کد خبر: ۶۰۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
بودجه زئونوز‌ها، در سال 80، 78 میلیون تومان بود که در سال 89 این رقم به 800 میلیون تومان افزایش یافت که بیش از 10 برابر رشد داشته / لازم است در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه وزارت بهداشت و دامپزشکی بسیار هماهنگ عمل کنند و در واقع وزارت بهداشت یاور دامپزشکی باشد...

حکیم مهر - رئیس اداره مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با مقایسه بودجه کنترل بیمار‌ی‌های مشترک انسان و حیوان (زئونوز) در سال 80 نسبت به سال 89 از افزایش 10 برابر این میزان بودجه خبر داد.

دکتر محمدرضا شیرزادی در دوازدهمین گردهمایی کشوری مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان که در سالن اجتماعات فرمانداری قزوین برگزار شد، گفت : از مهمترین عوامل کاهش موارد بیماری زئونوز ارتقا آگاهی، بالا رفتن سطح دانش، آموزش دائمی گروه‌های در معرض خطر، استفاده از رسانه‌های گروهی و بالا رفتن مسافرت‌ها و کسب دانش از سایر افراد است.
وی با اشاره به راه‌های کنترل بیماری در دام ادامه داد: واکسیناسیون دام‌های واجد شرایط، شناسایی کانون‌های آلوده و تحقیق و بررسی بیماری در دام از راه‌های کنترل و کاهش بیماری‌های زئونوز است.
رئیس اداره مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت اضافه کرد: ارتقا تکنولوژی و استفاده از آنها برای کنترل بیماری و توسعه کارخانجات تولید فراورده‌های لبنی در کاهش بیماری‌های زئونور موثر است به طوری که یکی از علل کاهش بیماری برسلوز راه‌اندازی کارخانجات شیر پاستوریزه است.
وی با اشاره به لزوم توسعه کشتارگاه‌های صنعتی افزود: یکی از معضلاتی که در کشور داریم ذبح غیربهداشتی دام است به طوری که برخی شهرستان‌ها هنوز کشتارگاه ندارند بنابراین شبکه‌های دامپزشکی با هماهنگی بهداشت باید این موضوع را پیگیری کنند.


شیرزادی با اشاره به افزایش بودجه کنترل بیماریهای زئونوز تصریح کرد: بودجه زئونوز‌ها، در سال 80، 78 میلیون تومان بود که در سال 89 این رقم به 800 میلیون تومان افزایش یافت که بیش از 10 برابر رشد داشته و در سال 89 نسبت به سال 88 نیز 66 درصد رشد بودجه را شاهد هستیم.
وی یادآور شد: بیماریهای انسان و حیوان انواع مختلف دارد و روش‌های پیشگیری نیز متفاوت است که این بودجه کفاف حتی کنترل یکی از این بیماریها را نمی‌دهد.
در ادامه مدیر آموزش و ترویج سازمان دامپزشکی اظهار کرد: برای اجرای یک برنامه کامل از جمله مبارزه با بیماریهای مشترک چهار فاکتور اهداف برنامه، احکام برنامه، قوانین لازم برای اجرا و الزمات باید تعریف شود و اگر برنامه را بدون لحاظ کردن فاکتورها اجرایی کنیم، عملیاتی نمی‌شود.
جمال جاویدی با اشاره به توان و امکانات محدود دامپزشکی اضافه کرد: سازمان دامپزشکی در حد توان و بضاعت مجبور است هم بیماریها و هم دامداریها را از نظر جغرافیایی اولویت‌بندی کند و مبنای اولویت‌بندی در سازمان دامپزشکی نیز برای بیماری‌ها سرعت انتشار و سرایت بیماری است.
وی خاطر نشان کرد: مبارزه با بیماریهای دامی وظیفه اصلی سازمان دامپزشکی است و این سازمان با توجه به توان و امکانات محدود باید جوابگوی این بحث باشد.
مدیر آموزش و ترویج سازمان دامپزشکی با اشاره به اقدامات سازمان دامپزشکی در مقابله با برخی از بیماری‌ها توضیح داد: هاری یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که در سال 89، 291 هزار قلاده سگ واکسینه شدند و امسال نیز مقرر است که بر اساس برنامه به 300 هزار قلاده سگ واکسن زده شود.
وی با اشاره به لزوم هماهنگی بین وزارت بهداشت و دامپزشکی تأکید کرد: لازم است در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه وزارت بهداشت و دامپزشکی بسیار هماهنگ عمل کنند و در واقع وزارت بهداشت یاور دامپزشکی باشد.

 

خبر مرتبط :

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
-
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
0
0
حکیم جان
باید نهضتی راه انداخت که سازمان دامپزشکی جزیی از وزارت بهداشت باشد باور کنید یکساله بسیاری از مشکلات ما یکساله حل خواهد شد
کارمند
|
-
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
0
0
تلاش کنید دامپزشکی با وزارت بهداشت ادغام شود
نظر شما
ادامه