کد خبر: ۶۰۵۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، زنبور عسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی در مورد عارضه کانیبالیسم گفت: این عارضه یک بیماری عفونی به شمار نمی رود و بیشتر علل مدیریتی دارد ولی می تواند باعث تلفات قابل توجه در مرغداری ها شود .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، «دکتر قاسم عجم» رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور ،زنبور عسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی گفت : همنوع خواری بهترین واژه جایگزین کانیبالیسم است. در این عارضه پرندگان تحت شرایط خاصی شروع به نوک زدن به زخم های بدن همنوع خود کرده و باعث مرگ آن می شوند. علل مختلفی مانند شدت نور زیاد سالن، کمبود پروتئین جیره، تراکم زیاد، استرس های محیطی و چند سنی بودن گله برای آن ذکر کرده اند.

عجم در ادامه افزود: متأسفانه در ماههای اخیر به دلیل محدودیت در تأمین خوراک با کیفیت طیور، گزارشاتی مبنی بر وقوع چند مورد کانیبالیسم در مزارع طیور استان بوده ایم که گمان می رود علت اصلی آنها کاهش پروتئین جیره باشد.

عجم در مورد راههای پیشگیری از همنوع خواری گفت: مرغداران می توانند با مشورت با دامپزشک خود و  افزایش پروتئین های جایگزین در جیره آنها، کاهش تراکم پرندگان، کاهش شدت نور یا کم کردن ساعات روشنایی، افزودن نمک به خوراک، افزایش فیبر در جیره غذایی پرنده، افزودن انواع ویتامین ها و مکمل های غذایی به جیره غذایی آنها و   خارج سازی سریع پرنده های زخمی ، بیمار یا مرده از محیط، این عارضه را درمان یا از آن پیشگیری نمایند.

وی در انتها خاطرنشان کرد: با مدیریت صحیح و پایش منظم ترکیب جیره، دما، رطوبت و نور بعید است چنین عوارضی در مرغداری مشاهده شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
0
2
حداقل عکس کانی رئالیسم میگذاشتند این عکس یک لاشه مرغ است که به دلیل زود بیرون نکشیدن از سالن زیر پای بقیه مرغها این شکلی شده
نظر شما
ادامه