ها نسبت به ویروس کرونا حساس نیستند.

این مسئول با بیان اینکه از گونه‌های جانوری بررسی شده تاکنون گربه‌ها حساس‌ترین گونه به ویروس کووید ۱۹ شناخته شده‌اند که قادر به انتقال عفونت به گربه‌های دیگر نیز هستند، تصریح کرد: موش خرمایی‌ها و خفاش‌های میوه‌خوار مصری نیز، حساس به ویروس کرونا بوده و قادر به انتقال عفونت به هم نوعان خود هستند، همسترهای طلایی و برخی از انواع میمون‌ها نیز می‌توانند به ویروس کرونا مبتلا شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان، با بیان اینکه سگ‌ها نیز در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند، اما نسبت به راسوها و گربه‌ها کمتر تحت تاثیر ویروس قرار می‌گیرند، ادامه داد: افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند باید از تماس نزدیک با حیوانات خانگی خود پرهیز کنند و در صورت نیاز به مراقبت و رسیدگی فرد بیمار به حیوان، بایستی اقدامات بهداشتی را رعایت کرده و حتما از ماسک استفاده کنند.

حاج‌کاظمی با تاکید بر اینکه افراد مشکوک و مبتلا به کرونا باید تماس مستقیم خود را با حیوانات به حداقل برسانند، اظهار کرد: حیوانات متعلق به افراد درگیر کرونا ویروس باید در داخل خانه و مطابق با توصیه‌های مشابه تعطیلی اجباری برای انسان‌ها نگهداری شوند و تا جایی که ممکن است از تماس با آن‌ها جلوگیری شود.

وی افزود: مطابق توصیه‌های ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی هنگام تردد در بازارهای فروش حیوانات زنده و محصولات دامی، اقدامات بهداشتی عمومی مانند زدن ماسک، شستن منظم دست با آب و صابون پس از لمس حیوانات و محصولات حیوانی و همچنین پرهیز از تماس با حیوانات بیمار یا محصولات حیوانی فاسد لحاظ شود.

این مسئول در رابطه با مراقبت‌های لازم در صورت ابتلای صاحبان حیوانات خانگی به کرونا، تصریح کرد: هنگام دست زدن و مراقبت از حیوانات اقدامات بهداشتی همیشه باید انجام شود. به طور مثال قبل و بعد از حضور در محیط اطراف از دست زدن به حیوان، غذا دادن به آن یا تماس با وسایل آن‌ها دست خود را بشویند و از بوسیدن حیوان و لیسیده شدن توسط حیوانات خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان خاطرنشان کرد: گفتنی است تا زمان ریشه‌کن شدن ویروس کرونا از هرگونه تماس با سایر حیوانات مانند گربه‌ها و سگ‌های ولگرد، جوندگان و پرندگان باید پرهیز کرده و از قرار دادن گوشت و شیر خام در کنار مواد غذایی که به‌صورت خام مصرف می‌شوند، خودداری کنند.

 

نظر شما
ادامه