کد خبر: ۶۰۲۳۰

مدیرکل دامپزشکی گلستان با بیان این که پیشگیری بهترین راهکار در بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است، گفت: مراکز پرورش طیور در حاشیه خلیج گرگان به صورت مستمر پایش می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر غلامرضا محرابی» اظهارکرد: پرندگان مهاجر از کشورهای مختلف آمده و قابل رصد و پایش ۱۰۰ درصدی نیستند.

وی افزود: این پرندگان در مسیر خود در جاهای مختلف نشسته و استراحت می کنند و دانه می خورند و اگر بیماری واگیر پرنده در آن نقاط باشد می توانند بیماری ها را به راحتی منتقل کنند.

محرابی ادامه داد: بنابراین ما با همکاری محیط زیست تمام مناطقی که این پرندگان می نشینند مانند اطراف تالاب ها و خلیج را پایش می کنیم.

وی گفت: از مرغداری هایی که نزدیک این مناطق هستند هم هفته ای یکبار نمونه‌برداری منظم و دقیقی صورت می گیرد تا تلفات غیرعادی نداشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی گلستان به مردمی که طیور بومی نگه می دارند، توصیه کرد که به هیچ وجه این طیور آزاد نباشند و آنها را در فنس نگهداری کنند.

وی بیان کرد: بسیاری از کشورهای دنیا که با آنفلوانزا درگیر شدند از طریق مرغ های محلی بوده است.

محرابی گفت: به این منظور هم برای پیشگیری از بیماری و هم برای کمک به معیشت روستاییان، در پاییز سال گذشته یکبار با واکسن نیوکاسل تمام طیور بومی و سایر ماکیان مانند اردک، غاز و کبوتر و غیره که به تعداد یک میلیون و۵۰۰ هزار قطعه بودند را رایگان واکسینه کردیم.

وی توضیح داد که این عمل در خرداد، تیر و مرداد هم تکرار کرده و دوباره واکسن تأمین شده تا بزودی این اقدام را تکرار کنیم.

محرابی افزود: هدف اصلی این است که از طریق گنجشک و کبوتر و لباس کارگران بیماری ها به واحدهای صنعتی منتقل نشود.

وی گفت: با اجرای این اقدامات در چهار ماه گذشته هیچ کانونی برای معدوم سازی در مرغداری های صنعتی نداشتیم.

محرابی تأکید که ممنوعیت خرید و فروش مرغ زنده هم به قوت خود باقی است.

 

نظر شما
ادامه