کد خبر: ۶۰۴۶۳
 

مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی در جلسه ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: امن بودن استان طی سه سال قبل در زمینه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد، یک زنگ خطر است که سبب شده برخی مرغداران در رعایت دستورالعمل های بهداشتی دامپزشکی تعلل کنند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر احمد شریعتی» گفت: در فصل پاییز نگران آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستیم و امسال به دلیل شرایط خاص، نگرانی ما بیشتر است.

وی افزود: امیدواریم‌ امسال مثل سال قبل، سال امنی باشد و این امنیت نیازمند همکاری و همراهی دستگاه ها و تشکل های مرتبط است.

شریعتی در این جلسه که با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، رییس سازمان جهادکشاورزی استان، مدیر کل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری و نمایندگان دیگر دستگاه های اجرایی استان برگزار شد اعلام داشت: در شرایط بیماری کرونا هستیم و لذا دانشگاه های علوم‌پزشکی استان به صورت ویدئو کنفرانس مهمان جلسه هستند.

وی عنوان داشت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از تهدیدات اصلی صنعت طیور در ایران و جهان هست و به دلیل جهش هایی که دارد همواره برای جامعه انسانی نیز یک تهدید محسوب می شود.

او اعلام داشت: کشور ما به دلیل مهاجرت پرندگان از روسیه که در پاییز رخ می دهد و محل عبور این پرندگان است همواره مورد تهدید از این مهاجرت هاست.

شریعتی گفت: تلفات سنگین ۲۶ میلیون قطعه ای طی سال های ۹۶ و ۹۷، حاکی از خسارت های هولناک این بیماری است و بیش از پیش حساسیت ها را افزایش داده است.

مدیر کل دامپزشکی استان یادآور شد: ما امسال نگرانی خود را از باب این بیماری از شهریور ماه به اتحادیه ها و تمام سازمان های مرتبط اعلام کردیم و بایستی مراقب باشیم با پیشگیری از بروز بیماری جلوگیری کنیم و امسال به دلیل کرونا شرایط سخت تری خواهیم داشت .

شریعتی خاطرنشان کرد: نگرانی دیگر ما شرایط اقتصادی مرغداران و افزایش هزینه های تولید است و ممکن است به همین دلیل برخی صرفه جویی ها توسط تولیدکنندگان در زمینه واکسن ها و مواد ضدعفونی رخ دهد که این موضوع سبب افزایش خطر بیماری می شود.

وی گفت: در زمینه تامین نهاده های دامی، برخی مشکلات در حال حاضر وجود دارد و همین مساله سبب شده تا دغدغه اصلی مرغدار تامین نهاده باشد و مباحث بهداشتی و قرنطینه ای در اولویت بعدی باشد و همین موضوع سبب نگرانی بیشتر ما شده است.

وی عنوان داشت: برخی تولید مرغداران، همچنان طیور خود را بیمه نکرده اند و اگر اتفاقی در زمینه بیماری رخ دهد امکان پرداخت غرامت وجود نخواهد داشت.

شریعتی یادآور شد به دلیل افزایش قیمت تخم مرغ طی این ماه ها، برخی مرغداران، طیور تخمگذار خود را حتی بالای ۸۰ هفته همچنان نگهداری کرده و همین طیور پیر و مسن، امکان خطر را بالاتر می برد .

او افزود: قزاقستان و روسیه مشاهده بیماری را به سازمان های جهانی اطلاع داده اند و با توجه به نزدیکی مناطق شمالی کشور با این کشورها ما در این خصوص، نگرانی فراوانی داریم.

مدیر کل دامپزشکی استان افزود: اخطارهای اولیه را انجام داده ایم و اطلاع رسانی لازم صورت گرفته اما یادآوری می کنم که به تنهایی قادر به پیشگیری از بیماری نیستیم و نیازمند به تقسیم کار و همراهی تمامی دستگاه های مرتبط، اتحادیه ها و تشکل های ذینفع هستیم.

شریعتی گفت: طی سه سال قبل به لحاظ بیماری شرایط خوبی داشته ایم و برخی تولید کنندگان طیور به دلیل همین امن بودن شرایط طی سال های قبل، تمایلی به انجام واکسیناسیون و رعایت مسائل بهداشتی ندارند و این مهم، یک زنگ خطر است.

وی افزود: حدود ۱۷۰۰ واحد پرورش طیور با جوجه ریزی متوسط ۱۰۰ میلیون قطعه داریم و نیازمند صیانت و حفاظت از این صنعت داریم .
 
نظر شما
ادامه