کد خبر: ۶۰۶۳۶

یک شرکت دانش‌بنیان توانسته است تولید جنین دامی در شرایط آزمایشگاهی را با استفاده از کیت آی وی اف (IVF) بومی‌شده محقق کند، حال پس از یک شرکت آمریکایی، ایران به عنوان دومین تولیدکننده این نوع از کیت‌ها در جهان مطرح است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، از این کیت می‌توان برای تولید جنین‌های دامی در شرایط آزمایشگاهی به منظور استفاده در صنعت دامپروری برای تولید گاوهای شیری و گوشتی نژاد اصیل استفاده کرد.

شرکت ایرانی مجری این طرح توانسته است با تولید یک محیط کشت IVF و جایگزینی آن با ۵ محیط کشت وارداتی آمریکایی تمامی مراحل تولید جنین آزمایشگاهی را به صورت پیوسته با یک محیط کشت به جای ۵ محیط کشت انجام دهد.

برنامه راهبردی این شرکت، مطالعه و تحقیق برای تولید دانش فنی بومی در داخل کشور و انتقال دانش فنی تولیدی به شرکت‌های صنعتی بزرگ برای تولید انبوه است.

به گفته «مهدی هادی» مدیر عامل این شرکت، محصول دانش‌بنیان دیگر این مجموعه که در مرحله توسعه قرار دارد، تولید میکروفلوییدیک چیپ IVF است که برای تعیین جنسیت اسپرم انسان و دام و سپس IVF استفاده می‌شود و از آن در تعیین جنسیت جنین انسان قبل از لقاح استفاده می‌شود، این روش جایگزین روش‌های تهاجمی و روتین تعیین جنسیت انسان است، همچنین تعیین جنسیت اسپرم دام‌های نژاد اصیل می‌تواند ارزش اسپرم مورد نظر را از لحاظ اقتصادی چندین برابر کند و به صورت انتخابی برای تولید دام‌های پر شیر اصیل و موارد متنوع دیگر مورد استفاده قرار گیرد

وی بیان کرد: رسالت شرکت، تولید محصولات جدید و پرارزشی است که در مرز دانش تحقیقاتی و تولیدی جهان قرار دارد و همچنین ارتقاء سطح کیفی سلامت جامعه و پیشرفت صنعت دارو و تجهیزات پزشکی کشور برای تامین نیازهای جامعه و تولید محصولات پیشرفته و روز دنیا است.

 

نظر شما
ادامه