کد خبر: ۶۰۰۹۹
تعداد نظرات: ۳ نظر

نماینده ولی فقیه در دامپزشکی هرمزگان گفت: انتظار می رود سازمان صنعت، معدن، تجارت و اصناف صدور مجوز ساندویچ فروشی ها، رستوران ها، غذاهای دریایی فروشی ها و... را منوط به استعلام از دامپزشکی ها کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دریا نیوز، «حجت الاسلام رضا حمزه ای» با تایید عرضه ماهیان حرام گوشت ویا اجزای حرام حیوانات حلال گوشت در برخی از اغذیه فروشی ها در استان افزود: البته بروشورهای اطلاع رسانی حتی در این مراکز نصب شده است وبا متخلفان هم برخورد قانونی صورت می گیرد؛ اما نیاز است که قبل از صدور مجوز اغذیه فروشی ها توسط متولیان مربوطه از دامپزشکی استعلام گرفته شود.

حمزه ایاظهار داشت: اطلاع رسانی از انواع ماهیان حرام گوشت و اجزای حرام حیوانات حلال گوشت بصورت بیلبورد و بروشور و... جهت اطلاع عموم شهروندان نصب وتوزیع شده و بر مراکز رسمی عرضه آبزیان،اغذیه فروشی ها و... نظارت های لازم صورت می گیرد.

وی از معرفی برخی از واحدهای متخلف صنفی در این حوزه به دستگاه قضایی خبرداد و گفت: برخوردها برای مدتی بازدارنده است، اما برخی از این واحدهای صنفی پس از مدتی، اقدام به تکرار تخلف می کنند.

نماینده ولی فقیه در دامپزشکی هرمزگان با اشاره به وظیفه نظارت شرعی بر ذبح و صید براساس قانون نظارت شرعی مصوب سال 87 به حوزه نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی واگذار شده است؛ از حضور 70 ناظر شرعی در کشتارگاه ها، کارگاه های عمل آوری، سردخانه ها، کشتی های صنعتی، گمرکات و... و 60 ذابح آموزش دیده در کشتارگاه و آشنایی آنها با اجزای حرام حیوانات حلال گوشت خبرداد و افزود: 19 آبزی حرام گوشت وجود دارد.

وی از یال اسبی سربزرگ، عروس دریایی، ماهی مرکب، پو پلنگی، پوگزنده، خرچنگ، رامک خالدار، خارپشت ماهی لب منقاری، بادبادک ماهی زیتونی، سنگ ماهی خال سیاه، گزنده ماهی، خروس دریا، سوس بزرگ، گربه ماهی خاکی، مارماهی، کوسه ماهی، گل خورک، خیار دریایی و دوکفه ای (صدف) به عنوان تعدادی از آبزیان حرام صید شده در خلیج فارس و دریای عمان نام برد که اطلاع رسانی شده است.

حمزه ای خواستار مشارکت سایر دستگاه ها و عموم مردم برای فرهنگ سازی در خصوص عدم استفاده از آبزیان حرام و... شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی هرمزگان نیز با گرامیداشت هفته دامپزشکی (12 تا 18 مهرماه) و تشریح فعالیت های دامپزشکی در حوزه نظارت بر فرآورده های خام دامی گفت: در حال حاضر در حوزه صادرات و واردات بدلیل شرایط کرونایی، تمام فعالیت ها بصورت غیرحضوری و در کمترین زمان ممکن و درصورت آماده بودن مدارک، یک روزه مجوزهای لازم صادر می شود.

«کامبیز امجدی» افزود: بیشترین صادرات مواد خام دامی از کشور به سایر کشورها از هرمزگان صورت می گیرد که بیشتر ماهی و میگوی پرورشی است.به گفته وی هیچ بیماری کویید19 در حیوانات در استان مشاهده نشده است و ضرورت دارد بیماران کرونایی فاصله شان را به حیوانات حفظ کنند تا از بیماری و انتقال آن جلوگیری شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان از آغاز اجرای واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین در استان از 15مهر وبه مدت 30 روز کاری خبرداد.

وی افزود: سگ های ولگرد وبلاصاحب که جمع آوری شده اند، را هفته گذشته واکسیناسیون رایگان هاری کردیم و در صورت جمع آوری سگ ها توسط شهرداري ها و دهیاری ها در سطح استان، می توانیم برعلیه هاری واکسن بزنیم.

امجدی وجود معطلی برای تاییدیه های دامپزشکی در گمرکات را رد کرد و گفت: البته تا اطمینان از سلامت محموله ای جهت ورود به کشور را هم نداشته باشیم، اجازه ترخیص نمی دهیم.

وی کل محموله های وارداتی از مهر 97 تا مهر 98 را 165 هزار و 389 تن و از مهر 98 تا مهر 99 را 261 هزار و 14 تن و محموله های صادراتی مهر 97 تامهر 98 را 48 هزار و 344 تن و محموله های صادراتی از مهر 98 تا مهر 99 را 51 هزار و 771 تن اعلام کرد که بیشتر ماهی و میگو بوده است.

امجدی محموله های ترانزیت شده از مهر 97تا مهر 98 از هرمزگان را 33 هزار و227 تن و محموله های ترانزیت شده از مهر 98 تامهر99 را 46 هزار و 34 تن اعلام کرد.

وی کشورهای هدف صادرات را چین، ویتنام، مالزی، هنگ کنگ، عمان، امارات و... اعلام کرد.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
0
0
طبق ماده 11 آئین نامه اجرائی نظارت بهداشتی دامپزشکی مصوب 1387 هیات محترم وزیران باید چنین استعلام هایی از دامپزشکی انجام بشه ولی متاسفانه هیچ همکاری از طرف ادارات صمت در این خصوی نمیشه و توجهی به قانون ندارند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
0
0
بجای این کارا جلوی دسترسی راحت دامدار ها به انواع داروها گرفته بشه و تجویز و استفاده از دارو صرفا توسط دامپزشکان انجام بشه که هر گوشتی میخودیم توش باقی مانده های دارویی نباشه
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
0
0
همه کارها را اونجا انجام ندادید فقط این کار درسته ریشه این را هم بزنید
نظر شما
ادامه