کد خبر: ۶۰۴
رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گفت: براساس آزمایش انجام شده اشکالات جزیی در فرآورده‌های سوسیس و کالباس مشاهده شده که به معنای آلودگی نیست، بلکه دارای عدم تطابق با استاندارد است...
A0688920

سیدنظام‌الدین برزگری در مورد نتایج آزمون برنج خارجی گفت: نتایج کمیته تخصصی بررسی آلودگی برنج خارجی که از روز شنبه هفته پیش تشکیل شد و بر روی 100 نمونه برنج خارجی آزمایش انجام گرفت، روز شنبه 18 مهر به اطلاع عموم می‌رسد.
رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران خاطرنشان کرد: چهارشنبه‌شب نتایج آزمون از دستگاههای آزمایش‌‌کننده شامل معاونت تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بازرگانی، وزارت بهداشت و سازمان استاندارد، از طرف وزارت صنایع مشخص می‌شود، اما بعد از اظهار نظر متخصصان چهار دستگاه، روز شنبه نتایج به اطلاع مردم می‌رسد.
برزگری در مورد آلودگی برنج قبلی اعلام شده به فلزات سنگین افزود: نتیجه آزمون قبلی از یک آزمایشگاه بود، اما در مسائل مهم و ملی باید آزمایش‌ها به صورت سری انجام شود، همان‌طور که برای مشخص کردن 10 پی‌پی‌بی در مورد آفلاتوکسین پسته سه نمونه 10 کیلوگرمی آزمایش می‌شود و سپس نتایج سه آزمون به صورت میانگین اعلام می‌شود.
وی افزود: آزمایش‌ها در حال حاضر توسط کمیته تخصصی تکمیل‌تر و دقیق‌تر زیر نظر متخصصان چهار وزارتخانه انجام شده و روز شنبه اعلام خواهد شد.
رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران درمورد جزئیات این آزمایش گفت: نتایجی که توسط متخصصان چهار دستگاه به دست می‌آید، به صورت پلمپ شده به دست ما می‌رسد و من خود تاکنون از جزئیات نتایج خبر ندارم، اما روز شنبه این نتایج از پلمپ خارج شده و در حضور متخصصان چهار وزارتخانه که افراد دارای تحصیلات سطح‌بالا در آن حضور دارند، تصمیم‌گیری و اعلام می‌شود.

*سوسیس و کالباسها آدم کش نیستند

برزگری در خصوص آلودگی سوسیس و کالباس نیز گفت: براساس آزمایش انجام شده اشکالات جزیی در فرآورده‌های سوسیس و کالباس مشاهده شده که به معنای آلودگی نیست، بلکه دارای اشکالات جزیی و عدم تطابق با استاندارد است که در این زمینه طبق قانون به تعلیق پروانه برخی واحدهای تولیدی به مدت 3 ماه اقدام شده است.
وی تأکید کرد: به هیچ وجه آلودگی در سوسیس و کالباس وجود نداشته و در کالباس مرغ زیر ذربین پوست مرغ دیده شده که مطابق استاندارد نیست، اما پوست مرغ آدم‌کش و آلوده نیست و در منزل نیز به مصرف افراد می‌رسد، اما مطابق استاندارد نباید این قسمت در کالباس وجود داشته باشد.
رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تأکید کرد: طبق قانون در مواردی که اشکالات جزیی وجود دارد اخطار داده می‌شود و تعلیق پروانه به مدت 3 ماه انجام می‌شود که اگر ظرف 3 ماه مشکل رفع شود،‌به تولید برمی‌گردد وگرنه پروانه باطل خواهد شد.
برزگری در پاسخ به این سؤال که چند پروانه تعلیق شده است گفت: حدود 18 فرآورده سوسیس و کالباس از کارخانه‌های مختلف دارای اشکالات جزیی بودند که از حدود 5 تا 6 کارخانه به دست آمده است.
وی افزود: مشکل سوسیس و کالباس بحث کیفیت و در محدوده اشکالات جزیی بود که مجازاتش تعلیق پروانه است، اما در رابطه همه کالاهای مشمول استاندارد اجباری اگر اشکال جزیی مشاهده کنیم ،‌براساس قانون اخطار داده و تعلیق می‌کنیم.
رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در مورد استفاده از رگ و پی در سوسیس و کالباس گفت: مثلاً در کالباس گوشت نباید رگ و پی وجود داشته باشد، گرچه این اشکال جزیی است، اما آلوده و آدم‌کش نیست.
برزگری در ادامه افزود:‌ کالباس 60 درصد گوشت در آزمون کمتر از آن حدود 55 درصد گوشت خالص داشته و 5 درصد آن رگ و پی بوده که وجود آن در کالباس حرام نیست.
وی در مورد استفاده از بخش‌های حرام گفت: به هیچ‌وجه قسمت‌های حرام در سوسیس و کالباس دیده نشده است و این با عقل سازگار نیست کارخانه‌ای که صادرات به خارج از کشور دارد بخواهد بخش‌های حرام را در محصول خود بکار گیرد.
رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تأکید کرد: برند یکی از کارخانه‌های تعلیق شده در کشور مالزی یک برند مشهور است، بنابراین مشکلات سوسیس و کالباس جزیی بوده که با استاندارد همخوانی نداشته ،‌اما نمی‌توان گفت آلوده بوده است.
وی تأکید کرد:‌باید نظارت بیشتری بر کالاهای دارای استاندارد اجباری اعمال شود.

 

 

نظر شما
ادامه