کد خبر: ۶۰۷۳۳
 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان درمیان گفت: بیماری نیوکاسل موجب تلفات صد در صدی طیور یک واحد مرغداری در شهرستان درمیان گردید  .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی درمیان، «مهدی عارفی نیا» با اعلام این خبر گفت: صنعت طیور در تأمین پروتئین حیوانی مورد نیاز انسان نقش قابل توجهی دارد. پایین بودن نسبی هزینه های تولید، بالا بودن بازده غذایی و عدم انتقال بیماریهای مشترک، کوتاه بودن دوره پرورش، در مقایسه با دیگر حیوانات اهلی تولید کننده غذا سبب بی رقیب شدن صنعت طیور گردیده است. با توجه به بالا بودن میزان آلودگیها و خطر ابتلای گله های طیور به بیماری های مختلف، آگاهی از مسایل امنیت زیستی و راههای پیشگیری، کنترل و درمان بسیار حیاتی است .

وی تصریح کرد: در میان راهها و روشهای موجود، واکسیناسیون به عنوان یکی از ابزارهای پرارزش در پیشگیری از بروز بیماریهای مختلف مطرح می گردد. متأسفانه، تلفات و خسارات اقتصادی ناشی از بیماریها در گله های طیور بیشتر از استانداردهای قابل قبول بین المللی است که یکی از دلایل اصلی آن را می توان ناشی از عدم توجه و آگاه نبودن بیشتر مرغداران از اصول مربوط به پیشگیری از بیماریها بویژه واکسیناسیون دانست.

عارفی نیا اظهار داشت: عدم برنامه ریزی و اجرای دقیق واکسیناسیون در یکی از واحدهای پرورش طیور در شهرستان درمیان باعث ابتلای بیش از 24 هزار قطعه جوجه گردید. این شبکه با اعزام دو اکیپ ضدعفونی و معدوم سازی نسبت به معدومسازی و ضدعفونی این مرغداری اقدام نمود.

وی بروز این حجم از تلفات را ناشی از انگیزه مرغداران برای کاهش هزینه های پرورش بیان نمود که با عدم اجرای واکسیناسیون صحیح زمینه بروز بیماریهای حاد و خسارت شدید اقتصادی را برای خود ایجاد می نمایند.

وی یادآور شد: واکسیناسیون همزمان با واکسن های زنده و غیر فعال تزریقی موجب تقویت و طولانی تر شدن مدت ایمنی حاصله می گردد، بطوریکه واکسن زنده تخفیف حدت یافته موجب ایجاد ایمنی موضعی و سریع و واکسن غیرفعال ایمنی تأخیری ولی قویتر را موجب میشود؛ در شرایط طبیعی می توان واکسن تزریقی را از 1 تا 10 روزگی استفاده نمود .

 

نظر شما
ادامه