کد خبر: ۶۰۴۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد از موفقیت دامپزشکان این دانشکده در نجات جان یک قلاده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده ی گلول و سرانی(خراسان شمالی) خبر داد.

دکتر جواد خوش‎نگاه گفت : به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر پیدا شدن بدن نیمه جان یک گونه کمیاب پلنگ ایرانی(Panthera pardus ciscaucasica) توسط کارشناسان اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی (واقع در شمال شیروان - خراسان شمالی)‌ اقدام سریع و به موقع گروه تخصصی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد (به عنوان تنها مرکز تخصصی درمانی دامپزشکی در شرق کشور) منجر به نجات جان این گونه ی حیات وحش گردید.

این متخصص بیماریهای داخلی حیوانات خانگی افزود : نتایج بررسی های انجام شده بر روی این گونه حیات وحش توسط اینجانب و دکتر مهری متخصص کلینیکال پاتولوژی نشان دهنده ابتلای آن به عفونت نادر Hepatozoon (انگل خونی هپاتوزون) بود که به دنبال بستری بیمار و یک دوره درمانی دارویی، بهبودی کامل حاصل گردید.

دکتر خوش‎نگاه در ادامه اظهار داشت : خوشبختانه به دنبال نجات جان این پلنگ، حیوان برای ارزیابی و ترمیم جراحات ناحیه دهان و دندان، به تیم جراحی و رادیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد (دکتر امامی، دکتر محمدنیا و دکتر میرشاهی) ارجاع گردید.

به گفته وی، گزارش کامل روند تشخیص و درمان این پلنگ، برای انتشار به نشریه معتبر Journal of Wildlife Diseases ارسال شده است.

گفتنی است پلنگ یاد شده در حال حاضر جهت تحقیقات بیشتر به پارک ملی پردیسان واقع در تهران منتقل شده است.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر شاهو قهرمانی.رزیدنت پاتولوژی
|
-
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
0
0
سرور عزیز من جناب آقای دکتر محمدنیا که اتفاقا جراح هم باشن، احتملا شهرکرد تشریف دارن نه مشهد، نه؟!؟
مهرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
0
0
دکتر محمد نیا عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی و استاد بخش جراحی دانشکده دامپزشکی مشهد هستند.قبلا شهرکرد بودند.
نظر شما
ادامه