کد خبر: ۶۰۳۶۱

کروکودیل بزرگترین دوزیست خزنده روی کره زمین و از نظر علمی زیرمجموعه ای از تمساح سانان است. این خزندگان در مدخل رودخانه ها، آب های راکد، آب های نسبتاً شور و نیز آب های شیرین زندگی می کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، براساس شواهد تاریخی موجود گفته می‌شود نخستین بار همزمان با حیات دایناسورها موجودی شبیه کروکودیل روی زمین مشاهده شده است. هم اکنون در بیش از ۵۰ کشور جهان پرورش این خزنده برای بهره‌برداری از پوست، گوشت و خون آن رایج است.

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان ملایردرباره زیستگاه اصلی کروکودیل ها می گوید: این حیوانات در تمامی مناطق گرمسیری آفریقا، آسیا، استرالیا و آمریکا حضور دارند و چون حیوانات خونسردی هستند و توانایی تولید گرما ندارند، از خورشید گرمای لازم را دریافت می‌کنند.

«دکتر ابراهیم نعمت‌گرگانی» با بیان اینکه سایز کروکودیل ها بسته به گونه آنها متفاوت است و بزرگترین آنها بیشتر در آب های شور رود نیل زندگی می کنند، ادامه می دهد: کروکودیل‌های ماده به طور معمول دو بار در سال یکبار اواخر اسفندماه و دیگری اوایل تابستان در شن های گرم ساحلی تخم گذاری می کنند و در هر بار تخم گذاری، بسته به گونه هایشان بین ۲۰ تا ۸۰ تخم می‌گذارند و به مدت دو تا سه ماه از آن‌ها محافظت می کنند.

وی ادامه می دهد: البته متأسفانه ۹۰ درصد از تخم ها بعد از تولد و قبل از رسیدن به سن بلوغ از بین می روند. نکته جالب دیگر درباره کروکودیل ها این است که جنسیت آنها از نظر ژنتیکی تعیین نمی شود یعنی کروموزم جنسی ندارند و می‌توان پیش از تولد، جنسیت آنها را بسته به اینکه در چه شرایط دمایی تخم‌ها هچر می شوند، تشخیص داد. اگر تخم ها در دمای ۳۱.۶ درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند منجر به تولید کروکودیل های نر و خارج از این بازه دمایی، معمولاً در دمای پایین تر کروکودیل های ماده تولید می شود.

نعمت‌گرگانی به تغذیه این حیوانات اشاره می کند و یادآور می شود: غذای بچه های بیشتر کروکودیل ها، حشره است اما به محض اینکه کمی بزرگتر می شوند نوزاد قورباغه، خرچنگ، میگو و ماهی های کوچک را می خورند و هنگامی که بزرگتر شدند شروع به خوردن ماهی های بزرگتر، لاک پشت ها، پستانداران و دیگر حیوانات می کنند.

وی با بیان اینکه پرورش کروکودیل پس از فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر بلامانع بودن این امر و پرورش به عنوان حیوانات پوستی از سال ۸۷ در ایران آغاز شد، اظهار می کند: با توجه به اینکه در ایران واحدهای فرآوری این حیوان حرام گوشت از جمله دباغی پوست را نداریم، عمدتاً به صورت زنده به منظور کاربردهای پزشکی و صنعتی به کشورهای جنوب شرقی آسیا و اروپا صادر می شود.

پرورش کروکودیل یکی از اقتصادهای نوظهور در ایران است که به علت کاربردهای پزشکی، صنعتی و گردشگری تمرکز بسیاری از تولیدکنندگان بخش خصوصی را به سمت خود جلب کرده است.

طبق تحقیقات انجام شده، ماده ای به نام کروکودیلین در خون این دوزیست وجود دارد که این عامل ۵۰۰ برابر قوی‌تر از آنتی بیوتیک‌های موجود است و در محیط آزمایشگاهی نیز تأثیر فوق‌العاده سریع آن بر روی ویروس ایدز مشاهده شده است. امروزه خون این حیوان به صورت لیتری به فروش می رسد. از گوشت کروکودیل نیز برای درمان رماتیسم، آسم و دردهای عضلانی و از پودر استخوان آن بعد از فرآوری برای سرطان پوست استفاده می شود همچنین از دندان این حیوان برای ساخت دستبند، گردنبند و دسته کلید و نیز از پنجه آن برای ماساژ استفاده می شود و پوست آن به صورت طاقه ای در جهان به فروش می رسد.

شهرستان ملایر نیز از این بازار جهانی عقب نمانده و با راه اندازی واحد پرورش کروکودیل در سال ۹۷ فرصت ورود به این اقتصاد جهانی را برای خود فراهم کرده است.

سرمایه گذار واحد پرورش دهنده کروکودیل در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این واحد در کیلومتر ۸ جاده اراک و نزدیک به روستای جوراب با همکاری فرمانداری ویژه ملایر و سایر دستگاه های مرتبط احداث و راه اندازی شده است، اعلام می کند: از سال ۷۵ به دنبال اجرایی شدن این طرح بودم که سرانجام موفق به اخذ مجوز در سال ۹۶ شدم و اواخر سال ۹۷ این طرح در زمینی با مساحت ۴۰۰۰ مترمربع با اعتباری افزون بر ۶۵ میلیارد ریال اجرایی شد.

«محمدحسین جلیلی» به ظرفیت ۶۰۰ سر کروکودیل در این مزرعه اشاره می کند و ادامه می دهد: این واحد نخستین مزرعه پرورش کروکودیل در خاورمیانه با این ظرفیت است که در حال حاضر ۵۳ سر کروکودیل از گونه پروسوس یا همان آب شور که گونه ای استرالیایی است و از جزیره قشم خریداری می شود، در این واحد پرورش می یابد و قیمت هر کروکودیل حدود ۶۵۰ میلیون تومان است.

وی به تمهیدات حفاظتی این مزرعه اشاره می کند و می گوید: اطراف سوله های نگهداری کروکودیل ها به منظور ایمنی بیشتر دو لایه فنس کشی شده و با توجه به اینکه کروکودیل ها برای فرار علاقه زیادی به حفر کانال و تونل دارند، از کف زمین به داخل به قطر ۳۰ متر حفر و با سیمان و بتن پوشیده شده است.

جلیلی با بیان اینکه این دوزیست نسبت به شرایط دمایی بسیار حساس است به طوریکه حتی تعیین جنسیت این حیوان بسته به شرایط دمایی صورت می گیرد، خاطرنشان می کند: در واحدها سنسورهای حرارتی به منظور کنترل دمای محیط و نگهداشتن دما در شرایط استوایی یعنی ۳۰ درجه سانتی گراد وجود دارد همچنین مدت زمان بالغ شدن کروکودیل ها ۱۲ سال برای جنس نر و ۱۵ سال برای جنس ماده است و طول بالغ آنها به هفت و نیم متر می رسد البته طبق بررسی های بخش شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان همدان کروکودیل های این مزرعه به دلیل وجود شرایط مناسب زودتر بالغ می شوند.

وی به خبرنگار ایسنا می گوید: برای تغذیه این کروکودیل ها از گوشت، ماهی و به طور عمده مرغ استفاده می شود و این مزرعه ۱۲ نفر را تاکنون مشغول به کار کرده است و تا قبل از شیوع بیماری کرونا به طور متوسط روزانه ۶۰۰ نفر گردشگر داخلی و حتی در مواردی گردشگر خارجی از این واحد بازدید کردند.

جلیلی بیان می کند: تمام این کروکودیل ها به صورت زنده به کشورهای جنوب شرقی آسیا و اروپا صادر می شود و مصرف داخلی ندارد البته در شرایط کنونی و با توجه به شیوع بیماری کرونا ظرفیت را افزایش ندادیم و صادرات و واردات این حیوان دوزیست به علت مشکلات حمل و نقل تعطیل همچنین از زمان شیوع بیماری کرونا بخش بازدید گردشگران از مزرعه نیز تعطیل شده است.

این سرمایه گذار ادامه می دهد: لازم به ذکر است تعطیلی صادرات و واردات این حیوان دوزیست و نیز تعطیلی بخش گردشگری این مزرعه به علت شیوع بیماری کرونا بین افراد است و این بیماری تأثیری بر کروکودیل ندارد.

وی یادآور می شود: با توجه به موفقیت آمیز بودن این طرح که علاوه بر تولید و درآمدزایی، فرصت گردشگری و اشتغال را فراهم کرده است، به دنبال اخذ مجوز برای احداث پارک آبی در دو فاز، احداث هتل در یک فاز، احداث چهار خط زیپ لاین و تله کابین در یک فاز و نیز احداث پیست موتور چهار چرخ در یک فاز در زمینی به مساحت ۱۱۴ هکتار در نزدیکی همان منطقه هستیم که اعتبار لازم فراهم بوده و فقط نیازمند حمایت و فراهم کردن مجوزهای لازم است.



نظر شما
ادامه