کد خبر: ۶۰۴۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

جلسه ستاد استانی پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به ریاست معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری اصفهان تشکیل شد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان صبح امروز سه شنبه 6 آبان ماه 99 به ریاست دکتر ایوب درویشی معاون توسعه مدیریت ومنابع استانداری اصفهان و با حضور اعضاء در محل سالن جلسات این استانداری برگزار شد.

ابتدا «مهندس منصور شیشه فروش» مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ضمن خیر مقدم گویی، پیرامون عملکرد دامپزشکی استان در کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان طی دوسال گذشته مطالبی را بیان و ضمن تشکر از خدمات تمامی دستگاه ها در این عرصه، وظایف دستگاه های عضو ستاد با هدف ادامه راه پیشگیری را یادآور شد.

سپس «دکتر شهرام موحدی» مدیرکل دامپزشکی استان ضمن تشکر و قدردانی از حمایت های استاندار اصفهان و مسئولین سایر دستگاه های ذی ربط، اهمیت پیشگیری و کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را با ارائه اسلاید و توضحیات کامل تشریح کرد.

وی به همه گیری ویروس کرونا در جهان اشاره و افزود: کرونا در حوزه دامپزشکی موضوع ناشناخته ای نیست و حدود 85 سال است که دامپزشکی با خانواده ویروس کرونا دسته و پنجه نرم می کند.

دکتر موحدی به مشکلات پیش روی دامپزشکی طی سال های شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با توجه به عدم شناخت عمومی نسبت به ویروس ها اشاره و تصریح کرد: امروزه عموم مردم شناخت بهتری نسبت به رعایت فاصله ها و دستورالعمل های بهداشتی دارند که این موضوع کمک شایانی به حوزه دامپزشکی خواهد نمود.

مدیرکل دامپزشکی استان به مقایسه علمی ویروس بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با بیماری کووید 19 پرداخت و با توجه به شرایط خاص کشور بر حساسیت تمامی حاضرین در این نشست با موضوع پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که همواره خطری بالقوه برای صنعت طیور محسوب می گردد، تاکید نمود.

وی به بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال جاری در کشورهای روسیه، قزاقستان و آذربایجان اشاره و با توجه به فصل مهاجرت پرندگان مهاجر و حضور آنها در محل رودخانه ها، سدها، آبگیرها و...کشور بر رصد و پایش این بیماری توسط دستگاه های مرتبط تاکید نمود.

مدیرکل دامپزشکی استان حمل و جابجایی دام و هرگونه فرآورده های خام دامی را منوط به اخذ گواهی بهداشتی قرنطینه ای از سازمان دامپزشکی عنوان نمود و برخورد با هرگونه حمل و نقل  فاقد مجوز را خواستار شد.

دکتر موحدی به رتبه اول استان اصفهان در میزان مرغ تخمگذار با بیش از 8 و نیم میلیون قطعه و دارا بودن بیش از 50 درصد جمعیت بوقلمون کشوراشاره و با توجه به حساسیت بیشتر این گونه طیور نسبت به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بر کشتار مرغ های تخمگذار بالای سن 90 هفته و واکسیناسیون حداکثری تاکید نمود.

این مقام مسئول به ساماندهی بسیار خوب واحدهای پرورش طیور استان در سالیان اخیر با همکاری پرورش دهندگان و حمایت دستگاه های مرتبط اشاره و اذعان داشت: با وجود مشکلات عدیده در تامین واکسن طیور، تاکنون بیش از 22 میلیون دز واکسن پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور حساس به این بیماری تزریق شده است.

دکتر موحدی در ادامه وظایف تخصصی دستگاه های مرتبط نظیر استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سازمان جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی، حفاظت از محیط زیست، راهداری، دانشگاه علوم پزشکی، دادگستری و ...را یادآورشد.

سپس مدیران و کارشناسان دستگاه های عضو ستاد پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان استان اصفهان، اقدامات صورت گرفته از سوی آن دستگاه را تشریح و بر همکاری با دامپزشکی در موضوع پیشگیری تاکید نمودند.

«دکتر محمد رضا قنبری» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان نیز به عملکرد دامپزشکی استان در پیشگیری و کنترل این بیماری اشاره و ضمن حمایت از اهداف دامپزشکی با هدف پیشگیری از بیماری ها و ارتقای سطح بهداشت و سلامت عمومی جامعه، عملکرد این نهاد خدمت رسان را شایسته تقدیر عنوان کرد.

وی به تجربیات دامپزشکی استان در مبحث پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اشاره و استفاده از این تجربیات ارزشمند در حوزه کنترل بیماری کووید 19 را پیشنهاد نمود.

سپس «دکتر ایوب درویشی» معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری اصفهان ضمن تشکر از توجه ویژه و حساسیت همیشگی مدیرکل دامپزشکی استان در موضوع پیشگیری از بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام، نتیجه این اقدامات را کنترل بیماری ها و تولید پایدار و بهداشتی عنوان نمود.

وی به شرح وظایف تمامی دستگاه های عضو ستاد پیشگیری و مقابله با آنفلوانزای فوق حاد استان اصفهان اشاره و بر انجام وظیفه و همکاری همه جانبه با اداره کل دامپزشکی استان تاکید نمود.

دکتر درویشی به اطلاع رسانی به بهره برداران مرتبط از طریق دستگاه های متولی تاکید و اقدامات پیشگرانه در تمامی حوزه ها را خواستار شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری اصفهان در پایان این نشست ضمن جمع بندی موضوعات مطرح شده، موصوبات جلسه را جهت اجرا ابلاغ نمود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
2
درود بر آقای دکتر موحدی و تیم مدیریتی ایشان
نظر شما
ادامه