کد خبر: ۶۰۲۲۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

دامپزشکان، سربازان گمنام بهداشت جامعه

دکتر حامد محمدزاده

دامپزشک، مسئول فنی داروخانه دامپزشکی

چهاردهم مهرماه روز ملی دامپزشکی است. قشری زحمتکش و بیادعا که نقشی مهم ولی کمتر دیده شده در بهداشت و سلامت جامعه دارند؛ افرادی که دوشادوش پزشکان و کادر درمانی انسانی در سنگرهایی دیگر به پاسداشت سلامت و بهداشت جامعه اشتغال دارند.

در ممالک توسعه یافته، دکتر دامپزشک همردیف با یک پزشک در بهداشت عمومی جامعه مؤثر و قابل احترام است، ولی با کمال تأسف باید اظهار داشت که در کشور عزیزمان ایران هنوز جایگاه واقعی و اصلی دامپزشکان به درستی تبیین نشده است.

هر چند که پیشوند «دام» در کنار نام «پزشک» در نگاه عمومی جامعه نشانه سروکار داشتن دکتر دامپزشک صرفا با دام است، اما واقعیت این است که در چرخه بیماریها و جلوگیری از روندهای ایجاد یک بیماری بخصوص بیماریهای قابل انتقال بین دام و انسان و نیز در کنترل و بازرسی صنایع غذایی بخصوص با منشاء دامی، دکتر دامپزشک نقش اول را بازی می کند.

واژه «دام» به حیوانات اهلی، طیور، ماهی، زنبور عسل، كرم ابریشم، حیوانات آزمایشگاهی و حیوانات باغ وحش اطلاق می شود در واقع دامپزشکان تنها حرفه در گروه پزشکی هستند که برای طب مقایسهای تربیت میشوند.

با توجه به گستردگی و تنوع حیطه کاری دامپزشکان، در این نوشتار تنها به نقش و وظایف دامپزشکان در سلامت، بهداشت و اقتصاد جامعه بصورت اجمالی نظری افکندهایم:

 1) حفظ و ارتقای بهداشت عمومی از طریق مبارزه با بیماریهای مشترک قابل انتقال بین انسان و حیوان

از بین 1710 عامل بیماری شناخته شده در انسان 832 نوع آن بین انسان و حیوان مشترک و قابل انتقال می باشد یعنی نیمی از بیماریهای انسان با حیوانات مشترک می باشد. در حوزه پیشگیری از وقوع بیماریهای مشترک (زئونوز) دامپزشکان در صف اول مسئولیت قرار دارند.

به دلیل هزینه بالای درمان، طول درمان و در برخی موارد لاعلاج یا صعب العلاج بودن این بیماریها، سربازان گمنام خط مقدم عرصه سلامت یعنی دامپزشکان با تشخیص، پایش، کنترل، پیشگیری، حذف دامهای بیمار، آموزش عمومی و کنترل بهداشتی مواد غذایی با منشا دامی نقش مهمی در زمینه پیشگیری از این بیماریها و تامین بهداشت عمومی برعهده دارند.

 2) حفظ سرمایه دامی

جمهوری اسلامی ایران در تولید محصولات دامی جزء سی کشور اول دنیا قرار دارد. با توجه به اینکه سرمایه دامی و سرمایه گذاری انجام شده در بخش دام و طیور بیش از 450 هزار میلیارد ریال براورد می شود، این صنعت بعداز نفت یکی از مهمترین سرمایه های ملی در کشور است. حفظ و صیانت از سرمایه دامی کشور از طریق پیشگیری درمان و کنترل بیماریهای دامی از وظایف مهم دامپزشکان بشمار می رود.

 3) تحقق پایداری امنیت غذایی فرآورده های دامی

پایداری امنیت غذایی به مفهوم تامین مستمر و مکفی نیازهای غذایی جامعه به فرآوردهای غذایی با منشا دامی می باشد که این امر از طریق فراهم کردن شرایط بهداشتی برای سرمایه گذاری و تولید، کاهش تلفات دامی، کاهش ضایعات فرآورده های دامی و افزایش راندمان تولید توسط دامپزشکان محقق می گردد.

 4) تحقق بهداشت و سلامت غذایی فرآورده های دامی

در بحث بهداشت و سلامت غذایی فرآورده های دامی، علاوه بر مخاطرات بیولوژیکی (باکتریایی، ویروسی، انگلی و قارچی)، مخاطراتی از قبیل باقیمانده های دارویی به ویژه آنتی بیوتیکها، هورمونها، سموم و آفتکشها، فلزات سنگین (سرب، جیوه، کادمیوم، مس و ...) تحت نظارت و کنترل دامپزشکان مربوطه قرار دارد.

 5) نقش دامپزشکی در توسعه اقتصادی

چهل درصد جمعیت کشور را روستانشینان زحمتکش تشکیل می دهند که از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می نمایند. طبق آمار سازمان بهداشت جهاني دام؛ فعاليت هاي دامپزشکان موجب افزایش 25 درصدی توليدات كشورها می گردد.دامپزشکان از طریق مبارزه با بیماریهای دامی،کاهش تلفات و زیانهای ناشی از بیماریهای دامی و افزایش بهره وری از طریق ترویج پرورش علمی، کنترل عوامل مخل فرآیندهای طبیعی تولید از جمله بیوتروریسم در حوزه دامی به رشد و شکوفایی اقتصاد جامعه کمک می نمایند.

 6) نقش دامپزشکی در تحقیقات سلامتمحور

دامپزشکی در بستر علمی گسترده خویش، در توسعه علوم پایه و زیست شناسی، فیزیولوژی، بیوشیمی، باکتریولوژی، ویروس شناسی، انگل شناسی، آسیب‌شناسی، علوم آزمایشگاهی، تحقیقات پزشکی و داروسازی، ژنتیک، شبیهسازی سلولی و انتقال رویان، تهیه واکسن و سرم سازی و تدوین استانداردهای سنجش بهداشت و سلامت فرآورده های غذایی با منشا دامی نقش قابل توجهی دارد که هر یک از شاخه های ذکر شده فوق با انجام تحقیقات و آزمایشها در قالب علم دامپزشکی علاوه از حیطه دامپزشکی، یاری رسان دانش پزشکی نیز می باشند که ملموس ترین آن انجام مطالعات داروهای جدید و سنجش کارایی و عوارض احتمالی آنها بر روی مدلهای حیوانی قبل از مطالعات نهایی انسانی می باشد.

به امید اعتلای روز افزون دامپزشکان

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دکتراصغرشیرافکن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
0
21
بسیار عالی
ناشناس
|
Switzerland
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
0
20
ما سربازان‌گمنام ،از همه‌چی ،گمنام هستیم ،حق‌وحقوق من کارمند برابر یک‌ معلو ابتدایی است ،بااین تفاوت اون دوروز هفته میره ،درسال ،هم چهارماهی تعطیله ،الان نیز بماند ،که تعطیلند ،وما به سر کار میرویم،اونها هرگز کرونا نمیگیرند ،نه خود‌وزن وبچه‌هایشان ،اما ،ماها ،صدرهزار ،میگیریم ،چون تاساعت سه ،با صدها نفر ارباب رجوع ،مختلف درارتباطیم،حال ،ما چقدر گمنامیم ،با خودتون ،قضاوت کنید،؟ از اون‌گمنام‌تر ،هیچ ،پاداشی ،یا اضافه کاری ،یا ... تواین اوضاع گرونی ،به ما ندادند ،
نظر شما
ادامه