کد خبر: ۶۰۲۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

به‌مناسبت هفته دامپزشکی گزارشی از فعالیت‌های ناجیان حیات وحش تهیه شده که نشان می‌دهد چگونه دامپزشکان با تلاش خود سبب کمک به حیوانات آسیب‌دیده می‌شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، دامپزشکان ناجیان حیات‌وحش آسیب‌دیده و حفاظت از محیط زیست هستند که در برهه‌های مختلف شاهد فعالیت‌های خوب آنها در سطح کشور بودیم.

یک خرس در  استان البرز که دو سال پیش در تصادفی به شدت مصدوم و راهی بیمارستان دامپزشکی شد، در حال حاضر با کمک ناجیان حیات‌وحش در کوه و دشت‌های حفاظت شده استان در حال زندگی بوده و زندگی طبیعی خود را مدیون جراحی‌های دامپزشکان است.

دامپزشکی حیات وحش کمتر از 10 سال است که در کشورمان فعالیت پر رنگی دارد، تعداد کم دامپزشکان مسلط به طبابت حیات وحش، نبود امکانات و منابع مالی دولتی، ضعف آگاهی و شناخت عمومی از آسیب‌دیدگی در جانوران و محدودیت‌های نوآوری علمی از  جمله مشکلات این عرصه است.

«دکتر امید مرادی» یکی از دامپزشکان این عرصه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با بیان اینکه جراحی‌ها و درمان‌های مختلفی بر روی گونه های وحشی تصادفی، آزاردیده و آسیب‌دیده از سوی شکارچیان را به عنوان دامپزشک معتمد سازمان حفاظت محیط زیست انجام دادم گفت: سابقه درمان 250 گونه حیوانات وحشی در بیمارستان دارم.

 وی افزود: همه ما دامپزشکان این حیوانات را عنصری از مخلوقات طبیعت و سرمایه ملی می‌دانیم.

متخصص جراحی حیوانات با بیان اینکه در این 11سال گونه‌های مختلفی در بین پرندگان وحشی، گربه سانان، سگ سانان، خزندگان و پستانداران بزرگ مورد معاینه و درمان قرار داده‌ایم" افزود: بالغ بر 300 میلیون در زمان گذشته جهت درمان رایگان و داوطلبانه جانوران متحمل هزینه شدیم اما از تجربه‌مان رضایت داریم.

مرادی با اشاره به اینکه اگر تعداد اندکی از این گونه‌های آسیب دیده به زندگی طبیعی خود برگردند دامپزشکان ثمره زحمت خود را دیده‌اند بیان کرد: دامپزشکان فعال در حوزه امداد و درمان حیات وحش باید بیش از پیش از سوی سازمان محیط زیست حمایت شوند.

وی با اشاره به اینکه نقش دامپزشکی و اهمیت حضور آنها در عرصه محیط زیست و مدیریت حیات وحش بر کسی پوشیده نیست تصریح کرد: در تمام دنیا دامپزشکان در کنار اکولوژیست و متخصصان حفاظت و محیط‌بان‌ها فعالیت دارند و از تجربه درمانی و کلینیکال آنها در نجات گونه‌های آسیب دیده‌ بهره‌مند می‌شوند.

متخصص جراحی حیوانات با عنوان اینکه در کشور ما اغلب گونه‌های وحشی در اثر تصادفات جاده‌ای با خودروها، شکار و آزار افراد، هجوم حیوانات دیگر یا سقوط از موانع دست ساخته در برخی عرصه‌های طبیعی دچار مصدومیت می‌شوند خاطرنشان کرد: در چنین مواقع عدم انجام امدادهای دامپزشکی ممکن است به از دست دادن جانشان منجر شود.

مرادی گفت: امیدواریم دامپزشکی حیات وحش در کشور بیش از پیش توسعه یابد تا مانع تلفات گونه‌های وحشی قابل بازگشت به طبیعت شوند.











انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک حیات وحش
|
France
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
0
0
احتمالا منظورشان ۲۵۰ عدد بوده نه ۲۵۰ گونه اینجانب با سابقه ۲۰ سال دامپزشکی حیات وحش در معروفترین باغ وحش های ایران و اروپا ۲۵۰ گونه را هنوز معاینه و درمان نکرده ام
نظر شما
ادامه