کد خبر: ۶۰۴۴۱
تعداد نظرات: ۸۷ نظر
تاسف و دیگر هیچ!
دستورالعمل اجرایی صدور مجوزهای آزمایشگاه تجزیه خوراک دام، آزمایشگاه تجزیه شیر خام، میادین دام، مراکز جمع‌آوری شیر و مراکز تولید مواد ژنتیکی اخیراً از سوی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شده است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: جنجالی تازه در حوزه دامپزشکی با یک عنوان طولانی؛ «دستورالعمل اجرایی صدور مجوزهای آزمایشگاه تجزیه خوراک دام، آزمایشگاه تجزیه شیر خام، میادین دام، مراکز جمع‌آوری شیر و مراکز تولید مواد ژنتیکی» که اخیرا از سوی دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شده و به گفته منتقدان، کیان دامپزشکی را نشانه رفته است. نکته جالب توجه اینجاست که امضای نمایندگان دو سازمان دامپزشکی کشور و نظام دامپزشکی در پای کارگروه تدوین این دستورالعمل به چشم می‌خورد!

به اعتقاد منتقدین، با اجرای این دستورالعمل، به تدریج تمام وظایف دامپزشکی به ورطه واگذاری می‌افتد، چرا که فعالیت‌هایی که در دستورالعمل ذکر شده، در حوزه فعالیت آزمایشگاه‌های دامپزشکی بوده و نباید به آزمایشگاه‌‌های زیر نظر مهندسین کشاورزی واگذار شود. همان‌گونه که پیش از این همه این آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های دامپزشکی انجام می‌گرفته است. حتی قانون هم، صدور پروانه بهداشتی این مراکز را به دامپزشکی واگذار کرده است.

سؤال اینجاست که با اجرای این دستورالعمل، نقش فارغ‌التحصیلان دامپزشکی کجاست و چه کسانی می‌توانند متقاضی آن باشند؟ یا اینکه تکلیف ده‌ها آزمایشگاه دامپزشکی که آنالیز خوراک و فلزات سنگین را انجام می‌دادند، چه می‌شود؟ به طور خلاصه، معنای این دستورالعمل این است که در آینده، آزمایشگاه‌های دامپزشکی موجود باید زیر دست مهندسین علوم دامی کار کنند!

چشم باز کردیم و دیدیم این ابلاغیه آمده

رئيس انجمن صنفی آزمایشگاهیان دامپزشکی کشور به حکیم مهر می‌گوید:‌ «همه اعضای انجمن صنفی از آزمایشگاه‌های دامپزشکی تشکیل شده‌اند که حداقل مدرک مسئولین آنها، یا دکترای عمومی دامپزشکی یا متخصصین در رشته‌های مختلف هستند و نظر هیات مدیره این انجمن، مخالفت تام با چنین دستورالعملی است. در قانون آمده که پروانه بهداشتی را باید سازمان دامپزشکی بدهد اما در این دستورالعمل گفتند اگر سازمان دامپزشکی نداد هم مهم نیست؛ وزارت جهاد یا سازمان نظام مهندسی یک پروانه بدهند تا بروند و کار کنند.»

 «دکتر بیژن امیدی» می‌افزاید: «ما بالای ۳۰۰ آزمایشگاه دامپزشکی در سراسر کشور داریم؛ یک روز چشم باز کردیم و دیدیم همچنین ابلاغیه‌ای آمده است و خود اعضای سازمان دامپزشکی هم آن را امضا کرده‌اند. وقتی هم از آنها سؤال می‌کنیم که چرا امضا کردید، می‌گویند چاره‌ای نداریم و زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی هستیم.»

وی به خطر افتادن امنیت شغلی دامپزشکان را یکی از مهمترین آسیب‌های این دستورالعمل برمی‌شمرد و خاطرنشان می‌کند: «ما توسط خود سازمان دامپزشکی و سازمان نظام، آموزش‌های بسیار زیادی به صنف خودمان دادیم و همکاران ما در برخی مسائل از جمله روش کار و SOP مسلط شدند. این آزمایشگاه‌ها چطور می‌خواهند از صفر شروع کنند و آزمایشگاه راه بیندازند، در حالی که اصلا در مسائل آموزشی شرکت نکردند. ما برای اعطای پروانه آزمایشگاه دامپزشکی می‌گوییم که طرف باید یک سال در آزمایشگاه کار کند.»

دستاویزی به نام ماده ۱۶

در صفحه نخست دستورالعمل، با خط خوانا ذکر شده که این دستورالعمل در راستای اجرای ماده ۱۶ قانون نظام جامع دامپروری کشور است در حالی که به گفته منتقدان، قانون صدور پروانه بهداشتی این مراکز را به دامپزشکی واگذار کرده است.

این جزو شرح وظایف آزمایشگاه‌های دامپزشکی است

رئيس انجمن صنفی آزمایشگاهیان دامپزشکی کشور در این زمینه توضیح می‌دهد: «از همان روز اول و ۱۲ سال پیش که کلید این دستورالعمل خورد، ما اعلام کردیم که این کار درست نیست و این جزء شرح وظایف آزمایشگاه‌های دامپزشکی است. آن زمان سازمان نظام دامپزشکی کمیته‌ای تحت عنوان آزمایشگاهیان داشت که من بر حسب اتفاق عضو آن بودم. آنها قانون نظام بهره‌وری دامپروری را مطرح می‌کردند و می‌گفتند چنین مساله‌ای هم در آن هست.»

امیدی می‌گوید: «آن موقع قرار بود سازمان دامپزشکی هم در ارائه پروانه به این افراد دخالت داشته باشد اما در این دستورالعمل، هیچ نقشی برای سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی دیده نشده است. انگار می‌خواهند به همین شکل و با تعجیل یک پروانه کار را به عده‌ای بدهند و بگویند ما این کار را کردیم. ۱۲ سال پیش از ما نظر خواستند و ما هم اعلام مخالفت کردیم و عمده دلیل ما هم نابودی بهداشت، تداخل وظایف و از بین رفتن امنیت شغلی دامپزشکان بود.»

خطری به نام تداخل کاری

منتقدان می‌گویند یکی از خطرات بالقوه و مهم این دستورالعمل، ورود غیر دامپزشکان به حیطه وظایف دامپزشکی است، همان‌گونه که این اتفاق در حوزه درمان‌های غیرمجاز نیز افتاد.

رئيس انجمن صنفی آزمایشگاهیان دامپزشکی کشور اما معتقد است: «هرچقدر هم سفت و سخت گرفته شود، اما وقتی به یک نفر که تحصیلات او در زمینه دامپزشکی نیست، پروانه داده شود، او بعدا وارد کارهای دامپزشکی می‌شود. طبیعتا مرغدار یا دامداری که صرفا برای آنالیز شیر یا جیره غذایی به آزمایشگاه شما مراجعه می‌کند، وقتی ببیند می‌تواند تست‌های سرولوژی، خون و... هم انجام دهد، به تدریج آنها را هم راه‌اندازی می‌کنند و طوری تداخل کاری پیش می‌آید که در آینده عوارض و مسائل بسیار زیادی به دنبال خواهد داشت. خود ما از ۲۰ سال پیش در این زمینه کار می‌کنیم و هزار مساله جانبی داریم. این همه انرژی صرف کرده و به اعضا آموزش دادیم که وارد چه مباحثی نشوند. خصوصا در حوزه بیماری‌های مشترک که اهمیت بسیار زیادی دارد و دقیقا با این دستورالعمل، این افراد قرار است شیر خام دریافت کنند.»

دکتر امیدی تصریح می‌کند: «فراورده‌های خام دامی و شیر خام یا هر نوع فراورده بیولوژیک دیگری که قرار است این افراد مثلا در آزمایشگاه خود دریافت کنند، می‌تواند منشاء بیماری‌های مشترک بین انسان و دام باشد. این یک مساله مهم است. مساله دوم نحوه جواب‌دهی است. نحوه این که مثلا اگر یک دام آلوده را شناسایی کردند، چطور می‌خواهند جواب دهند؟ در حال حاضر ما به سازمان دامپزشکی آمار می‌دهیم و در خصوص ذرت، سویا، دان مرغ، علوفه، خون گاو، خون طیور و ... که می‌آید، تیترهای بیماری را گزارش می‌دهیم، اما آنها این کار را نمی‌کنند. سازمان دامپزشکی از این گزارش‌های ما بهره‌برداری‌ و در حوزه بهداشت دام، طیور و آبزیان سیاست‌گذاری می‌کند.»

در نهایت چه می‌شود؟

سوال دیگری که در این میان مطرح می‌شود این است که حالا که کار از کار گذشته و چنین دستورالعملی از سوی وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شده، تکلیف آیندگان چیست و آیا راهی برای اصلاح چنین دستورالعملی وجود دارد؟

رئيس انجمن صنفی آزمایشگاهیان دامپزشکی کشور در این خصوص از تنظیم یک نامه خبر می‌دهد و به حکیم مهر می‌‌گوید:‌ «در همین راستا وقت برقراری یک جلسه با رئیس مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور را گرفتیم و با رئیس سازمان نظام دامپزشکی هم صحبت کردیم که در این جلسه نظرات ایشان را هم بگیریم و یک برنامه مدون بنویسیم.»

امیدی ادامه می‌دهد: «دل ما برای صنف خود می‌تپد. اگر هم حرفی داریم برای این است که امنیت شغلی صنف به خطر افتاده است. ما قطعا این مساله را پیگیری می‌کنیم تا اگر بتوانیم آن را محدود کرده و اجرای آن را به تعویق بیندازیم. حداقل کارها را محدود کرده یا از آنها بخواهیم که شرح خدمات خود را شفاف کنند.»
پینوشت:
توضیحات ریاست محترم مرکز ملی تشخیص، آزمایشگاه‌های مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی درباره دستورالعمل مذکور که در گفتوگو با حکیم مهر انجام شده است، به زودی منتشر خواهد شد.

 

 
انتشار یافته: ۸۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
2
27
واقعا که . این رشته هیچ وقت عاقبتی نداشت. یا گوشت قربونی جهاد کشاورزی شدیم یا مضحکه وزارت بهداشت
پاسخ ها
مظلوم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
یعنی سر در سازمان باید ............
نظام که مشخصه دنبال پول و ساختمان و...
سازمان هم که فقط................
اآقای رئیس ......................
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
0
13
هیچ صنفی از ما ساکت تر نیست ،پرستار ها و معلم ها بلدن از چهار سال تحصیلشون دفاع کنن،یعنی ما نمیتوانیم جلو سازمان دامپزشکی کل جمع بشیم به نشانه اعتراض ،حقمون نیست از حق حقوقمان دفاع کنیم ،اگر امید مسئول فنی و آزمایشگاه هم از ما بگیرن یعنی همین حقوق2500که دوستان حقیر مسئول فنی میگیرن هم ازشون سلب میکنن
فردا هممون با مدرک دکتری میریم مسافرکش میشیم
کاش حداقل اندازه یه جمع شدن و هماهنگی به نشانه اعتراض از وزیر جهادکشاورزی و سازمانمون متحد بودیم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
دستورالعمل توسط انجمن در دیوان عدالت اداری باید ابطال شود دستور العمل غیر قانونی است و قابل ابطال است
خطاب به کامنت دوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
4
13
نه دوست عزیز نمیتونیم از حقمون دفاع کنیم چون پرستارا پرستاران، معلما معلم هستن و پزشکان پزشک، اما دامپزشک ها هم کارمند هستن هم مسئول فنی هستن، هم داروخانه هستن، هم کلینیک دام بزرگ و هم دام کوچک هم مسئول آزمایشگاه ه هم استاد دانشگاه و هم ... به همین خاطر هیچکس دغدغه دیگری را ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
2
19
آن دامپزشکانی که زیر این نامه را امضاء کردند باید از خود شرمنده باشند.این چه حرفیه مجبور بودیم انسان که نباید تن به هرچیزی بدهد فوقش استعفا میدادید .................... شما این بیمار را یک مرحله به مرگ نزدیکتر کردید.مشکل از خود جامعه دامپزشکی است .................. مطمئن باشید قدم بعدی های دیگری هم در راه است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
رییس نظام دامپزشکی ده سال قبل امضا زد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
2
7
خیلی وقته فاتحه این رشته رو خوندیم و حلواشو خوردیم
کاش این رشته رو به کل حذف کنند
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
۱۲ سال پیش خودی ها به دامپزشکی گل زدن
مانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
2
5
خوب این دوستان مگه sop یا پروسیجر یا هند بوک سازمانی دارن؟ با چی میخوان تست بزارن؟ بحث qc یا qa یا qms آزمایشگاهی که شوخی بردار نیست مگه اموزش (آکادمیک) یا خصوصی دیدن؟ فرق آزمایشگاه آکریدیته و مرجع و خصوصی و کارخونه ای و مشاوره تولیدی رو مگه میدونن؟ و بعد مستند سازی اماری و تفسیر پیوسته
و شبه دیتا پیدا کردن تو صنایع تولیدی که بچه بازی نیست .صرفا از روی چهارتا پروسیجر که از سایت اداره استاندارد دانلود بشه که نمیشه تست گذاشت و جواب ملت رو داد. اقا یکی از دوستان علوم دامی که به بحث آزمایشگاه مسلط هست و به قول خودمون (آزمایشگاه چی) بیاد یه بحث علمی و فنی دوستانه باهاش بکنم .هدف کوبیدن نیست فقط شفاف سازیه بخدا .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
دلت خوشه عزیز!
SOP کیلو چنده!
اکریدیته چیه؟
QC کیه؟
آکادمیک کجا بود؟
گلپایگانی،نظام دامپزشکی مازندران
|
United States of America
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
9
5
با سلام و احترام
در نقد هر موضوع قرائت جامع و کامل متون شرط اصلی است.
چند نکته قابل تامل است
۱. قانون و ایین نامه های مورد استناد در این دستور العمل حدود ۱۰ سال قبل توسط متولیان امر پیشنهاد و ابلاغ شد به گونه ای که حتی جزو افتخارات آنان در آن مقطع مطرح شده است.مواد مورد اشاره بخشی از قانون افزایش بهره وری کشاورزی است که به واسطه واگذاری تصدی گریها نقطه قوت بخش کشاورزی بیان میگردد .
۲. اگر به متن قانون و دستور العمل توجه کنیم واژه انالیز خوراک و شیر را می‌بینیم. در تعیین کیفیت و انطباق وجوه مختلف محصول شامل فیزیکی،شیمیایی و میکروبی مورد ارزیابی قرار میگیرد‌.که دستورالعمل فوق مشمول آزمون میکروبی نمی‌باشد.
از سویی در دستورالعملهای ابلاغی ، در حال حاضر مرجع تایید ازمونهای آب و محصول ازمایشگاههای دامپزشکی و همکار می‌باشند.در حال حاضر ازمایشگاههای مختلف از مراجع گوناگون) علوم پزشکی،استاندارد و محیط زیست) پروانه اخذ مینمایند و حتی همکار آنان هم هستند اما در پذیرش نتایج هر دستگاه بر اساس ضوابط اختصاصی خود عمل مینماید که تاکنون تداخلی در این وظایف حادث نشده است .
آنچه در این بین مهم است دقت و کیفیت خدمات ارائه شده می‌باشد.
بدیهی است در حال حاضر ملاک قضاوت نتایج ازمونهای میکروبی ،نتایج ارایه شده توسط مراکز مجاز مورد تایید توسط دامپزشکی می باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
توجیه نکنید. خسته شدیم
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
جای تاسف است که رئیس نظام استان توجیه کننده واگذاری امور به نظام مهندسی کشاورزی است
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
ایشان دامپزشک هستند یا مهندس دامپرور؟ انشاالله نظام دامپزشکی را در نظام مهندسی ادغام کنند دوستان نظام مهندسی بیشتر به فکر ما خواهند بود
خطاب به دکتر گلپایگانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
........................ چیه میگید فقط میکروب به دامپزشکی ربط دارد.
بزرگوار شما اصلا در جریانی الان حدود ۱۰ سال هست ما فارغ التحصیل تخصص بهداشت خوراک دام داریم از دانشکده دامپزشکی شیراز و تهران.
نفرمایید همکار.
نفرمایید که بدجور ..........................
برای من دامپزشک چنان گرفتن مجوز رو سخت کردید که فکرش رو نکنم حالا مثل اب خوردن دارید کار رو دو دستی تقدیم میکنید به کشاورزی ها.
عجب
عجب
خدایا امانم بده.
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
جناب آقای دکتر گلپایگانی ..................
قانون مربوط به ۱۰ سال قبل است ولی دستورالعمل مربوط به یک ماه پیش. لطفا به تاریخ دستورالعمل دقت بفرمایید و سعی نکنید اشتباهات و خیانت های برخی را توجیه کنید. امضای دکتر صفری و لامعی و جعفری گواه همه چیز است. البته شما که در مازندران مشغول جانمائی و.... هستید بخش خصوصی هم اهمیتی ندارند برای دوستان در نظام ..........................
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
کاش منهم رئیس نظام بودم آنوقت.....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
اقای دکتر مواضع خودتونو در قبال دامپزشکی و دامپزشکان صراحتا ، یکبار برای همیشه بیان نمایید
گلپایگانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
با سلام مجدد، بنده قصد توجیه نداشتم. زیرا در این قضیه واگذاری امور دامپزشکی به سایر صنوف را مشاهده نمیکنم.دوستانی که دلواپس واگذاری امور به سایر صنوف هستند اگر از نزدیک در جریان امور باشند متوجه خواهند شد که در حال حاضر مرجع پذیرش نتایج ازمونها ، صرفا مراکز آزمایشگاهی دارای پروانه معتبر دامپزشکی است . لذا هیچ نگرانی از حیث انجام چند ازمون انالیز توسط سایر افراد حس نمیشود. چراکه در حال حاضر هم بهر هبرداران نسبت به ارسال نمونه خوراک یا حتی محصول خود به ازمایشگاههای موادغذایی که دارای مجوز از سایر مراجع می باشند اقدام می کنند. اما ملاک پذیرش ، مجوز دامپزشکی است. فارغ التحصیلان بهداشت خوراک دام و سایر همکاران محترم هم در چهارچوب قوانین نهایت مساعدت برای صدور مجوز ها درخواستی انجام میشود.غیر از داروخانه که آنهم در راستای رعایت تناسب و درخواست انجمن داروخانه داران بوده است محدودیتهایی موجود است.
2- قانون مربوط به ده سال قبل است اما همین قانون مورد افتخار بسیاری از همکاران ماست. زکاوت فنی و سیاسی در آن است قوانین وضع شده را به نفع خود تغییر دهیم. اینکه قانونی وضع شد و در حال حاضر لازم الاجراست و اصلاح هم نشده باید آن را در جهت منافع اعضا پیش برد تا در فرصتی مناسب نسبت به اصلاح آن اقدام نمود. پرواضح است در بازه 10 ساله انهم برای بخشی که هنوز ازمون و خطا نشده و نمیتوان قانونگزاران را توجیه نمود ، بهترین راهکار، اجرای آن با کمترین خسران و در جهت منافع اعضا ست.
3-افتخار ما اینست در شورای نظام دامپزشکی مازندران توانسته ایم با استفاده از پتانسیلهای قانونی و دستورالعملهای ابلاغی ، نقش دامپزشکی را در ساخت و ساز بهداشتی دامپزشکی پررنگتر نماییم. معتقدیم همانگونه که مسائل پرورش در حوزه اختیار همکاران دامپرور می باشد، اجرای برنامه های بهداشتی از مرحله ساخت دامداری تا پرورش بهداشتی بر عهده همکاران دامپزشک می باشد. درک اجرای مفاهیمی همچون GAHP,HACCP و ... صرفا در حوزه دانش و وظایف دامپزشکان است.معتقدیم علاوه بر جانمایی ، نظارت بر ساخت و ساز بهداشتی و جلوگیری از دوباره کاری و صرف هزینه هم بر عهده دامپزشکان است.که انشالله پس از زمینه سازی و ایجاد راهکار قانونی به این مهم نیز دست خواهیم یافت که خود زمینه اشتغال و درامد برای اعضا می باشد. ایجاد شرکتهای چندمنظوره خدمات دامپزشکی در برخی استانها خود گواه این مدعاست.بخش خصوصی هم مطمناً بیش از گذشته روابطی صمیمانه با شورا داشته و قطعا بی پروا مشکلاتش را بیان می کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
اقای دکتر حکیم مهر سانسورم کرد .فقط میخوام بگم توی موضوعی که تخصص ندارید ابراز نظر نفرمایید
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
اگر من هم رئیس نظام استان بودم طرفداری می کردم
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
دستورالعملی که حکیم مهر منتشر کرده مال یکماه پیش و با امضای دکتر صفری و جعفری و لامعی است منظور دکتر گلپایگانی را متوجه نمی شوم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
جناب دکتر این چند انالیز دقیقا چه تستهایی هستن به تفکیک بفرمایید ماهم از این سر در گمی در بیایم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
دوستانیکه نسبت به دکتر گلپایگانی شناخت ندارند لطفا مطالب ایشون رو قضاوت نکنید ، یادم هست زمانیکه میخواستم مرکز مایه کوبی بزنم خیلی سنگ جلوی پای من مینداختن ، اما این بزرگ مرد از حق یک جوانی که تازه میخواست وارد بازار کار بشه دفاع کرد و قوانین من در آوردی رو تا حدودی برای دوستان استان مازندران رفع کردند ،
دکتر گلپایگانی نه تنها بزرگ مردی لایق در نظام بودند و هستند بلکه همیشه دلسوز این حرفه بودند ، حالا که در بدنه وزارت بهداشت هستم اما زیباترین دلخوشی ام از دامپزشک بودن فقط این بزرگ مرد بود .....
دوستان لطفا مهربانتر برخورد کنیم و البته منطقی تر ...
ساسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
درود دکتر گلپا، تلاش‌های شما و تیم فعلی نظام استان بر ما پوشیده نیست.مثل همیشه پر انرژی ادامه بده یه استان پشته.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
کسانی که از این دستوالعمل حمایت می کنند دستشان در این کار بوده است بی شک جهاد جز با داشتن ........... از دامپزشکان نمی تواند وظایف دامپزشکی را بگیرند
همکار از بخش دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
1
9
سلام
واقعا نمی دونم چی بگم.تا حلا اینقدر بی تعصبی وبی خیالی و بی قیدی به ویژه توسط آقایان دامپزشک امضا کننده طرح ندیده بودم ................بابا این ترکمانچای دامپزشکیه .................منتظرم ببینم فازهای بعدی چه می کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
1
11
سیستم فشل به این میگن!
ببینید آقایون خود سیستم دامپزشکی برای افراد عالم چقدر ارزش قائله؟
واقعا شان دکتر دامپزشک ما ثبت GIS است؟
کارشناس آزمایشگاه ما باید تو پست قرنطینه شماره پلاک ماشین ثبت کنه؟
شما کرونایی مثل این "بهداشتیاری دامپزشکی" را انداختید به جون دامپزشکی و هم ردیف کاردان محسوب کردید؟
بعد انتظار دارید علوم دامی ها برای ما شاخ نشن؟
آقایون مسئول دامپزشکی!
حرمت امامزاده با متولیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
1
11
رشته دامپزشکی شبیه بعضی از سهام های بورسی هست که اسمشون ارزنده و بزرگ هست ولی عملا بی فایده واسه الاف کردن جوانان این کشور هست پس بهتره به خودمون بیایم و دنبال یه شغل دیگه بریم اصلا فکر بکنیم همچین رشته ای نخواندیم
وحید عطارد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
0
7
هر دم از این باغ بری می رسد .....
با سلام و احترام : وظیفه سازمان دامپزشکی کشور کنترل و ریشه کنی بیماریهای دامی است و بدون شک مسئولیت تمامی وظایفی که مرتبط به این مهم می باشد بر عهده سازمان خواهد بود که از جمله صدور تمامی مجوزها می باشد حتی مجوزهایی که به عهده نظام گذاشته شده است . چطور ممکن است صدور مجوز را به کسانی داد که بطور کل سررشته ای در این امر ندارند . اما از انجا که سازمان به وظیفه اصلی خود عمل نمی کند و یا توانایی ندارد که به وظیفه خود عمل کند ، نتیجه ای جز این در بر نخواهد داشت .
به کارهای گران مرد کار دیده فرست ...البته اگر پیدا شد ...
پاسخ ها
دکتر راغب
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
عرض ادب و احترام محضر استاد پیشکسوت
سایه حضرت عالی مستدام انشاءالله
مثل همیشه نظرات کارگشا و کاربردی و البته نمکین!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
دکتر عطارد مردان کار دیده در سازمان دامپزشکی مسئولیت ندارند و گوشه گیر شده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
0
5
........... روند فعلی سازمان دامپزشکی که اضمحلال سازمان و ادغام آن در معاونت امور دام وزارتخانه ........................... این روند ادامه دارد و تا زمان ادغام سازمان دنبال خواهدشد مگر آن که مدت زمان کم باقی مانده تا پایان دولت به داد سازمان برسد. ......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
0
5
وزارت جهاد انتصاباتش ............................. همین که تخطی کنه در عرض کمتر از یک پلک بهم زدن فاتحه اش را میخونن ........................
ای کاش رییس سازمان دامپزشکی بودن حداقل یک اسم و رسمی داشت، واقعا اگه رییس سازمان و معاونین و اجزای مدیریتی این سازمان از وظایف تخصصی خود کوتاه بیان و برای مردم ،دامدار، تولیدکنندگان و همکاران انجام وظیفه نکنند و مصلحت اندیش یک وزارتخانه غیر تخصصی برای این حرفه باشن تا ابد باید سرافکنده باشن و مطمئنا عذاب وجدان خواهند داشت ...........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
0
4
توجه توجه
سازمان دامپزشکی کشور با امضا رییس سازمان طی نامه ای کتبی مخالفت خود را در مورد تمام ماده ۱۶ قانون نظام جامع دامپروری قبلا به وزارت جهاد کشاورزی با ادله علمی و حقوقی اعلام کرده است . البته اگه مسئولین نامه ان رو که با شماره و تاریخ هست از بین نبرده باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
0
5
کلا این رشته رو تعطیل کنن کار درمان رو هم بدن به این مهندسهای کشاورزی پس رییس نظام و رییس سازمان چکار دارند میکنند رتبه ما سه رقمی بوده اونا با رتبه های نجومی قبول شده اند دارند به ما حکومت میکنند ما زیر نظر وزارت خانه انهاییم
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
1
3
............ ای دستی که بد بودی ، بد تر کردی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
1
4
اتفاقا خیلی هم خوب شد. چند ساله که توی اتاقهای سازمان و نظام داریم داد میزنیم که فلان پروانه رو بدید و یا فلان مجوز رو صادر کنید ولی هربار مسوولین بهانه میارن. باید این اتفاقها بیفته شاید درس عبرت باشه برای بعضی ها. به زودی شاهد این خواهیم بود که تمام کارهای دامپزشکی به دامپروری واگذار بشه. آقایون در خواب زمستانی فرو رفته اند.
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
2
4
همیشه گفتیم بازم میگیم تا زمانی که سازمان و نظام درپی حمایت دامپزشکان تمامیت خواه و منافع شخصی هستند و قوانین بروز آوری نمی شود و زمینه اشتغال دامپزشکان و بخصوص پیرادامپزشکان فراهم نمی کند باید شاهد استفاده دیگران ازاین خلا های موجودباشیم الان برای پیرادامپزشکان هیچ مجوز درخوری صادرنمیشود تمام فعالیت پرستاری وخدمات مراقبتی وتزریقات و سرم و واکسن توسط دامپزشک و افرادشاغل فاقد صلاحیت در کلینیکها انجام میشود هرکلینیک در شهرهای بزرگ حداقل ۶۰ تا ۷۰ میلیون درآمد از خدمات پرستاری درآمد دارن آزمایشگاهها هم بدون استخدام پیرادامپزشک و داروخانه ها هم که هیچ پیرادامپزشکی ندارند وحتی مسئول فنی هم حضور ندارد و با یک منشی فاقد تحصیلات امورات را میگذرانند هیچ رسیدگی حاکمیتی هم از این تمامیت خواه هاانجام نمی شود و زور پیرادامپزشک به این نظام دامپزشکان و سازمان دامپزشکان هرگز نرسیده و سالها همین جایگاهی که الان مورد مناقشه هست برای آنها غیرقابل قبول بوده و نگذاشتن حتی پی اچ دی انگل و میکروب هم ورود به این مقوله ها داشته باشند و این خیانت و ننگ دائمی برای تمامیت خواها هست حالا بجنگید برادرا خداوند از تقصیرات شماها بگذرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
1
5
رشته دامپزشکی با برخورد مغرضانه و منفعلانه خودمان از رشته هزار چهره به یک چهره بر میگردد همان درمان حیوانات زحمتکش که امروز بنام شیری پرورش آن رونق گرفته آنهم بدلیل کلاسش و کم درآمدی درمان آن دیگران در آن ورود نمیکنند که‌ زماتیکه من دامپزشکی قبول شدم مادر بزرگم که پیرزتی بود خدا بیامرز گفت چرا نرفتی پزشکی که مرا درمان کنی رفتی دامپزشکی که‌... را درمان کنی
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
0
7
جای تاسف است واسه نظام دامپزشکی
رضا
|
United States of America
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
3
4
نمونه این ازمایشگاهها وجود داره و خود سازمان دامپزشکی بعنوان آزمایشگاه همکار قبولشون داره
Dvm
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
1
9
قابل توجه دلواپسان و مخالفان انتقال دامپزشکی به زیر نظر وزارت بهداشت، این هم یکی دیگه از محاسن و شیرینی ها ی موندن زیر نظر جهاد کشاورزی، کم کم مهندسان علوم دامی اجازه تاسیس مطب و وداروخانه رو هم پیدا خواهند کرد، بعد ی سری میگن نریم زیر نظر وزارت بهداشت استثمار خواهیم شد...
ناشناس...
|
Germany
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
0
5
وقتی یه کارشناس سازمان واسه یه بطری ضدعفونی به مدیرعامل شرکت زنگ می زنه و هر منت و حرفی رو به جون می خره انتظاری بهتر داریم؟
دامپزشک
|
Germany
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
0
9
تا ازاین بدتر نشده زودتر به فکر رفتن به وزارت بهداشت باشیم
دانیال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
0
5
سلام
مبارکه
مسولان دامپزشکی و نظام دامپزشکی کجا تشریف دارند؟
در آذربايجان شرقی سال پیش اومدند قرارداهای مسولین فنی مرغداری را لغو کرده و نزدیک 80-90را بیکار کردند با عنوان هرشهر یک اتحادیه مرغداران گوشتی و یک دامپزشک
خودی ها این طوری شمشیر را از رو بستن دیگه از دیگران چه انتظاری داریم
دامپزشکی اول بدبختی هستش
چون متولیان کار کسانی هستند که شخص حقیقی برای اونها مفهومی نداره
وقتی نظام دامپزشکی بجای اینکه حامی مسول فنی باشه انها را گوشت قربانی میکنه دیگه چه مفهومی داره
قراردادهای کارگری
البته از ماست که بر ماست
بشری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
0
4
در ماده ۱۶ تبصره ای وجود دارد که در بسیاری از ویرایش ها حذف شده است
" صدور پروانه بهداشتی قبل از هرگونه سرمایه گذاری بر اساس سیاست های بهداشتی اعلام شده و با نظارت سازمان دامپزشکی کشور ، به عهده سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا. است "
چون قبل از سرمایه گذاری نمی توان از بهداشتی بودن اطمینان داشت سالها به دلیل همین تبصره قرار شده بود اجرای این ماده منوط به اصلاح تبصره باشد
دیگر چه اتفاقی افتاده ....
دکتر مرجانیان
|
Germany
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
1
6
متاسفانه ما فقط سد راه خودمون هستیم ،تنها افتخار ما محدود کردن همکاران و تحصیل کردگان رشته دامپزشکی است ،دوستان گرامی، سایر رده ها هم قبلا به صورت غیررسمی واگذار شده وقتی سازمان نظام دامپزشکی مانع تاسیس درمانگاه جدید چه پاره وقت و چه تمام وقت میشود و از دامدار بی سواد تا کاردان عزیز و .. به درمان مشغول هستند عملا بخش درمان قبلا واگذار شده ،شرم آور است که نظام محترم دامپزشکی دلیل خود از عدم واگذاری درمانگاه یا داروخانه جدید را کاهش درامد پیشکسوتان میداند که همین افراد یا خود دو شغل مرتبط مستقیم دارند یا به سادگی در یک جلسه این چنینی فعالیتهای دامپزشکان و آینده این شغل را با خطر روبرو میکنند.
از مدیر محترم حکیم مهر عزیز عاجزانه درخواست دارم مقاله ای در ارتباط با خدماتی که سازمان نظام دامپزشکی از بدو تاسیس تاکنون برای عموم اعضا انجام داده ارائه کنن تا مشخص بشه ایا اصلا گام مثبتی برداشته یا نه بنده که جز واریز حق عضویت چیزی رو به خاطر نمیارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
1
3
از ترتیب نوشتن اسامی در صورتجلسه خیلی چیزها معلوم میشود.
سربازگمنام دامپزشکی
|
Germany
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
1
2
باسلام خدمت اقایان ..... رئیس دامپزشکی و سایر اعضای امضاع کننده این تفاهم نامه،این قرارداد از قرارداد ترکمن چای بدتر بود، .........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
1
6
اگر آزمایشکاه آنالیز مواد غذانی مربوط به آنها هست پس به حقشان رسیدند. ‌دامپزشکی کارش درمان است مانند پزشکی آزمایشگاه هم مانند آزمایشگاه تشخیص پزشکی همان کار را باید انجام‌ بدهد ولاغیر ضمنا مهندس دام من در آوردی و دامپروری هم ‌نباید در کار درمان دخالت کند یک سیستم کارآگاهی در شهرها و دامداریها برقرار کنیم ‌تا متخلفین ‌تحت تعقیب قرار گیرند و اگر حق آنها نبود لازم ‌بود امضاءکنندگان از مقام خود استعفا میداند ولی امضاء نمیکردند
مسول فنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
1
2
خوب ما هم دیگه حق عضویت نمیدیم
ناشناس
|
Germany
|
۰۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
1
2
این هم نظام دامپزشکی که سنگشو به سینه می زدید
ناشناس
|
Luxembourg
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
1
2
این دستورالعمب رو اجرا کنین و پشیمانی و عواقبش رو هم ب جون بخرین
همین کارا کرذین ک شدیم جهان سوم و حتی بدتر
دامپزشک دلسوز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
1
3
اف بر این زیر مجموعه جهاد بودن!
از دکتر تبرائی و دکتر حبیبی انتظار بیشتری بود! و به مراتب ازدکتر ماکنعلی که قطعا با موافقت ایشون سازمان موافقت کرده با این مصوبه تحقیر آمیز!
- عذر بدتر از گناه آقایون این هست که میگن: چاره ای نیست چون زیر مجموعه جهاد هستیم!!!!
این یعنی چی ؟ ....................................
حالا اگه سازمان مخالفت بکنه، فوقش بار اول رییس را برمیدارند ولی در عوض یک موج قوی در حمایت از ایشون راه می افته و حق بودن حرفشون اثبات میشه و دیگه کسی چنین انتظار ناشایستی نخواهد داشت!
لطفا کمی غیرت....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
1
5
سازمان دامپزشکی اصلا به کارشناسان علوم آزمایشگاهی دامپزشکی توجهی ندارد و هیچ جایگاهی در این مجموعه ندارند. حالا این بی توجهی به اصل آزمایشگاه هم رسیده است. متاسفانه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
1
1
بعضی وقتها تاسف میخورم به حال خودم و همکارانم که بعضی از افرادی که برای ما تصمیم میگیرند .......................!!!!
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
1
باسلام
جهادکشاورزی خداوکیلی چه سررشته ای از دامپزشکی دارد توکار خودشون موندن
وبراستی جایگاه دامپزشکی درعرصه سلامت غذایی کجاست ؟
سربازان گمنام سلامت غذایی درجبهه تمام بیماربهای مهلک ویروسی مشترک بین انسان ودام واقعا مظلوم واقع شده اند
حججی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
1
نظام اصفهان پاسخ دهید آگهی جذب دانشجو دانشگاه آزاد دولت آباد بدون کنکور چیست؟؟؟
حاتمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
1
5
دانش آموخته های علومی در مقاطع تحصیلات تکمیلی بخصوص مقطع دکتری واحدهای بیشتری در این زمینه ها رو گذروندن، پس یک طرفه قضاوت نکنین،حقوق اونا سالهاست که داره پایمال میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
خوب این یعنی چی؟ دانش آموخته های علومی ؟! رشته جدیده؟!
بهادران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
1
5
سلام
متاسفانه ما توی این مملکت یاد گرفتیم که به زور سر نیزه و زدن این و آن برای خودمون کاری دست و پا کنیم. اگر هر کسی بر اساس تخصصی که داره کاره مربوط به خودشا انجام بده و زیاده خواهی نکنه توی همین وضعیت خراب هم بیکار نمی مونه.
در مورد ماده 16 هم که این همه به اون اعتراض میشه کسی نکفته که کارای بهداشتی دام به غیر دامپزشک واگذار بشه موضوع دادن مجوز آزمایشکاه آنالیز خوراک دام به متخصصین تغذیه هست که اگه قراره کاره تخصصی در این زمینه انجام بشه حق این گروه هست .کسی با بهداشت و درمان و دارو کاری نداره که این موضوع را پیراهن عثمان کردید .
بنده کارشناش ارشد تغذیه هستم تخصصم آنالیز خوراک دام هست چند سال با یکی از آزمایشگاه‌های خوب دامپزشکی همکاری داشتم بخش تغذیه آزمایشگاه را حودم راه اندازی کردم که در حال حاضر هم توسط یک متخصص تغذیه اداره میشه ولی به علت تغییر شرایط تفاهم شده در شروع کار از مجموعه جدا شدم و با مجوز سازمان نظام کشاورزی در همین زمینه فعالیت میکنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
جناب مهندس بهادران سلام شما از همکاران خوب و باسواد ما هستی ولی کمی مخالفت دوستانه باهات میکنم . این وسط موازی کاری میشه و دامدار و مرغ دار هم سر در گم میشه. دامدار برای یک نمونه از هر گوشه استان اصفهان کلی مصافت رو بیاد تا یه ازمایشگاه پیدا کنه بعد حالا انالیز رو بده یه آزمایشگاه نمونه میکروبی هم یه ازمایشگاه دیگه .اخه این منطقی نیست برادر من . ضمنا بیماریهایی که در اثر کاندیشن نا مناسب جیره به وجود میاد رو در نظر بگیر . بعد این وسط کلینیسین و مسول فنی فارم هم برای انتخاب فلوچارت درمانی سردرگم میشه چون (( لاین اطلاعات آزمایشگاهی برای کلینیسین/مسول فنی از یک منبع واحد نیست)) و این به شدددددددت در انتخاب پروسه درمان مهمه .شما خودت استاد مایی ببین دوتا ریپرت رو پیشت میارن که میکروبیش توی یک ازمایشگاه انجام شده و انالیز در یه ازمایشگاه دیگه حالا میگن اینارو بچسبون به هم و نظر بده . کلا بحث تفسیر جواب میره زیر سوال!! حالا کلینیسین بنده خدا این وسط باید تلفن به دست با من و شما سر و کله بزنه به جای اینکه تمرکزش رو روی درمان بزاره. بابا ما قراره کمکش کنیم نه اینکه خودمون ادرس اشتباه بهش بدیم !!.بحث نمونه برداری اصولی هم که رعایت بشه اخرش نمیشه این دوتا جواب رو کنار هم گذاشت و تفسیر درستی ازش کشید بیرون.منه ازمایشگاه چی البته به جای شاگرد شما اگه این دوتا جواب رو ببینم هرگز به هیچ کدوم نمیتونم استناد علمی کنم بحث های قانونیش که جای خود. دوتا ازمایشگاه با فاکتور های کنترل کیفی متفاوت اونهم تازه روی دو پروفایل متفاوت از هم (انالیز و میکروبی) چطور میتونن دیتا قابل استنادی به کلینیسین و مسول فنی بدن؟ نهایتا یه سر به ما بزن دلمون برات تنگ شده برادر .
بهادران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
سلام جناب دکتر چرا ناشناس؟
در مورد سر در گم شدن دامدار که فرمودید بله اگر مرکزی باشه که کلیه خدمات تغذیه و دامپروری و دامپزشکی را یکجا کامل و درست انجام بده که خیلی هم خوبه ولی الان زمانه طوری شده که دامدار اگر از جایی جواب بگیره داخل استان که هیچ نمونه ها را به استانهای دیگه هم میفرسته از همکاران شما کسی میشناسم که نمونه سرولوژی از استانهای اطراف براش میفرستند شما در این زمینه قطعا بهتر از من میدونید که ارسال این نمونه ها به مسافت زیاد هم سخته هم هزینه بر ولی دامدار وقتی ازش جواب گرفته براش این هزینه اضافی مهم نیست.
در مورد دوتا برگه جواب و تفسیر اون هم که فرمودید با کمال احترام بنده با نظر شما موافق نیستم .این تفسیری که شما از این مطلب فرمودید مثل یه بنده خدایی می مونه که دکتر براش یکسری آزمایش خون و سونوگرافی در خواست بده بعد که جوابش آومد بگه چون یکجا انجام نشده و زیرش یکی امضا نکرده من نمیتونم به اونا استناد کنم. دکتر جان اگر این قضیه صنفی نگاه کردن به هر مسئله را کنار بگذاریم خیلی از مسائل قابل حل هست در پایان از اینکه بنده را همکار خودتون دونستید ممنونم بعضی از همکاران شما که سایه منا باتیر میزنند. موفق و پاینده باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
ناشناس نوشتم چون بعضی از دوستان به همدلی علمی ماها حسادت میکنن در این استان . شمارو همکار و دوست علمی میدونم چون کارهای جالبی ازتون دیدم و افتخار میکنم و روی کار شما تعصب دارم دورادور .امیدوارم همگی به یک ثبات نسبی برسیم همین ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
0
الحمدلله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
1
با سلام و احترام.وقتی عده ای به ظاهر قانون مند و به صورت غیر مستقیم ریشه ی دامپزشک را در نظام دامپزشکی میزنند و بجای حمایت از دامپزشک سد قوانین صوری را اعمال میکنند و کوچکترین انتقاد سازنده ای را محکوم میکنند انتظار چنین مواردی عادی است.از حکیم مهر عزیز بسیار سپاسگزارم که حداقل مسایل را بسیار خوب انعکاس میدهد .
بهزاد رستمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
0
آخه طبق کدام بند و تبصره علمی و تجربی نه صرفاً قانونی که به دست کسایی که باور کنید هیچ آشنایی با کار دامپزشکی ندارند روز به روز این حرفه حیاتی رو به حاشیه میکشونند
هر ظلمی در حق دامپزشکی شد فقط و فقط به یمن وجود نامبارک جهاد کشاورزی بوده
زهره حیدری، مهندس علوم دامی و اصلاح نژاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
6
4
ظاهرا متولیان امر متوجه نیستند که جایگاه مهندس در آزمایشگاه نیست و هنوز مفهوم مهندسی را نمیدانند! اشتراک منابع درسی بین دو گروه دامپزشکی و علوم دامی باعث شبهه و تداخل در امور شده است نه شان و جایگاه دامپزشک رعایت میشود و نه شان مهندس علوم دامی. رشته ازمایشگاهی در زیر مجموعه دامپزشکی و در حوزه تشخیص و درمان هست. مهندسین علوم دامی از نتایج آزمایشگاهی برای پایان نامه ها استفاده میکنند نه راه اندازی آزمایشگاه! شان مهندس ایستادن در آزمایشگاه و راه اندازی آزمایشگاه نیست بلکه باید از نتایج آزمایشگاهی جهت طراحی و ساخت خوراک ، ژنتیک، تجهیزات و ابزارهای کاربردی و رفاهی در صنعت دامپروری استفاده نماید. دامپزشکان هم باید متوجه این امر باشند که وطیفه انها تشخیص و درمان هست و در امور مهندسی وارد نشوند. امیدوارم روزی برسد که جایگاه و شان دامپزشک و مهندس توسط همین افراد رعایت شود و در کنار هم و با همفکری جهت تولید محصولات پروتئینی سالم و با کیفت توام با فراهم شدن رفاه در مجموعه ها همکاری نمایند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
خانم مهندس بالاخره باید از این دوباره کاری جلوگیری بشه به یک نحوی... والا خودمونم موندیم چی بگیم
مهندس هاشمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
شما چطور مهندسی هستید که کارشناس ارشد ژنتیک و اصلاح دام هستید بعد شما که تقریبا عمده فعالیتتون در ازمایشگاه ژنتیک و کار با بیو مارکر هاست شان خودتون رو در ازمایشگاه نمیدانید !!؟. مثل دامپزشکی میماند که شان خود را در کلینیک دامپزشکی نداند!!!!!!لطفا جای اینکه خود را بی جهت همکار ما معرفی کنید یه تحقیق از شرح وظایف متخصصین علوم دام و اصلاح دام داشته باشید نه اینکه خود را به دروغ مهندس علوم دام و اصلاح نژاد معرفی کنید چون هیچگاه کارشناس و کارشناس ارشد به خود نمیگوید مهندس علوم دام و اصلاح نژاد !!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
خانم مهندس نمیدونم کجا آموزش دیدی ولی فرمودین شان مهندس ایستادن در ازمایشگاه نیست؟ ! لابد شان دکتر هم ایستادن در ازمایشگاه نیست؟؟؟؟ . بابا واسه آزمایشگاهی شدن باید از لحاظ علمی خیلی بالاتر از همکارهات باشی تا ازمایشگاهی بشی. یادت باشه وقتی متخصص و کارشناس نتونن تشخیص بدن رجوع میکنن به ازمایشگاه و از دانش و امکانات اونها کمک میگیرن !!!ازمایشگاه و رادیولوژی و متدهای کمک تشخیصی مثل دست و پای پزشک هستن بدون اونها نمیتونه به نحو احسن تشخیص و درمان کنه . ازمایشگاه یه تخصص هست که از تخصص دیداری و حسی و ادراکی بسیار ریز تر و فنی تر عمل میکنه .خوب شما اگه میتونی بدون استفاده از دیتا ازمایشگاهی کار تخصصی کنی یا یه پایان نامه سطح پایین جمع کنی بفرما ...کلللا داری قواعد کار رو میبری زیر سوال؟! پزشک متخصص هم وقتی میخواد در تشخیص کمک بگیره دست به دامن پزشک متخصص مسول فنی ازمایشگاه و رادیولوژی میشه چه برسه به شما که....بگذریم خودتون چطورید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
شان شما ایستادن در ازمایشگاه نیست؟! خدایا این دلخوشیهارو از ما نگیر
زهره حیدری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
توصیه میکنم دوستان محترم در مورد رشته های علوم پایه ( مخصوصا زیر مجموعه شیمی و زیست شناسی)و شرح وظایف و همچنین در مورد اهداف آزمایشگاه ها مطالعه بفرمایند. آزمایشگاه ها با اهداف آموزشی ، تحقیقاتی و تجاری راه اندازی میشوند و در این میان برخی آزمایشگاه ها ، خدمات مختلف در سه حوزه را ارائه میدهند. شان یک دکتر یا مهندس بعد از سالها درس خواندن که باید وظایف دیگری را به عهده بگیرند ایستادن در آزمایشگاه جهت یک خدمت ساده عمومی برای تعیین چند پارامتر معمولی نیست چون وظیفه یک تکنسین یا کاردان و کارشناس آزمایشگاهی (در زیرمجموعه های مرتبط یا علوم پایه ) است و متخصصان و محققان دوره دیده میتوانند در سطوح مدیریتی ، سوپروایزر یا سرمایه گذار و کارافرین در آزمایشگاه ها نقش داشته باشند!
در بحث اصلاح نژاد یا تغذیه یا فیزیولوژی هم هیچ ضرورتی نیست متخصص در آزمایشگاه کار کند یا لزوما چندین واحد آزمایشگاهی را بصورت خاص بگذراند چون کارشناسان سلولی ملکولی و ژنتیک، شیمی، بیوشیمی، زیست شناسی ، میکروبیولوژی ،، هم حضور دارند که زحمت استخراج داده ها را به عهده میگیرند و در همه جای دنیا وظیفه تخصصی این گروه های تحصیلی است! امیدوارم دوستان متوجه شده باشند که مهندس و دکتر در بحث تحقیقات علمی و تجاری ( R&D )در آزمایشگاه ها میتوانند فعالیت نمایند و ضمن اینکه ارتباط بین علوم و متخصصان سایر رشته ها به بهینه شدن و افزایش دقت در تحقیقات منجر خواهد شد. نتیجه یک تست مولکولی که در یک آزمایشگاه در کمتر از دو روز میتواند مشخص شود موضوع پایان نامه برخی دانشجویان میشود که جای تاسف است که بیش از یکسال عمر دانشجو را تلف میکند ضمن اینکه آموزش مناسب را هم در آن حوزه دریافت نمیکنند! دکتر و مهندسی که سالها درس میخواند و آخر و عاقبتش تلاش برای رسیدن به جایگاه یک کاردان آزمایشگاه هست راه را اشتباه رفته است! عزیزان قبل از انتخاب رشته به حوزه مورد علاقه کاری توجه نمایند.
امیدوارم در شرایط نامناسب اقتصادی فعلی، تلاش برای احقاق حقوق و اجرای دیر هنگام قوانین، با تفکیک ازمایشگاه ها و رشد قارچ گونه، منجر به ورشکستگی ازمایشگاه های خوراک و دامپزشکی نشود!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
خانم مهندس دووست دارم باهات بحث علمی کنم ولی ....راستش شما اصصصصلا اولیه های علمی رو هم داری میبری زیر سوال ............................ مرسی که دلمون رو شاد میکنی .دوستان میگن بازم کامنت بزار لطفا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
اها راستی دوستان اشاره میکنن بهتون بگم بابا سوپروایزر !! بابا کار افرین !! بابا سرمایه گزار !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
خانوم یکم از سوابق کاریتون برامون بگین دور هم شاد شیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
........ سطوح مدیریتی رو قشنگ اومدین ! سقف اینجا محکمه دیگه؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
ینی شما ایستادن در آزمایشگاه رو کسرشان میدونی بعد میخوای تویR&D کار کنی؟! غوره نشده میخوای مویز بشی؟! خوبی؟! فکرکردی بخش تحقیق و توسعه از تو سابقه کار ازمایشگاهی نمیخوان؟! والا بعد از 15 سال کار ازمایشگاهی و البته R&D شرکتها انقدر میدونم که یه شرکت درست حسابی برای اینکه شما رو در یک دوره آزمایشی قبول کنه ازت حد اقل 10 سال سابقه کار آزمایشگاه میخواد .البته شرکتهای آبگوشتی حسابشون جداست میتونید برید اونجا ادای دانشمندا رو در بیارید برای اونها
زهره حیدری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
بنظر می آید خیلی از عزیزان از شنیدن واقعیتهای تلخی که تا بحال نشنیده بودند و در سایر نقاط دنیا در حال اجرا هست به شدت منقلب شدند! مطلب بنده متصل به خبر تفکیک آزمایشگاه خوراک دام بود و شان مهندس و دکتر! عزیزی که در حوزه پزشکی از آزمایشگاه و رادیولوژی مثال زدید لطفا وظایف کاردان و کارشناس و متخصص علوم آزمایشگاهی و رادیولوژی را مطالعه بفرمایید. دوست عزیزی که بحث علمی را عنوان میفرمایید اول علم و زیرشاخه های علم را تشریح بفرمایید. بنطر میرسد در حال حذف جدی علوم پایه هستیم!!!
توصیه میکنم همانطور که دست به تایپ هستید زحمت سرچ هم به عهده بگیرید ببینید بخشها و تخصص افراد شاغل در آزمایشگاه های دامپزشکی ، خوراک ( انسانی و دامی) و کشاورزی،،،، چیست و چه آزمایشگاه های صاحب نام و مطرحی در سطح بین المللی وجود دارند که چندین حوزه مختلف کشاورزی ، دامپزشکی و ژنتیک ، تغذیه ،، را در کشورهای مختلف تحت پوشش دارند. متعجبم این همه تحصیلکرده منتقد توجهی به ایمنی خوراک ندارند ! تستهای تشخیصی سموم ، داروها و ،،، به عهده چه کسانی است و در تخصص چه افرادی! اولویت متخصصان برای ارسال نمونه ها برای آزمایشهای مختلف کدام آزمایشگاه است و برای چه تستهایی !!! خاطرم هست شعارسازمان تجمیع آزمایشگاه ها بود حالا به تفکیک رسیدند!!!
لزوما همه افرادی که در بخش تحقیق و توسعه کار میکنند نیازمند داشتن سابقه فعالیت آزمایشگاهی نیستند مگر اینکه برای آزمایشگاه های تحقیق و توسعه در سمتهای مختلف از کارشناس آزمایشگاه تا مدیریت فعالیت نمایند ضمن اینکه هر مهندس و دکتر غوره ای فقط با داشتن یک مدرک دانشگاهی یا چند سال فعالیت آزمایشگاهی بدون داشتن گواهینامه ها و مهارتهای مختلف در سطوح بین المللی و استانداردها، نمیتواند برای آزمایشگاه های تحقیق و توسعه ادعای مویزی نماید! کم نیستند کسانیکه فقط با همان مدرک دانشگاهی سالها در یک گوشه ازمایشگاه مشغول کار هستند بدون آموزش و مهارت جدید! البته سطح تکنولوژی مورد استفاده هم مهم است که خوب ما کلا در سطوح علمی و تکنولوژی جایگاه ویژه ای در دنیا داریم!
راستی چه خبر از ذرتهای آفلاتوکسینی! خیلی خوشمزه بود فقط حیف که الکل شدند برای نابودی کرونا ! اصلا هیچ ارتباطی بین سونامی انواع بیماریها با سموم غذایی نیست! مهم امنیت غذایی است حالا با شن و خاک یا خاک اره و کود مرغی !امیدوارم کود مرغی با کیفیت در خوراک استفاده نمایند بهرحال کاپروفاژی هم بخشی از تغذیه است !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
چه خوب که باز کامنت میزارید خانم مهندس . علوم پایه دوست داشتنی و کاربردیه دامپزشکی هم همینجور ولی راستش بازهم علیرغم تلاشتون نتونستین اون حرف اولتون رو ماست مالی کنید !! شان مهندس ایستادن در ازمایشگاه نیست؟! خانم برو مویز بشو .یه چیزی از رو غرور جوونی و تعصب تحصیلیت گفتی ولی بد جایی و جلو بد کسایی گفتی . خوب تعریف کن ببینم دقیقا کجای دنیارو رفتی دیدی که میگی هممه جای دنیا فلان و فلان میکنن و ما نمیکنیم .شما بفرما تا ما اجرا کنیم .حد اقل بگو چنتا مقاله ترجمه کردی ( به لطف مترجم ابادیس و گوگل !!) تا بگم چندتا طرح صنعتی ثبت شده بیرون از ایران دارم . کاراموز هام بعضا مثل شما برخورد میکنن ولی خوب کم کم تربیتشون میکنیم و بادشون رو خالی میکنیم که مثل بچه های خوب برن سر کار و شغلشون .شما هم روزی بالغ و باتجربه میشی ولی اول باید این غرور که افت پیشرفتت میشه رو کنار بزاری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
سرکار خانم ینی توی رشته شما بدون سوابق ازمایشگاهی میخوای بپری بری بشی مدیر تحقیق و توسعه؟ بابا نحایتا میگن بشین تایپ و ترجمه انجام بده . با واقعیات روبرو بشی بد نیست . خیلی هم بهت لطف کنن 2 تومن میدن بهت که کارهای کاغذ بازی رو انجام بدی براشون .ازین دست افراد خودمونم داریم
زهره حیدری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
برخی عزیزان با ادعای شهرت بین المللی هنوز جسارت ندارند خودشان را معرفی نمایند و با نام ناشناس انتقاد میفرمایند چطور میخواهند باد دماغ خالی کنند! دوست عزیز نه تنها حرف خودم را ماستمالی نمیکنم بلکه عرض میکنم تحصیلکردگان برخی رشته ها اصلا صلاحیت کار در آزمایشگاه را ندارند البته اگر دلخور نمیشوید! بسیاری از تحصیلکردگان در تئوری مشکل دارند وای بحال کار عملی! حتی در فرموله کردن جیره هم دچار مشکل هستیم( علمی و فنی) و مشکلات زیادی در فارمهای به اصطلاح صنعتی داریم حتی در سطح دکتری تغذیه و دامپزشکان جیره نویس مشهور ! قطعا با گذراندن دو سه واحد آزمایشگاهی و یک پایان نامه ، کسی نمیتواند ادعا کند مانند یک تحصیلکرده رشته تخصصی آزمایشگاهی دانش و مهارت دارد ! ضمن اینکه یاداور میشوم در سطح آکادمیک ، دانشجوی هر رشته باید بتواند به زبان رسمی علم تا حدی تسلط داشته باشد که بتواند رفرنسهای خارجی را مطالعه نماید تا گرفتار ترجمه های اشتباه علاقه مندان نمره ترجمه و سایتها نشوند! بهرحال رتبه دانشگاه های ما و میزان استناد به مقالات در سطح جهانی دروغ نیست ضمن اینکه سطح و میزان پیشرفتگی هر صنعت نشان میدهد که عملکرد متولیان و متخصصانش تا چه اندازه مفید بوده است! تکیه برجای بزرگان نتوان زد به گزاف مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی!
بزرگواری که فرمودند بدون سابقه کسی مدیر تحقیق و توسعه نمیشود من هم همین مطلب را عرض کردم که علاوه بر داشتن مدرک و سابقه کار در آزمایشگاه، باید گواهینامه های استانداردها و دوره های خاص را دریافت کنند تا بتوانند در آزمایشگاه های تحقیق و توسعه به عنوان کارشناس تا مدیر فعالیت نمایند. متاسفانه بیشتر تحقیقات در ایران در حوزه کاغذبازی مهندسی معکوس وکپی برداری است تا نوآوری ! البته اشتغال برخی افراد در کسوت مدیریت بدون داشتن سابقه کاری و تحصیلات مناسب چیز عجیبی نیست فقط کافیه ژن رانتی و پولداری داشت!
سیستمی که چهارچوبش درست باشد قطعا با انتقاد نمیلرزد! بلکه با بازبینی و اصلاح ارتقاء پیدا میکند. با روندی که در سطح کشور (و جهانی) شاهد هستیم ناگزیر برخی از رشته ها حذف یا ادغام خواهند شد اگرچه هنوز در کشور ما بدیهیات همان رشته ها هم بدرستی اجرا نشده است. با وجود تعداد زیادی متخصص، هنوز یک کتاب جامع در مورد منابع خوراک بومی در کشور وجود ندارد، بسیاری از نژادهای بومی از بین رفته اند، تلفات دام و طیور به دلیل بیماریها و سو مدیریت در کشور زیاد است و،،، همه موارد نشان میدهد وضعیت شاتل مجموعه کشاورزی چگونه است! خانه از پای بند ویران است خواجه در بند نقش ایوان است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
از من و امثال من گذشته بخوام اسم و رسم بزارم . از کلیات پیامهاتون متاسفانه فقط و فقط متوجه بی تجربگی شما شدم . البته عیب نیست ماهم از روز اول چیزی بلد نبودیم و فکر میکردیم دنیای علم و صنعت باید در برابر ما سر تعظیم فرود بیاره و ازین دست رویاها .سعی میکردیم آسمون و زمین رو نقد کنیم چون فکر میکردیم میفهمیم . و نکته بعد اینکه اینجای جای اثبات چیزی نیست ما کارمون رو در عمل کردیم که امیدوارم به درد چهار نفر بخوره .کسی توی این رشته و تخصص دنبال شهرت بین المللی نیست سرکار خانم این چیزها توی ایران انقدر پر رنگ و لعاب هست بیرون اصلا خبری نیست و کسی با این کارها دنبال شهرت نمیگرده فقط بحث مالی هست در نهایت .و متوجه نشدم بالاخره در شان دکتر و مهندس نیست در ازمایشگاه باشن یا صلاحیت ندارن ؟ شما هربار یه چیز جدید میگی .
قشلاقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
0
0
از ماست که بر ماست
چه کلام زیبایی دارد حکیم سخن ور ناصر خسرو در شعر عقاب و پایان زیبای شعر که میفرماید
چون‌ نیک نظر کرد و پر خویش بر او دید
گفتا، زه که نالیم که از ماست که بر ماست
وقتی امضای چهار تن از مسئولین و بزرگان سازمان دامپزشکی را در این دستورالعمل یا ....... بزرگ میبینیم
ما هم میگوییم ,
زه که نالیم که از ماست که برماست
مهندس الکترونیک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
0
0
علوم دامی شد شغل باید سر دست کردن توی مقعد گاو مردم از دامپزشک اجازه بگیره
درحالی که کارگران زحمت کش افغانستان ما در گاو داری
هم سم چینی می کنن هم تلقیح می کنند هم تزریقات و تست آبستنی و واکسن و درمان
بیاید آموزش ببینید تعمیرات انجام بدهید
نظر شما
ادامه