کد خبر: ۶۰۱۲۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

در قانون سازمان دامپزشکی کلمه دام به حیوانات اهلی، طیور، ماهی، زنبور عسل، کرم ابریشم، حیوانات آزمایشگاهی و حیوانات باغ وحش اطلاق می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ساوالان خبر، همزمان با رواج اهلی کردن حیوانات توجه به دامپزشکی اهمیت بیشتری یافت. دامپزشکی دانشی تجربی است که به شناخت، درمان و پیشگیری بیماریها می‌پردازد. در ایران قدیم از دامپزشک به عنوان بیطار یاد می‌شده‌است. در سال ۱۳۶۹ بنا به پیشنهاد "دکتر حسن تاج بخش” روز ۱۴ مهر روز دامپزشکی نامگذاری شد.

– چرا ۱۴ مهرماه؟؟؟

در ایران باستان ۱۴ هر ماه "گوش روز” (فرشته‌ی نگهدار چهارپایان و جانوران سودمند) می‌گفتند. اولین مدرسه دامپزشکی دنیا در تاریخ ۱۰ ژانویه ۱۷۶۲ افتتاح شد.

در ایران  سال ۱۳۱۱ بنای دانشکده دامپزشکی ابتدا به صورت مدرسه و بعداً دانشکده گذارده شد. در سال‌های اخیر دانشکده‌های متعددی با ایجاد رشته‌های تخصصی به توسعه این رشته کمک کرده‌اند.

در تشکیلات وزارت جهاد کشاورزی سازمان دامپزشکی به عنوان سازمانی مستقل وابسته به آن وزارت شناخته شده است. رئیس این سازمان مستقیماً تحت نظارت وزیر به انجام وظیفه می‌پردازد.

از جمله وظایف این سازمان، شناسایی مناطق و منابع آلوده، راه سرایت و انتشار بیماری ها و مبارزه با بیماریهای همه‌گیر و قرنطینه‌ای دام … است. تا به امروز حدود ۴۹ درصد از بیماری های موجود در جهان بین انسان و دام مشترک است.

بنابراین دامپزشکی صرفا به معنای درمان یک بیماری در دام نیست، بلکه ضامن بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه  است.

این روز بر تمامی دامپزشکان کشور مبارک باد.

 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مسول فنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
1
4
ماه شب ۱۴ هم روسای شبکه ها هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
نه عزیز
مسئولین فنی بی ادعا هستند
نه دانشی دارند
و نه توان کار

همسایه ها کمک کنید تا ما نظارت بکنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
0
0
وقتی روز جهانی دامپزشکی وجود دارد، به نظر میرسد معرفی یک روز دیگر به نام روز ملی دامپزشکی ضرورتی ندارد و ما بهتر است روز جهانی را برجسته تر سازیم و بزرگداشت برگزار کنیم.
نظر شما
ادامه