کد خبر: ۶۰۴۷۸
 

انتشار گسترده عکسی در شبکه‌های اجتماعی موجب نگرانی طرفداران محیط زیست شده است. در این تصویر یک اژدهای کومودو مقابل کامیونی دیده می‌شود که در حال کار در پروژه ساخت مجموعه تفریحی «پارک ژوراسیک» در اندونزی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از بی‌بی‌سی، این مجموعه چند میلیون دلاری بخشی از پروژه دولت برای گسترش گردشگری در پارک ملی کومودو است.

این عکس که به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است، موجب شده بسیاری نگران سلامت اژدهای کومودو شوند که بزرگ‌‌ترین خزنده از گونه مارمولک در جهان است.

مسئولان می‌گویند هیچ خطری این جانوران را تهدید نمی‌کند و امنیت آن‌ها اولویت اول پروژه است.

تنها محیط زیست طبیعی اژدهای کومودو در تعداد انگشت شماری از جزایر اندونزی است. این حیوانات میلیون‌ها سال است که در این جزایر زندگی می‌کنند.

این جانوران موجب جذب گردشگران از سراسر دنیا به اندونزی می‌شوند و این مسئله موجب شده تا در سال‌های اخیر دولت این کشور در فکر راهکارهایی برای ایجاد تعادل بین صنعت گردشگری و حفاظت از این موجودات باشد.

پارسال قرار بود تصمیمی جنجالی در مورد جزیره کومودو به دنبال کاهش تعداد این خزنده‌ها گرفته شود. در صورت عملی شدن این تصمیم حدود ۲۰۰۰ ساکن این جزیره به جایی دیگر منتقل می‌شدند، اما این تصمیم سرانجام لغو شد.

به‌جای آن مقام‌ها گفتند که یک مجوز ۱۰۰۰ دلاری برای دیدار از جزیره راه می‌اندازند تا از انبوه گردشگرانی که راهی جزیره می‌شوند، کاسته شود و محیط زیست مناسب‌تری برای این جانوران به وجود آید.

اما هم‌زمان مسئولان دولتی از برنامه دیگری پرده برداشتند: ساخت یک مجموعه بزرگ گردشگری در جزیره رینکا که دومین جمعیت بزرگ اژدهای کومودو در آن زندگی می‌کنند.

پس از این که طراحان پروژه عکس‌هایی از آن را در اینستاگرام منتشر کردند، این پروژه در اندونزی "پارک ژوراسیک" نام گرفت.

چرا عکس‌ها بحث‌انگیز شدند؟

در چند روز گذشته عکسی که در آن یک اژدهای کومودو روبروی یک کامیون در رینکا دیده می‌شد، به طور گسترده در اینستاگرام و توییتر پخش شد.

این عکس را گروه «الان کومودو را نجات دهید» منتشر کرد. این گروه در توضیح عکس نوشت: این اولین باری است که کومودوها صدای غرش موتور ماشین‌ها را می‌شنوند و دود آن را استشمام می‌کنند. این پروژه در آینده چه عواقبی خواهد داشت؟ هنوز کسی هست که به حفاظت از این جانوران اهمیت دهد؟

گرگ آفیوما، یکی از اعضای گروه به بی‌بی‌سی گفت که آن‌ها نگران عواقب منفی این پروژه روی ساکنان و کومودوها هستند.

او گفت: این پروژه‌های بزرگ تعامل حیوانات با یکدیگر را به هم می‌زند و موجب تغییر عادت‌های آن‌ها می‌شود.

مقام‌های دولتی به بی‌بی‌سی گفتند که این عکس را بررسی کرده‌اند و اطمینان یافته‌اند که هیچ اژدهای کومودویی در حین عملیات ساخت و ساز آسیب نخواهد دید.

ویراتنو، رئیس بخش حفاظت از محیط زیست و اکوسیستم در وزارت جنگل‌ها و محیط زیست اندونزی گفت که یک تیم از وزارتخانه به محل این جزیره فرستاده می‌شوند تا اطمینان پیدا کنند تمام پروتکل‌های امنیتی رعایت خواهند شد. او همچنین گفت: "هیچ اژدهای کومودویی قربانی نخواهد شد."

طبق آمار دولتی، اندونزی در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ اژدهای کومودو دارد که به ترتیب در جزایر کومودو (۱۷۲۷)، رینکا (۱۰۴۹)، گیلی موتانگ (۵۸)، نوسا کد (۵۷) و پادار (۶) زندگی می‌کنند.

طول این این جانوران تا ۳ متر می‌رسد و دندان‌های تیز و زهرآگینی دارند. هر پنج جزیره جزو پارک ملی اندونزی هستند و کل پارک جزو میراث جهانی یونسکو طبقه‌بندی شده است .
 
نظر شما
ادامه