کد خبر: ۶۰۲۳۱

مدیرکل اداره دامپزشکی خوزستان گفت: بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که تاکنون دام و طیور به ویروس کرونا مبتلا نشده اند، اما رعایت اصول بهداشتی امری ضروری برای جلوگیری از این اتفاق است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر مصطفی کنار کوهی» مدیرکل اداره دامپزشکی خوزستان اصلی‌ترین وظیفه دامپزشکی را تامین بهداشت دام در زمان حیات عنوان کرد و گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، تب برفکی ناشی از کوچ عشایر، ال اس دی یا لمپی اسکین، طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا پی پی آر از جمله بیماری‌های دام هستند.

او درخصوص شیوع بیماری کرونا در دام و طیور بیان داشت: این بیماری ژنتیکی جهش یافته آن گونه در بدن انسان عمل می‌کند، در حیوانات بروز نمی‌کند، اگرچه ماهیت ویروس کرونا براساس مطالعات علمی موجود، بسیار متفاوت است و پیش بینی درباره عملکرد آن کاری دشوار است.

کنار کوهی اظهار داشت: براساس آخرین یافته‌ها و آزمایشات، ویروس کرونا در انسان آلوده به بدن حیوان وارد شده، اما ایجاد بیماری نکرده است و تاکنون تلفاتی به این دلیل در خانواده دام و طیور در سطح استان خوزستان مشاهده نشده و با توجه به اینکه جزو بیماری اخطار دادنی در تشکیلات جهانی نیست، برنامه خاص و سرویس ویژه‌ای در کادر دامپزشکی در نظر گرفته نشده، البته آموزش‌های لازم از طریق کارشناسان و ناظران در کشتارگاه‌ها و مراکز عرض و فروش برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس و آلوده شدن دام‌ها ارائه شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه احتمال انتقال ویروس کرونا به فرآورده خام دامی پس از کشتار از طریق ترشحات، افراد آلوده و مبتلا به این بیماری وجود دارد، بیان کرد: با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از سوی توزیع و عرضه کنندگان مواد گوشتی و سپس مصرف کنندگان به راحتی می‌توان آن را کنترل کرد.


نظر شما
ادامه