کد خبر: ۶۰۴۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی زنجان، خراسان شمالی و جنوبی، کرمان و آذربایجان شرقی

 

در دو ماهه اول سال 90 در زنجان صورت گرفت؛ نظارت بهداشتی بر استحصال بیش از 793 تن گوشت


در دو ماهه اول سال 90 تعداد 6 هزار و 849 راس دام به وزن بیش از 793 تن در کشتارگاههای دامی استان، تحت نظارت بازرسین اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان زنجان کشتار گردید که از این مقدار 7/12 تن به علت بیماریهای مختلف ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج گردید.
لازم به ذکر است از گوشت استحصالی مازاد بر نیاز ، مقدار 2 تن به تهران ارسال گردیده است.

------------------------------

 

الزام خودروهای حمل دام و فرآورده های دامی در خراسان شمالی به دریافت کد الکترونیکی 
 
رئیس اداره قرنطینه اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی از الزام خودروهای حمل دام زنده و فرآورده های خام دامی به دریافت کد الکترونیکی در این استان خبر داد.
دکتر قاسمی فرد گفت: با توجه به بخشنامه سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر اخذ کد الکترونیکی خودروهای حمل دام، خوراک دام و فرآوردهای خام دامی مالکین خودروها اقدام به دریافت کد الکترونیکی مذکور نموده اند.
وی افزود: دریافت کد الکترونیکی بهداشتی توسط خودروهای ویژه حمل دام زنده ،فرآورده های خام دامی وخوراک دام را در راستای کنترل تردد و حمل ونقل آنها و همچنین جلوگیری از دام قاچاق و حمل غیر مجاز دام و فرآورده های خام دامی  را الزامی دانستند و نحوه دریافت کد الکترونیک را به شرح ذیل تشریح نمود:
بر اساس بخشنامه سازمان دامپزشکی کشورکلیه  مالکین خودروهای حامل دام زنده و فرآورده های خام دامی و خوراک دام موظف هستند به سایت شبکه یکپارچه قرنطینه  مراجعه و جهت دریافت کد الکترونیکی بشرح ذیل اقدام نمایند:
با حجم تقریبی حداکثر200 کیلوبایت از مدارک (JEPGابتدا مالکین خودرو مطابق شرایط اعلام شده در سایت فایل تصویری ( - خواسته شده را آماده نمایند. سپس وارد لینک روی سایت به نشانی e-ivo.ir شده و نسبت به ورود اطلاعات اقدام نمایندو پس از ارسال اطلاعات نسبت به ارسال تصاویر مدارک اقدام نمایند.
 مالکین خودرو بایستی پس از ارسال اطلاعات به اداره کل دامپزشکی استان مراجعه و درخواست تایید اطلاعات مالک و خودرو را در سایت بنمایند.
 اداره کل دامپزشکی استان (اداره قرنطینه) پس از کنترل اصل مدارک با تصاویر ارایه شده در سایت در صورت عدم مغایرت بین اطلاعات نسبت به تایید خودرو اقدام نماید.
در پایان مالکین خودرو با ورود به سایت اطلاعات خودرویی خود نسبت به دریافت کد الکترونیکی بهداشتی اقدام نمایند.

-------------------------------

 

آغاز واکسیناسیون دام ها علیه بیماری تب برفکی در خراسان جنوبی
 
رئیس اداره مبارزه با بیماری های دامی دامپزشکی استان از آغاز اولین فاز مایه کوبی دام ها علیه بیماری تب برفکی در سالجاری خبر داد.
دکتر محمد سهرابی افزود: پیش بینی می شود در این مرحله از طرح بیش از 30 هزار راس دام سنگین استان تحت پوشش واکسن تب برفکی قرار گیرند.
وی خاطرنشان کرد: مدت زمان اجرای طرح تب برفکی 20 روز کاری می باشد که به منظور پیشگیری از شیوع بیماری و افزایش درصد پوشش مایه کوبی دام ها، مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای طی زمان اجرای طرح تشدید شده و از تردد و نقل و انتقال دام ها جلوگیری می شود.

---------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی کرمان:
سگ‌های ولگرد و روباه مهمترین ناقلین بیماری هاری در استان هستند

 

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: در استان کرمان سگ‌های ولگرد و روباه مهمترین ناقلین بیماری هاری هستند.

"غلامرضا زیدآبادی" مدیرکل دامپزشکی استان گفت: به نظر می‌رسد در مناطق جنوبی استان(منطقه جیرفت و کهنوج) حیوانی به نام خدنگ به زبان محلی رژکوک یا موش خرما گفته می‌شود در انتقال بیماری نقش داشته باشد.

وی یاد آور شد: هاری یکی از خطرناک ترین بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان است که باعث تورم حاد و کشنده مغز در انسان و کلیه حیوانات خونگرم به ویژه پستانداران اهلی و وحشی می شود.

وی افزود: سالانه بیش از 55 هزار انسان در سراسر جهان در اثر این بیماری جان می بازند که حدود 95 درصد تلفات مربوط به قاره های آسیا و آفریقا است.

زید آبادی یاد آور شد: بعد از شروع علایم بیماری مرگ مبتلایان قطعی است و درمان ندارد، اما در صورت گاز گرفته شدن توسط حیوانات هار، با اقدامات سریع و به موقع و مراجعه به مراکز بهداشتی می توان از ابتلا به بیماری پیشگیری کرد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان یاد آور شد: اهمیت این بیماری به دلیل میزان کشندگی بالا( 100 درصد) بعد از ظهور علایم بالینی، افزایش سالیانه موارد حیوان گزیدگی در جمعیت انسانی و هزینه‌های بالای آن و خسارت‌های اقتصادی قابل توجه ناشی از تلفات دام‌های اهلی در اثر این بیماری است.

وی در مورد راه‌های سرایت بیماری گفت: عامل بیماری یک نوع ویروس است که در ترشحات بزاق حیوانات هار وجود دارد و عموماً از طریق گازگرفتگی توسط حیوانات هار یا تماس زخم، خراش‌های جلدی و مخاطات با بزاق آلوده وارد محل زخم و بعد از تکثیر در محل از راه اعصاب محیطی وارد سیستم اعصاب مرکزی(نخاع و مغز) شده و موجب تورم و التهاب نخاع و مغز علایم آنسفالیت می شود.

زید آبادی تصریح کرد: در رابطه با بروز علایم هاری در حیوان باید به این نکته مهم توجه داشت که در برخی مواد ممکن است سه تا 10 روز قبل از شروع علایم بالینی در سگ و گربه ویروس در بزاق وجود داشته باشد و بیماری را منتقل کند، بنابراین همواره هنگام تماس با حیوانات باید به نکات ایمنی توجه داشت.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان یاد آور شد: گوشتخواران وحشی مثل سگ‌های ولگرد، شغال، روباه، گرگ، راکون و ... مهمترین ناقلین ویروس عامل بیماری هستند، انسان و حیوانات اهلی(گاو، اسب، گوسفند و بز و...) میزبان های تصادفی و انتهایی بیماری هستند، ولی تماس احتمالی زخم با بزاق انسان یا حیوانات اهلی هار نیز می تواند موجب انتقال بیماری شود، بنابراین هنگام تماس با حیوانات مشکوک به بیماری باید احتیاطات لازم به عمل آید.

زید آبادی در مورد علایم بیماری در حیوانات گفت: این بیماری در حیوانات به دو شکل هاری خشمگین و هاری آرام دیده می شود.

وی ادامه داد: در شکل هاری خشمگین حیوان عصبی و خشن شده و حالت تهاجمی پیدا می‌کند اما در شکل آرام، تشخیص بیماری مشکل تر و معمولاً با افسردگی و فلجی حیوان همراه است در سیر بیماری ممکن است هر دو شکل آن یعنی حالت خشمگین و متعاقب آن فلجی دیده شود، مهمترین علامت بیماری که در همه حیوانات مشترک است تغییر رفتار و عادت های معمول حیوانات است.

--------------------------------------

 

سامانه پاسخ به مسایل دامپزشکی در آذربایجان شرقی راه اندازی شد

 

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی از راه اندازی سامانه پاسخگویی این اداره کل به سئوالات و گزارشهای مردم در حوزه دامپزشکی‌ با شماره تماس 1512 خبر داد.

مدیرکل دامپزشکی این استان با اعلام این مطلب افزود: این سامانه همزمان با هفته جهاد کشاورزی و با هدف ارایه خدمات سریع و آسان دامپزشکی به عموم مردم، دریافت گزارشات مردمی در رابطه با تخلفات صورت گرفته در حوزه دامپزشکی و ایجاد امکان برقراری تماس به صورت 24 ساعته با اداره کل دامپزشکی استان راه اندازی شده است.

دکتر بهراد زندیه گفت: حفظ و حراست از سرمایه های دامی کشور،‌ نظارت بر بهداشت و سلامت فرآورده های خام دامی از قبیل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، شیر و لبنیات و پیشگیری و درمان بیماریهای دام و طیور وظیفه سازمان دامپزشکی می باشد.

وی از مردم خواست در صورت نیاز به خدمات مشاوره ای، درمانی و بهداشتی و یا ارایه گزارشات تخلف بهداشتی در مراکز تولید و عرضه فراورده های خام دامی یا خودروهای حمل و جابه‌جایی آلایشهای غیرخوراکی دام، مراتب را به شماره تلفن 1512  گزارش کنند.

زندیه اظهار داشت: سامانه پیام کوتاه 30009900660 نیز در خدمت همشهریان برای دریافت پیامهای آنها در حوزه دامپزشکی می باشد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی تاکید کرد: با توجه به اهمیت سلامت و بهداشت فرآورده های خام دامی که ارتباط مستقیم با سلامت جامعه دارد، تمام موارد تخلف بهداشتی اماکن و مراکز تحت نظارت این اداره کل از طریق مراجع قضایی پیگیری و با متخلفانی که موازین بهداشتی را رعایت نمی‌کنند به صورت جدی برخورد می شود.

 

 

نظر شما
ادامه