کد خبر: ۶۰۱۸۳

بر اساس گزارش وزارت کشاورزی کشورقزاقستان بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در هفت استان شمالی هم مرز با کشور روسیه شیوع پیدا کرده است و احتمالا پرندگان مهاجر وحشی دلیل شیوع این بیماری در قزاقستان بوده است و تلفات در انواع مختلف پرندگان بومی و صنعتی اتفاق افتاده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی، براساس تحقیقات مرکزملی تشخیص کشور قزاقستان مرگ این پرندگان که از روزهای 16- 9 سپتامبر ثبت شده براثر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سویه H5N8 صورت گرفته است.

کمیته کشوری کنترل و پیشگیری بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان قزاقستان باهدف جلوگیری ازشیوع بیشتربیماری تصمیم گرفت که به صورت موقت صادرات مرغ زنده، تخم مرغ، پر و گوشت مرغ  ودیگرمحصولات مربوط به پرندگان را در هفت منطقه آلوده در این کشورممنوع اعلام نماید.

درهمین حال قزاقستان به دلیل شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان محدودیتهای مرزی باکشور روسیه رانیزاعمال کرده است. این کشورباهدف واکسیناسیون پرندگان درمناطق مرزی باکشور روسیه حدود 850/000 هزار دز واکسن تولید داخلی ضدآنفلوانزای فوق حاد پرندگان را تخصیص داده است.

کشورقزاقستان درتلاش است تا با واکسیناسیون طیور اعم از بومی و صنعتی درشعاع 20 کیلومتری مرغداریها و در طول مسیرپرواز پرندگان وحشی به کنترل موفق بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دست یابد .

براساس اعلام مقامات دولتی این کشور، مناطق هم مرز باکشور روسیه مناطقی است که در روند فوق با اهمیت بالایی تحت پوشش واکسیناسیون قرارخواهند گرفت.

شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وضعیت پرورش دهندگان طیور در قزاقستان شمالی را وخیم و درآستانه تعطیلی قرارداده است.

شیوع این بیماری در این منطقه باعث ازبین رفتن دهها هزار پرنده در روزشده است. لذا به منظور کنترل و جلوگیری ازپیشرفت بیماری اقداماتی ازجمله واکسیناسیون، ضدعفونی و از بین بردن لاشه های پرندگان تحت ریاست معاون وزارت کشاورزی قزاقستان درحال انجام می باشد .

بنابه اظهارات یکی ازصاحبان مزارع پرورش تخمگذارتجاری در 10 سپتامبرتعداد مرغهای تخمگذار درقزاقستان شمالی 320 هزارقطعه بوده اما حدود نیمی از آنها تا به حال ازبین رفته است.  

 

نظر شما
ادامه