کد خبر: ۶۰۰۶۷
 

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خانمیرزا گفت: در پی تغییر ناگهانی هوا، بارش باران و رعد و برق شدید در یکی از دامداری‌های روستای «بوگر» دهستان سپیدار 43 راس دام بر اثر برخورد صاعقه تلف شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری، «دکتر دریالعل» افزود: پس از دریافت گزارش مبنی بر  برخورد صاعقه و تلفات یک گله گوسفند اکیپ بهداشتی شبکه دامپزشکی شهرستان خانمیرزا سریعا به محل اعزام شد و با هماهنگی بین بخشی با فرمانداری شهرستان و سایر ادارات برابر دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور لاشه‌های مذکور با نظارت کارشناسان شبکه لاشه دام‌های تلف شده دفن شد .

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خانمیرزا گفت: در زمان طوفان و تغییرات جوی حیوانات معمولاً تمایل دارند که کنار هم جمع شوند. اگر صاعقه به درخت یا مکانی که دامها در آنجا جمع می شوند برخورد کند باعث تلف شدن دامها می گردد ممکن است وقتی حیوانات بصورت گروهی کنار هم  هستند، بیشتر توسط جریان الکتریسته   برق زمینی یا ' ولتاژ گام ' کشته می شوند. صاعقه به درخت یا به زمین محلی که حیوانات قرار دارند برخورد می کند. سپس انرژی در امتداد سطح زمین پخش می شود و اگر جایی در نزدیکی آن صاعقه هستند آن را جذب می کنند و در اثر شوک ناشی از جریان الکتریسیته تلف می شوند.

دکتر دریالعل به دامداران توصیه کرد: در هنگام شرایط جوی نامساعد به ویژه در ارتفاعات، بستر رودخانه‌ها یا حریم خطوط فشار قوی انتقال برق از چرای دام‌ها خودداری کرده و نیز انجام بیمه دام‌ها را برای جبران خسارت ناشی از هر گونه حوداث غیرمترقبه و یا بیماری در دستور کار خود قرار دهند .

 

نظر شما
ادامه