کد خبر: ۶۰۴۲۶
 

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: پس از پایش انجام شده در محدوده سد شهید کاظمی و رودخانه زرینه‌رود موردی از تلفات کاکایی‌ها در این شهرستان مشاهده نشد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «آوات بازیار» اظهار داشت: طبق پایش‌های انجام گرفته که توسط اکیپ‌های شبکه دامپزشکی و اداره محیط زیست از سد شهید کاظمی انجام گرفت، هیچگونه موارد مرگ و میر مشکوک پرندگان آبزی و کنار آبزی و حتی کاکایی‌ها مشاهده نشده است.

وی اضافه کرد: در روزهای گذشته تصاویری در فضای مجازی در محدوده سد شهید کاظمی منتشر شده بود که در آن تصاویری از تلف شدن کاکایی‌ها منتشر شده بود که در پی انتشار این تصاویر اکیپ‌های مشترک شبکه دامپزشکی و محیط زیست برای بررسی بیشتر موضوع به محل اعزام شد که با وجود تلاش و گشت زنی هیچ گونه تلفات پرندگان مشاهد نشد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: اگر کسی در حاشیه سد شهید کاظمی و حاشیه رودخانه زرینه رود از محل تلفات خبر دارد به ما اطلاع دهندکه کارشناسان دامپزشکی و محیط زیست به محل مراجعه کنند.

"بازیار" افزود: هرساله در هنگام بهار بیش از چهار هزار کاکایی و پرندگانی از خانواره اردک‌سانان، باکلان‌ها، کشیم و دیگر پرندگان آبزی و کنارآبزی بر روی صخره‌های جزایر حاشیه این سد اقدام به آشیانه‌سازی، تخم‌گذاری و جوجه‌آوری می کنند.

کاکایی با نام علمی  Larus در سرتاسر جهان پراکنده است و تنوع گونه‌های آنها در نیمکرهٔ شمالی از دیگر نقاط جهان بیشتر است؛ این نوع از پرندگان دارای جثه‌ای متوسط تا بزرگ هستند و رنگشان معمولاً سفید یا خاکستری است که اغلب نشانه‌های سیاه ‌رنگی برروی بال یا سرشان دارند .

کاکایی‌ها از ماهیان، سخت‌پوستان، نرم‌تنان، حشرات، لاشهٔ حیوانات و نیز میوه‌ها و مواد گیاهی تغذیه می‌کنند .

این پرندگان بیشتر در جزایر دریاچه ارومیه اقدام به تخمگذاری می‌کردند که به علت تغییرات شرایط این دریاچه، چند سالی است اقدام به تخم‌گذاری در جزایر سد شهید کاظمی بوکان می‌کنند .

سد شهید کاظمی بوکان با دارا بودن دهها جزیره کوچک و بزرگ از جمله جزیره "خوشه‌دره" و "نظرگاه" و دیگر جزایر کوچک به مامن و زیستگاه انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی بخصوص کاکایی‌ها تبدیل شده است .

 

نظر شما
ادامه