کد خبر: ۶۰۴۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاکنون تنها حدود 10% از مسئولان کارخانجات و یا کشتارگاه‌ها به این قانون مهم عمل کرده اند / دستورالعمل اجرائی ماده 19 در سال 87 در هیات وزیران تصویب و برای اجرا ابلاغ شد اما با گذشت حدود یک سال و نیم از تصویب و ابلاغ آن به علت برخی منافع مالی هنوز با مقاومت هایی روبروست...

حکیم مهر - رئیس نظام دامپزشکی استان فارس و عضو شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی گفت: باید ساز و کاری طراحی شود تا حرکت رو به جلو اما آهسته در خصوص "دستورالعمل اجرائی ماده 19 آئین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی" شتاب بیشتری گیرد.


دکتر احمدرضاتابع بردبار افزود: هر گونه سهل انگاری در اجرائی شدن واقعی این دستورالعمل مهم و سرنوشت ساز ممکن است باعث نا امیدی دامپزشکان شاغل در بخش های خصوصی و در نهایت کاهش ضریب امنیت سلامت مردم درحوزه غذا شود.
وی با بیان اینکه  اجرای درست و قانونمند دستورالعمل اجرایی ماده 19 باعث قطع ارتباط مالی دامپزشک و کارفرما در بخش خصوصی می‌شود؛ خاطر نشان کرد: زیان هایی که کارفرمایان، مسئولان کشتارگاه‌ها و دیگر مسئولان بخش های خصوصی با اجرای این مصوبه متحمل می‌شوند از جمله مواردی است که تاکنون باعث کندی حرکت این مصوبه شده است.
رئیس نظام دامپزشکی استان فارس یادآور شد: هنگامی که حقوق و مزایای مسئولان فنی و بهداشتی که وظیفه خطیر نظارت را بر عهده دارند از سوی کارفرما پرداخت شود امکان بروز تخلف افزایش می‌یابد به طوری که در برخی موارد دستور دامپزشک ناظر مبنی بر معدوم کردن و غیر قابل استفاده بودن دام کشتارشده، باعث قطع حقوق و مزایای آن دامپزشک  ازسوی کارفرما شده است.
وی تاکید کرد: نداشتن اهرم قاونی کافی برای  تحقق جدی این بخش از قانون و ادامه آن در آینده ممکن است باعث افزایش زمینه های بروز تخلف در کشتارگاه ها و دیگر مراکز فراوری تهیه، تولید و بسته بندی مواد خام دامی در کشور از جمله استان فارس شود.
دکتر تابع بردبار گفت: متأسفانه پس از گذشت بیش از یک سال و نیم از آغاز اجرای مصوبه استقلال مالی مسئولان فنی؛بهداشتی کشتارگاهها (ماده 19) تاکنون تنها حدود 10% از مسئولان کارخانجات و یا کشتارگاه‌ها به این قانون مهم عمل کرده اند.
وی افزود: در حال حاضر در استان فارس 3کشتارگاه صنعتی دام  و16کشتارگاه صنعتی طیور فعالیت می‌کنند که 170 مسئول فنی بهداشتی بر کار آن ها نظارت می‌کنند و همچنین  105ناظر نیز برمراکز جمع آوری شیر این استان نظارت می‌کنند که استقلال مالی آن‌ها از کارفرما از جمله ضروریات در جهت ارتقاء سلامت جامعه است.
دستورالعمل اجرائی ماده 19 در سال 87 در هیات وزیران تصویب و برای اجرا ابلاغ شد اما با گذشت حدود یک سال و نیم از تصویب و ابلاغ آن به علت برخی منافع مالی هنوز  با مقاومت هایی روبروست.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
omid
|
-
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
0
0
دعوا بر سر لحاف ملاست.
نظارت بهداشتي بهتر، تامين امنيت شغلي كشك!!!
احمد
|
-
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
0
0
آقاي رئيس
اگر سازمان نظام از كسب درآمد دست بردارد، مشكل حل خواهد شد.
دکتر شاهو قهرمانی.رزیدنت پاتولوژی
|
-
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
0
0
آخ امان از منافع مالی بعضی‎ها . . .
مسئول فنی
|
-
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
0
0
به نظر من مسئولین فنی نباید حقوقشونو از کارفرما بگیرن در ضمن باید مسئولین فنی اهمیت قانونی پیدا کنن بطوریکه کارفرما احساس کنه واقعا نیاز به مسئول فنی داره و بدون اون کارش لنگه.اینجوری میشه امیدوار بود که دامپزشکی پیشرفت کنه.مثلا دکترای داروساز رو در نظر بگیرین که چطور داروخانه دار مجبوره راضیشون نگه داره. چون هر ارکانی میاد از دانشگاه علوم پزشکی ، شبکه بهداشت ، تامین اجتماعی ، خدمات درمانی ، استاندارد و هر ارگان نظارتی دیگه مسئول فنی رو طرف حساب میدونه و باید به جرات بگم که برای غیر داروساز ارزشی قائل نیستند حالا همینو با دامپزشکی مقایسه کنین.خب دامپزشکی باید از همینا ایده بگیره.
دانشجو
|
-
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
0
0
برای جامعه ای که اسم اسلامی روشه باید تاسف خورد که مسعولین بخاطره منافع مالی دونه درشت ها سلامت کل یک جامعه را به خطر می اندازند.هر چند یادمون نره که با به خطر افتادن منافع دونه درشت های عزیز منافع مالی مسعولین هم به خطر خواهد افتاد.!!!! بس مسعولین نبایدم به فکر سلامت جامعه باشن!!
نظر شما
ادامه