کد خبر: ۶۰۵۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

دامداران خطر مسمومیت دام ها با کود شیمیایی اوره را جدی بگیرند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی، «دکتر بخشی» معاون سلامت استان گفت: کود اوره یا کارباماید، پودری سفید رنگ و بلوری و در اب سریع حل می شود و از آن بعنوان یکی از کود های مغذی در مزارع کشاورزی به وفور استفاده می گردد.

وی گفت: در مزارع کشاورزی گاها با حل کردن کود در آب نسبت به کودهی مزارع اقدام می کنند که بعضا مشاهده شده قبل از اینکه محلول حاوی کود اوره به پای مزارع برسد، دام های که تشنه هستند و از چرا برگشته اند به این آب دسترسی پیدا کرده و نسبت به نوشیدن اب اقدام می نمایند که در صورت مصرف پس از چند دقیقه علایم مسمومیت در انها ظهور می کند.

وی افزود: در اخرین رخداد تعداد 130 راس دام بخاطر استفاده از اب  حاوی کود شیمیایی اوره که برای مصارف کشاورزی تهیه شده بود و بصورت اتفاقی مورد مصرف دام ها قرار گرفته بود در یکی از استان های کشور تلف شدند.

بخشی خاطر نشان کرد : تنها راه ورد کود اوره یا محلول حاوی کود اوره از راه دهان و بصورت گوارشی می باشد. و دام ها پس از مصرف بسته به میزان، سن و جنس و ... علائمی متفاوت و گاها تا مرگ را نشان می دهند و متاسفانه دامی که بر اثر مسمومیت ذبح شده باشد گوشت آن قابلیت مصرف انسانی نیز ندارد و باید در گودالی عمیق دفن گردد.

وی ادامه داد: علائم مسمومیت می تواند ظرف ده دقیقه پس از مصرف و یا بلع اوره رخ دهد و شامل درد شکم ، ایجاد کف در دهان و بینی ، لرزش عضلات ، ضعف و مرگ بروز نماید .برای کاهش موارد مرگ ومیر باید سریعا دام ها  را از دسترس  منبع کود دور کرده و دام های که وضعیت مناسبت تری دارند ضمن اطلاع به مراکز دامپزشکی و با انجام پروتکل های درمانی  از جمله تزریق سولفات اتروپین، شستشویی معدی و سرم درمانی نسبت به درمان اقدام کرد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
0
0
سلام گاو من کمی کود خورده حالت نفس نفس داره و تعادل نداره راهنمایی لطفا
نظر شما
ادامه