کد خبر: ۶۰۶۸۸
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
مدیرکل دامپزشکی استان لرستان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر مصطفی زبردست» افزود: اکثر قراردادهای ماده ۱۹ ما از کشتارگاه‌های دام و طیور، مراکز جمع‌آوری شیر، مراکز قطعه‌بندی و بسته‌بندی منعقد شده و در این حوزه مشکل خاصی نداریم ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: مدیرکل دامپزشکی استان لرستان معتقد است روزی که به‌عنوان مدیر انتخاب شد، حتی یک قرارداد در قالب ماده ۱۹ از داخل استان وجود نداشت اما حالا با پیگیری‌‌های همکاران، تقریبا اکثر قراردادها از کشتارگاه‌های دام و طیور، مراکز جمع‌آوری شیر، مراکز قطعه‌بندی و بسته‌بندی در این قالب منعقد شده و در این حوزه مشکل خاصی وجود ندارد.

 «دکتر مصطفی زبردست» در گفتوگو با حکیم مهر اشاره‌ای به آگهی جنجالی مهندسین کشاورزی در یک مرکز خدمات کشاورزی استان می‌کند و می‌گوید: «متاسفانه این اتفاق در یکی از شهرستان‌های استان لرستان افتاد. چراکه سالیان سال است بحث درمان و ارائه مشاوره درمانی در استان لرستان رها شده و این موضوع به کمک همکاران شبکه دامپزشکی شهرستان از طریق مراجع قضایی مورد پیگیری قرار گرفت.»

وی تصریح می‌کند: «در حال رایزنی با همکاران در سازمان نظام مهندسی کشاورزی هستیم تا اعضای آنها از درج چنین آگهی‌هایی خودداری کنند.»

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، چه شد که به دامپزشکی علاقه‌مند و وارد این حوزه شدید؟

ورودی سال ۷۷ رشته دامپزشکی در دانشگاه شهید چمران اهواز هستم و در حال حاضر قریب به ۱۷ سال سابقه کار در این حوزه دارم. در بخش‌های مختلف اداره از کارشناس شبکه و رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خرم‌آباد گرفته تا قسمت‌های مختلف اداره کل به‌عنوان مسئول اداره مبارزه، مسئول اداره نظارت و معاونت سلامت، ارائه خدمت کرده‌ام. در حال حاضر نیز به‌عنوان خادم کوچک مجموعه و مدیر کل دامپزشکی استان در خدمت همکاران خودم هستم.

حکیم مهر:‌ ارزیابی شما از وضعیت دامپزشکی استان چیست؟

شغل اصلی مردم استان لرستان دامپروری و کشاورزی است. وظیفه اصلی اداره کل دامپزشکی، صیانت و حفظ ذخایر ژنتیکی دام است و ما تلاش می‌کنیم که خدمات گسترده‌ای در این حوزه انجام ‌دهیم. عملکرد اداره کل دامپزشکی در کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و اطلاع‌رسانی عمومی به مردم و دامداران می‌تواند نقش بسیار اساسی در حفظ شغل مردم داشته باشد.

از طرفی، قسمت عمده سیستم پرورش دام استان لرستان به صورت سنتی، روستایی و عشایری است. در واقع نزدیک به ۹۰ درصد سیستم پرورش دام در استان به صورت سنتی است که قسمت‌ عمده‌ای از آن عشایری، بخشی روستایی و درصد کوچکی از آن سیستم دامپروری صنعتی است.

مهمترین نیاز استان این است که بخش صنعتی از طرف وزارت جهاد کشاورزی به صورت خاص دیده شده و این انگیزه در بین مردم ایجاد شود که به سمت سیستم پرورش صنعتی بروند. در حوزه دام عشایری نیز حدود ۶ ماه از سال، حجم عمده‌ای از دام‌های استان لرستان به سمت خوزستان و ایلام می‌روند، در این استان‌ها مستقر می‌شوند و قشلاق را در این قسمت سپری می‌کنند؛ مابقی هم که داخل استان هستند.

از دیگر پتانسیل‌های استان بحث آبزی‌پروری است. با توجه به شرایط خاص استان از نظر آب‌های ثابت و بارندگی، آبزی‌پروری در لرستان به خوبی جا افتاده و معمولا حجم تکثیر و پرورش از خیلی از استان‌ها بالاتر است. لذا به طور خلاصه پتانسیل‌های استان در این دو حوزه است؛ یکی بحث دامپروری که به صورت سنتی است و دیگری آبزی‌پروری.

بخشی از کار اداره‌کل نیز بحث نظارت بر مراکز تولید، توزیع و عرضه است که در این حوزه نیز با توجه به زیرساخت‌هایی که در استان وجود دارد، مراکز عرضه دست به دست هم می‌دهند تا وظیفه ما را خطیرتر کنند.

حکیم مهر: وضعیت اداره کل دامپزشکی استان لرستان به لحاظ نیروی انسانی چگونه است؟

هم‌اکنون در سطح استان نزدیک به ۲۰۰ نفر نیرو داریم و قطعا در بعضی نقاط کمبود احساس می‌شود. امیدواریم با آزمون استخدامی که سازمان برگزار می‌کند، بتوانیم تا حدی مشکلات نیروی انسانی خود را مرتفع کنیم.

حکیم مهر: در اداره کل چه تعداد پست سازمانی خالی دارید؟

مانند بسیاری از استان‌ها تا حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد پست خالی داریم. به طور کلی نیاز است که ادارات کل در این حوزه تقویت شوند و از آنجا که  شغل اصلی مردم استان لرستان دامپروری، این نیاز در لرستان بیشتر احساس می‌شود. ما بحث کمبود نیرو را در بعضی شهرستان‌ها واقعا احساس می‌کنیم.

حکیم مهر:‌ ارتباط اداره کل با بخش خصوصی استان چگونه است؟ آیا از این بخش حمایت می‌کنید؟

بخش خصوصی به‌عنوان یک بازوی قدرتمند و قوی در کنار اداره کل هستند. تجربه نشان داده هر زمان بخش خصوصی ما قوی بوده و خوب کار کرده، ما مشکلی از لحاظ بیماری‌ها نداشتیم. معمولا هر ساله حجم عمده‌ای از کارها را در قالب قراردادهای خرید خدمت به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم.

حکیم مهر:‌ آیا در تامین بودجه این خرید خدمتها مشکلی ندارید؟

واقعیت این است که امسال به خاطر افزایش قیمتی که در همه حوزه‌ها اتفاق افتاده، از نظر اعتباری با مشکل مواجه هستیم. خدا را شکر با ارتباطی که با همکاران خود در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داریم، یکی از کارهایی که انجام دادیم این بود که علی‌رغم قابل توجه بودن تخصیص بودجه در شش ماه اول، مجددا در حال رایزنی هستیم تا تخصیص‌ها را بیشتر کنند و از محل سرفصل اعتبارات مربوط به مدیریت بحران، مجموعه دامپزشکی را به صورت خاص ببینند که ما هم خدمات خود را به شکل شایسته به بهره‌برداران ارائه کنیم.

حکیم مهر: به استخدام‌های جدید سازمان دامپزشکی اشاره کردید. سهمیه استان لرستان از این استخدام‌ها چند نفر است؟

فکر می‌کنم ۱۰ نفر باشند.

حکیم مهر:‌ آیا این سهمیه می‌تواند مشکلات را مرتفع کند؟

تا حدی جوابگو است، به نحوی که می‌توانیم به اکثر شهرستان‌های خود یک نفر را اضافه کنیم.

حکیم مهر: وضعیت قراردادهای ماده ۱۹ در استان لرستان چگونه است؟ چقدر بر حسن اجرای این قراردادها نظارت دارید؟

از آنجا که فعالیت بنده در عرصه دامپزشکی از بخش خصوصی شروع شد، مشکلات بخش خصوصی دامپزشکی را به خوبی لمس کردم. روزی که بنده به‌عنوان مدیر انتخاب شده بودم، حتی یک قرارداد ماده ۱۹ از داخل استان نداشتیم و با پیگیری‌‌هایی که خودمان و همکاران انجام دادند، الان تقریبا اکثر قراردادهای ما از کشتارگاه‌های دام و طیور، مراکز جمع‌آوری شیر، مراکز قطعه‌بندی و بسته‌بندی منعقد شده و در این حوزه مشکل خاصی نداریم.

حکیم مهر: اخیرا یک آگهی تبلیغاتی از سوی مهندسین دامپروری یک مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی فعال در استان لرستان منتشر شده که در آن ادعای تشخیص و درمان بیماری‌های دام و طیور شده که به نوعی حکایت از ورود علنی مهندسین علوم دامی به حوزه فعالیت دامپزشکی است.

بله، متاسفانه این اتفاق در یکی از شهرستان‌های استان لرستان افتاد. به طور کلی سالیان سال است که بحث درمان و ارائه مشاوره درمانی در استان لرستان رها شده است. ما نیز این موضوع را به کمک همکاران شبکه دامپزشکی شهرستان از طریق مراجع قضایی پیگیری کردیم و همچنان در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم با آن مرکزی که در حوزه درمان و مایه‌کوبی اقدام به انتشار آگهی کرده بود، برخورد کنیم. همچنین در حال رایزنی با همکاران در سازمان نظام مهندسی کشاورزی هستیم تا اعضای آنها از درج چنین آگهی‌هایی خودداری کنند.

حکیم مهر: وضعیت استان لرستان در زمینه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان چگونه است؟

با توجه به اینکه رئیس سازمان دامپزشکی کشور در حوزه اپیدمی بیماری‌ها بسیار مسلط هستند، با پیگیری و اطلاع‌رسانی ایشان، اکیپ‌های محافظتی خود را در سطح استان فعال کردیم. با همکاری اداره کل محیط زیست استان نیز تالاب‌ها و محلاتی که مربوط به کوچ پرندگان است، به صورت روزانه رصد می‌کنیم و خدا را شکر نه در بین پرندگان اهلی و نه وحشی گزارشی از تلفات غیرعادی در سطح پرندگان استان نداشتیم و اوضاع آرام است.

حکیم مهر:‌ به‌عنوان حرف آخر...

بنده همه مراحل بخش خصوصی و دولتی را به شکل توامان تجربه کردم. تجربه نشان داده هر زمان که قوی عمل کردیم، آن سال از نظر بیماری‌ها مشکلی نداشتیم و مردم خوشحال بودند که تولید داشتند و توانستیم نمود کار را در سطح بازار، روستاها و بین مردم ببینیم. اگر خدا کمک کند، امیدوارم بتوانیم در این حوزه موفق باشیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۷۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
1
2
ما به عنوان مسولین فنی کشتارگاههای طیور استان جا دارد که از زحمات دکتر زبردست عزیز در پیگیری اخذ قراردادهای سال جاری کمال تشکر و قدردانی رو داشته باشیم
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
1
1
خدا قوت دکتر جان به امید موفقیت شما در تمام مراحل کار و زندگی
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
1
1
درود بر دکتر عریز
دکتر جان حواست باشه در بحث مسئول فنی مرغداری ها ، رانت جدیدی در استان برای شخص یا اشخاص خاص درست نشه .
مسئول فنی مرغداری همون دکتر دامپزشک واقعی مرغدار بنا به اظهار خود مرغدار هست که در جریان تمام امورات واحد هست نه افراد صوری که با رانت شبکه ها به مرغدارها تحمیل میشن

انصافا کارهای بنیادین و ممتازی دارین انجام میدن
زنده باد و خسته نباشید
ناشناس
|
Germany
|
۰۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
2
احسنت انشاالله با قدرت انجام دهید درود بر مدیران کل سالم و متعهد که دامپزشکی را بلحاظ پست خود نمی فروشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
2
3
کاش مسئولین ما یاد میگرفتند که در هنگام صحبت کردن ماسک خود را برندارند تا این موضوع در جامعه فرهنگ سازی شود.. هرچند مجریان تلویزیون خیلی بیشتر این کار اشتباه را انجام میدهند
لرستانی ها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
1
4
دکتر زبردست با ورود خودبه اداره کل تغییرات بنیادی وپیگیری مسائل جدیدی و موضوعات که سالیان سال مسکوت بوده اند رو شروع کرده اند
اسدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
2
درود فراوان به دکتر زبر دست عزیز
دفاع از حقوق به حق دامپزشکان را مردانی که تعهد و پرستیژ حرفه ای شان را فدای پست و مقام و رابطه نمیکنند را چون امثال شما زنده میکند جای تشکر دارد.
درود به غیرت و تعصب به جا و حرفه ای شما که دست نااهلان رو کوتاه میکنید.تا حیثیت حرفه مان زیر سوال نرود و ازین بیشتر بر پیکره بی جان دامپزشکی خدشه ای وارد نشود
نیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
0
5
اخیرأ مهندسین علوم دامی شهرستان الیگودرز ادعای درمان و بیماری یابی در دام را مطرح کردند و به تبلیغ گسترده آن پرداختند، به عنوان یک دامپزشک که سالها عمر خود را صرف کسب علم و تجربه در زمینه دامپزشکی کردم تا حداقل در سطح متوسط حرفه ای بوده و به درمان دام بپردازم و در شرایط سخت فعلی از این طریق امرار معاش کنم از مدیر کل دامپزشکی استان لرستان تقاضا دارم با این مهندس علوم دامی به طریق کاملا قانونی برخورد لازم را بکنند تا درس عبرتی باشد برای سایر دانش‌آموختگانی که در حرفه‌ای غیر از حرفه خود ورود کرده و به مشاغل خود و دیگران آسیب می‌زنند. آقای دکتر زبردست اکنون زمان امتحان شماست و باید از حق و حقوق دانش‌آموختگان حرفه دامپزشکی نهایت حمایت را بکنید و مطمئنا همینطور خواهد بود. سپاس فراوان...ادمین محترم خواهشمندم کامنت بنده را حذف نکنید
سامان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
0
5
سلام یه مرکز کشاورزی غیر دولتی در شرق استان با مدیر عاملی یک خانم با انتشار این تبلیغ و هم چنین سر کیسه کردن دامداران با دریافت مبلغی چند برابری بابت بیمه و دروغ هایی مبنی بر داروهای کم یاب و بیماری یابی بازار سیاهی راه انداخته که فقط ما دامداران رو بیشتر سرکیسه کنه ، خواهشمندم حتما پیگیری کنید و اون مرکز رو پلمپ کنید ، فردی که فقط بفکر پول درآوردن هست به هر طریقی که شده و هیچ نظارتی برش نیست ، خداکنه فقط قانونی باهاش برخورد بشه نه با واسطه گری و آشنا بازی کارش رو پیش ببره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
1
1
درود بر آقای دکتر زبردست و هچنین همه همکاران شاغل در اداره کل دامپزشکی استان لرستان و ادارات دامپزشکی استان و بخصوص اداره دامپزشکی شهرستان الیگودرز با پرسنل خوب و پرتلاش، توفیق روز افزون در تمامی مراحل زندگی برای همه همکاران و سپاس فراوان از آقای باقر امان الهی...
دکتر دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
0
0
سلام واقعا موضوع قراردادهای مسولین فنی در کشتارگاه های دام و طیور یکی از دغدغه های سالجاری ما بود که باتوجه به تجربیات دکترزبردست خدا روشکر قرار دادها بعد از 6 ماه منعقد کردید
نظر شما
ادامه