کد خبر: ۶۰۲۴۷

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار ایران از پیشی گرفتن سرما در مهرماه امسال و شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی کشورها از جمله کشورهای آسیای میانه که در مسیر پرندگان مهاجر به ایران هستند، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «رضا ترکاشوند» روز شنبه افزود: بنابراین انتظار می‌رود تولیدکنندگان اصول بهداشتی و مسائل امنیت زیستی و قرنطینه ای را به شکل ویژه رعایت کنند تا دچار مشکل نشوند.

وی اظهارداشت: اکنون دستور العمل‌هایی توسط سازمان دامپزشکی کشور در خصوص مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تهیه و به استان‌ها ابلاغ شده است

اجرای حق بیمه جدید مرغداران از مهرماه

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار کشور درباره بیمه تصریح کرد: از ابتدای سال تا شهریورماه جاری در رابطه با بحث بیمه، ضریب ریسک، سهم دولت، حق بیمه‌گذار و تعهداتی که صندوق بیمه در خصوص خسارت‌ها باید بپذیرد رایزنی‌هایی صورت گرفت که حاصل آن این شد که حق بیمه امسال برای مرغ تخم‌گذار در مجموع ۳۳ هزارو ۹۲۰ تومان تعیین شود.

ترکاشوند اضافه کرد: سهم دولت ۷۴ درصد، دو هزارو ۵۱۰ تومان، سهم مرغدار ۸۸۲ تومان و حداکثر تعهد با حدود ۱۰ هزارتومان افزایش به ۳۴ هزارتومان برای هر عدد مرغ مشخص شد که از ابتدای مهر ماه این مهم در دستور کار صندوق بیمه قرار گرفته است.

از سرگیری مدیریت بازار و صادرات تخم مرغ با تخصیص ذرت و سویا  در مهرماه

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار کشور درباره توزیع نهاده‌ها گفت: ابتدای مهر ماه با پیگیری‌های اتحادیه و نشست‌هایی که با مسئولین مختلف برگزار شد مسئولین پذیرفتند که نهاده‌های مورد نیاز مرغ تخمگذار باید به صورت ویژه تامین شود.

وی افزود: تا قبل از این کمتر از ۵۰ درصد نیاز مرغ تخمگذار با نرخ مصوب تامین می‌شد و حساسیتی هم برای صنعت وجود نداشت ومسئولین این موضوع را جدی دنبال نمی کردند اما پس از پیگیری ها مشخص شد در بخش مرغ تخمگذار گله ها مولود محسوب می شوند و اگر نهاده مورد نیاز این بخش تامین نشود به حذف گله ها می انجامد که امنیت غذایی را با مخاطره روبرو خواهد کرد.

ترکاشوند اظهارداشت: بنابراین موافقت کردند که کل نیاز نهاده های مرغ تخمگذار ماهانه تامین شود از سوی دیگر اصلاح قیمت مصوب هم براساس همین موضوع با تامین ۱۰۰ درصدی مورد موافقت قرار بگیرد در واقع ما به دو دستاورد مهم دست پیدا کردیم.

وی اضافه کرد: بنابراین عرضه نهاده‌ها به مرغ تخمگذار به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت اما شیوه عرضه آن از طریق بازارگاه و بدون دخالت تشکل ها و حتی جهاد استان ها حاصل شده است گرچه این روش دارای مشکلات زیاد و مورد تایید  اتحادیه نبود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار کشور تصریح کرد: منظور از عدم تایید این شیوه بحث عدم استفاده از سیستم بازارگاه نیست بلکه روش توزیع که اکنون در حال انجام است و این روش به طور  ۱۰۰ درصد دولتی و متمرکز دنبال می شود که ایراداتی دارد که باید به آن پرداخته شود اما برای این که ما زمان را  از دست ندهیم اتحادیه طی پیام های ویژه ای موضوع را اعلام و اطلاع رسانی کرد و مطابق آن شیوه های اجرایی این شیوه از همان  اول به مسئولین منتقل شد و همچنان پیگیری می شود تا با رفع مشکلات اجرایی تاجایی که امکان دارد مرغ داران سهمیه نهاده خود را تحویل بگیرند.

وی اظهارداشت: یکی دیگر از مشکلات این شیوه، نبود اطلاعات دقیق از میزان نهاده های تخصیصی به مرغداران است که اتحادیه به عنوان متولی بخش تولید بتواند با قاطعیت کاستی ها را دنبال کند.

عرضه قابل توجه کنجاله سویا در هفته آتی 

ترکاشوند ادامه داد: جدا از همه انحرافات در میزان و عدم تخصیص و فقدان اطلاعات در سامانه های مرتبط منعکس شده در مجموع پس از رفع برخی ایرادات اعلام شده گزارش ها حاکی از آن است که تخصیص ذرت برای مرغداران بهتر از تخصیص کنجاله سویا بوده است اما با پیگیری های اتحادیه طی روزهای گذشته از شرکت پشتیبانی امور دام کشور قرار شد در هفته جاری میزان قابل توجهی کنجاله سویا عرضه شود

وی گفت: از سوی دیگر مسئولین وزارت جهاد کشاورزی و معاون صنایع تبدیلی کسب و کارهای کشاورزی قول دادند که ۱۰۰ درصد سهم ماهیانه مرغ تخمگدار به طور حتم با نرخ مصوب تامین شود که امیدواریم با این اقدامات بخش عمده مشکلات حل شود.

وی افزود: گرچه بخاطر روش جدید توزیع نهاده ها از سامانه بازارگاه به صورت عملیاتی تامین ۱۰۰ درصدی که داشتند اتفاق نیفتاد اما این را باید به حساب مرحله گذر بگذاریم و پس از این مرحله در ماه های بعد بتوانیم از سهمیه به طور کامل استفاده کنیم.

بیش از ۱۵ هزارتومان قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار کشور درباره قیمت تمام شده تخم مرغ گفت: در ازای نهاده تحویل داده شده در ۶ ماهه ابتدای سال که از لحاظ ما ۳۰ تا ۵۰ درصد از طریق یارانه بوده قیمت تخم مرغ بالاتر از ۱۵ هرارتومان تمام می شد.

وی اضافه کرد: پس از نشست مشترک تولیدکنندگان با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و تایید اینکه همه نهاده مورد نیاز این بخش به طور ۱۰۰ درصدی با نرخ مصوب تحویل داده می شود براین اساس قیمت تخم مرغ ۱۲ هزار تومان تامین شد.

ترکاشوند افزود: از سوی دیگر ما با التهاب های بازار تخم مرغ در پایان شهریور ماه و مهرم ماه روبرو شدیم که متاسفانه برای جامعه هدف و مسئولین کشور که ارتباطی با شرایط تولید نداشتند این وضعیت قابل تحمل نبود و فضاسازی زیادی دراین خصوص انجام شد که این شرایط در اصل حاصل بی نظمی بود که برای صدور مجوز صادرات توسط یکی از دستگاه ها صورت گرفت.

وی ادامه داد: صنعت به عنوان تامین کننده نیاز مردم با همراهی مسئولان تنظیم بازار و کمک تعداد زیادی از تولید کنندگان  و صادر کنندگان بزرگ ابتدا تخم مرغ میادین بزرگ میوه و تره بار تهران و تعدادی از فروشگاه های زنجیره ای را با نرخ مصوب تامین کردیم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار کشور افزود: در بحث قیمت ما تاکیدی به عین قیمت مصوب در استان ها نداشتیم و خود استان ها با توجه به مشکلات و رایزنی هایی که داشتند با قیمت های مناسب توافق کردند تا نیاز تنظیم بازار را تامین کنند.

وی در پاسخ به برخی تولید کنندگان درباره این موضوع که همه نهاده های تولید خود را با نرخ مصوب دریافت نکرده اند که اکنون باید تخم مرغ را با نرخ مصوب عرضه کنند گفت: این موضوع منطقی است و ما تلاش کردیم در حد تنظیم بازار مراکز عمده عمل کنیم و از هرگونه دخالت دستگاه های نظارتی با این اقدامات جلوگیری شده است و اگر چنانچه تامین ۱۰۰ درصد ذرت و سویا تا پایان مهرماه عملی شود برنامه ما برای تداوم مدیریت بازار و صادرات اجرایی می شود.

ترکاشوند افزود: با توجه به هماهنگی های وزارت جهاد کشاورزی و با تداوم مدیریت بازار و صادرات می توانیم به طور قطع  از زیان تولیدکنندگان جلوگیری کنیم

 

نظر شما
ادامه